arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

شوخی با کرونا عاقبت خوبی ندارد

اظهارات مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان و متخصصانی که در دو ماه گذشته به طور مستقیم درگیر مقابله با کرونا بوده‌اند، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد وضعیت مبتلایان به این بیماری در روزهای آینده شاهد افزایش خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهارات مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان و متخصصانی که در دو ماه گذشته به طور مستقیم درگیر مقابله با کرونا بوده‌اند، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد وضعیت مبتلایان به این بیماری در روزهای آینده شاهد افزایش خواهد بود.

 این خبر خوبی نیست چراکه اگر اتفاق بیفتد، باز هم شاهد درگیر ‌شدن خانواده‌های بسیار و وارد ‌شدن خسارت‌های روحی و روانی به جامعه خواهیم بود.چند روزی است که بیشتر مردم روال عادی زندگی همان دوران قبل از کرونا را در پیش گرفته‌اند؛ البته این امر بعد از آن بین برخی مردم شدت گرفت که اداره‌ها و مراکز دولتی و عمومی فعالیت خود را از سر ‌گرفتند. در یک هفته اخیر نیز بازگشایی برخی مشاغل کم‌خطر در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

از سوی دیگر لغو اجرای قانون در محدوده طرح ترافیک برای کاهش تراکم مسافر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت موجب شد تا برخی شهروندان بی‌مبالات با توجه به لغو همین قانون هوس کنند که برای سفر به مرکز شهر با خودروی شخصی راهی خیابان‌ها و مراکز خرید شوند.

همین موارد موجب شد تا موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی نیز تقریبا فراموش شود. این مساله را در مراکز خرید و فروش موبایل یا بازار لوازم خانگی در مرکز شهر به وضوح می‌شد دید. این مناظر و رفتارهای اجتماعی هشداری بودند که حالا صدای برخی مسوولان وزارت بهداشت را هم درآورده است.از سوی دیگر دیروز رییس‌جمهوری نیز در جلسه هیات دولت اعلام کرد اگر شرایط بیماری کرونا و شیوع آن به قبل باز گردد، دوباره همه قوانین محدودکننده اجرایی خواهند شد.

همه بریم پارک

اتفاق دیگری که موجب عادی جلوه دادن شرایط شد، دستور بازگشایی بوستان‌ها در تهران بود. محدودیت ورود به بوستان‌ها که در چند روز اخیر برداشته شده است، موجب شد تا شهروندان تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته به طور گسترده در بوستان‌ها حضور یابند.

اگرچه در بوستان‌ها هم خانواده‌ها سعی می‌‌کردند دور از هم نشسته و نزدیک هم نشوند اما استفاده از نیمکت‌ها، آبخوری‌ها و حتی عبور شهروندان دیگر از نزدیکی هم از جمله عواملی است که می‌تواند در چرخه انتشار کرونا همچنان موثر باشد. این در حالی است که بسیاری از شهروندان نیز در برابر تذکر نسبت به حضور در پارک‌ها دلايلي چون خستگی خانواده از بودن در خانه و طبیعت زیبای این روزهای بوستان‌ها را مطرح می‌‌کردند.

در همین ارتباط نیز رییس ستاد مدیریت کرونا در تهران با بیان اینکه بازگشایی پارک‌‌ها یک پیام نادرست به مردم مخابره کرد، گفت: گزارشات میدانی حاکی از آن است که اکثر بوستان‌‌ها مملو از جمعیت بودند؛ حتی در شرایط عادی، در پارک‌‌ها امکان رعایت مسائل بهداشتی کمتر از منزل است. دکتر علیرضا زالی در این‌باره گفته بود:

حتی در شرایط عادی، در پارک‌‌ها امکان رعایت مسائل بهداشتی نسبت به منازل کمتر است و اکنون با توجه به مشکلاتی که ما در مجموعه پارک‌‌ها و بوستان‌‌ها داریم به خصوص مشکل سرویس‌‌های بهداشتی مشترک، کمبود آب و سایر مسائل، امکان اینکه بتوانیم شرایط مطلوب‌‌تر بهداشتی داشته باشیم، کم است و این مساله شانس بروز بیماری را بیشتر می‌‌کند.

وی همچنین تاکید کرده بود: متأسفانه شاهد این بودیم که افراد، علاوه بر حضور در پارک‌‌ها، در این مکان‌ها مشغول صرف غذا نیز بودند که این مساله، بسیار نگران‌‌کننده است و می‌‌تواند در شرایط فعلی که کمافی‌‌السابق نگران بروز و برگشت‌‌های با فراز و نشیب این بیماری در تهران هستیم و هنوز هم به نقطه کاملاً مطلوبی در رابطه با این بیماری نايل نشده‌‌ایم، بارهای جدیدی را برای بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی ما به وجود بیاورد.

چه خبر از رستوران؟

حالا که ماه مبارک رمضان آغاز شده است، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها باید در طول روز تعطیل باشند اما فعالان همین صنف در سال‌های گذشته امید به ساعات افطار و پس از آن داشتند تا زمان سحر که چراغ مغازه‌شان روشن باشد؛ البته در شرایط فعلی هم رستوران‌ها مجاز شده‌اند فقط به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند اما برخی مردم دوست دارند در رستوران غذا بخورند.

حالا که در رستوران بسته است، در نتیجه غذا را در خیابان صرف می‌کنند که بسیار خطرناک است. مشاهده چنین مناظر عجیبی در محدوده‌های مرکزی شهر که تبدیل به پاتوق شده‌اند، قابل رویت است. به عنوان مثال خیابان بهارستان حدفاصل میدان سپاه تا پل چوبی یا برخی قسمت‌های خیابان پیروزی و خیابان دماوند چنین وضعیتی دارند.

رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم در همین‌باره و با اشاره به نحوه فعالیت رستوران‌ها در ایام ماه مبارک رمضان در زمان افطار، نسبت به بازگشایی رستوران‌ها به شکل متعارف قبلی هشدار داده و گفته است: در شرایطی که در تهران و طی روزهای اخیر با موج پیش‌رونده‌ای از بازگشایی‌ها روبه‌رو هستیم، ممکن است امواج جدیدی از بیماری را در تهران رقم زده و مهار و کنترل بیماری را سخت‌تر کند.

دکتر علیرضا زالی همچنین تاکید کرده كه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مراکز تهیه و توزیع غذا و به طور خاص رستوران‌ها جزو مشاغل پرخطر طبقه‌بندی شده‌اند و بر اساس تصمیم قبلی ستاد ملی مقرر است که حداقل تا 15 اردیبهشت تصمیم جدیدی مبنی بر بازگشایی مشاغل پرخطر اتخاذ نشود.

وی همچنین تاکید کرد: در اپیدمی‌ها بیش از هر زمان دیگری توصیه بر این است که حتی‌المقدور از تهیه مواد غذایی از بیرون منزل اجتناب شده و غذاها به صورت ساده‌تر و بهداشتی در داخل منزل طبخ و تهیه شود.رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در رابطه با نحوه برخورد با فعالیت غیرمجاز رستوران‌ها و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اظهار کرد:

هنوز تصمیم جدیدی مبنی بر تغییر مصوبه ستاد ملی در مورد بازگشایی رستوران‌ها ابلاغ نشده و طبق مصوبه قبلی ستاد، رستوران‌ها همچنان جزو مشاغل پرخطر تلقی می‌شوند؛ بنابراین برای اظهار نظر جدید باید منتظر جلسه بعدی ستاد ملی و ابلاغ پروتکل جدید باشیم. البته اظهارات رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران نشان می‌دهد که فعالیت رستوران‌ها همچنان پرخطر است ولی از سوی دیگر دیده می‌شود که مردم نیز علاقه‌مند به خرید از فعالان این صف هستند.

 

 روزنامه صبح نو 

نظرات بینندگان