arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

اختلال گوارشی در روزه‌داری نتیجه خوردن چه غذاهایی است؟

پرخوری و استفاده زیاد از غذاهای سرخ کرده و یا در روغن طبخ شده و غذاهای حاوی تخم مرغ و نوشابه‌های گازدار در روزه داران باعث ایجاد اختلالات گوارشی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پرخوری و استفاده زیاد از غذاهای سرخ کرده و یا در روغن طبخ شده و غذاهای حاوی تخم مرغ و نوشابه‌های گازدار در روزه داران باعث ایجاد اختلالات گوارشی می‌شود.

 

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران افزود: در ایام ماه رمضان به علت نظم خاص و مقرر شده وعده‌های غذایی و با توجه به زمان طولانی‌تری که بین آغاز روزه‌گیری بعد از پایان سحری و ادامه آن تا زمان افطار وجود دارد، باید تغییراتی در نوع مواد غذایی مصرفی و مقدار آنها در افطار، شام، فاصله شام تا خوابیدن و سحری به وجود بیاید.

 

سید ضیاء مظهری اظهار داشت: تناسب، تعادل و تنوع تغذیه روزمره که اساس سلامتی و رفع نیازهای میلیاردها سلول به ۱۳ ویتامین، ۱۶ ماده معدنی، ۲۰ اسیدآمینه، ۲۰ ماده تشکیل‌دهنده چربی‌ها است و فقط تفاوت در این ایام، حذف وعده ناهار و لزوم رعایت زمان‌های مشخص و مقرر شده آغاز و پایان غذا خوردن و کاستن از انرژی به مقدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوکالری در روز بوده و این میزان کاهش از انرژی موردنیاز روزمره با امکان استفاده از تمام گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع است.

 

وی ادامه داد: تامین مایعات مورد نیاز بدن ‌باید در فاصله زمانی طولانی بعد از شام تا لحظه خوابیدن انجام شود و برای پیشگیری از ایجاد عطش در طول مدت روزه‌داری از نوشیدن قهوه و چای در وعده سحر خودداری کرد، زیرا ذخایر مایعات جاری بدن کاهش می‌یابد و در طول مدت روزه‌داری عطش بیشتری ایجاد می‌شود.

 

این متخصص تغذیه اضافه کرد: برای پیشگیری از ضعف جسمی و عدم تمرکز، سردرد، افت قند و فشارخون، عصبانیت در طول روز، بوی بد دهان، بی‌حوصلگی و تحریک‌پذیری، از حذف وعده‌ سحری خودداری شود و در افطار استفاده از شیر و خرما یا یک قاشق مربا یا عسل، یا شیر کشمش و یا شیرموز جهت تامین قند مورد نیاز مغز و بدن بسیار مناسب است.

 

مظهری افزود: در صورت عدم مصرف شیر، آبمیوه طبیعی و خانگی، سوپ‌های سبک، آش سبزیجات، فرنی یا شیربرنج غنی شده با خلال بادام پوست کنده و آسیاب شده بسیار مناسب بوده و نان سنگک تازه با پنیر، گردو و سبزی خوردن یا نان، پنیر و انگور نیز از جمله مواد مفید برای مصرف در افطار است.

 

وی تصریح کرد: روزه داران از مصرف نوشیدنی‌های گازدار بسیار خنک، آب یخ و یا نوشیدن چای‌های پی در پی خودداری کنند و خوردن شام حاوی غذاهای پرچرب و سرخ کرده یا دسرهای سنگین (حلوا، زولبیا، بامیه، گوش فیل و شیرینی تازه) که سرشار از روغن‌های اشباع شده جوشیده و حاوی ترکیبات ترانس است، نه تنها اثر سودبخش روزه‌داری را خنثی می‌کند، بلکه کبد و گوارش را دچار مشکل می کند.

 

مظهری توصیه کرد: یک شام متناسب، متعادل و ساده، حاوی ۶۰ تا ۹۰ گرم از انواع گوشت‌ها، یک‌سوم لیوان حبوبات پخته، دو کف دست نان، ۱۰ قاشق غذاخوری پلو ساده یا عدس‌پلو، سبزی‌پلو یا یک لیوان ماکارونی پخته یا دو عدد سیب‌زمینی تنوری و سبزیجات پخته (شامل کدو، لوبیا سبز، کلم بروکلی، نخودفرنگی، لبو، هویج) است.

 

وی خاطرنشان کرد: فاصله بین شام تا خوابیدن مهم است، برای خواب هیچ‌گونه احساس خستگی، خواب‌آلودگی و احیانا تپش قلب، احساس پری و نفخ نباید داشته باشید.

 

به گفته مظهری، غذاهای مناسب برای وعده سحر شامل نان‌های سبوس دار یا تهیه شده از دانه‌های کامل یا پرک شده و یا غلات مختلف مخصوصا جو پرک شده پخته در شیر کم چربی و حلیم کم چرب خانگی با آب گوشت یا مرغ چربی گرفته، برای سحر بسیار مناسب است.

 

وی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی قندهای تصفیه شده، باعث تحریک پانکراس و ترشح انسولین شده و سطح قندخون و فشار خون را کاهش می‌دهد و استفاده بیشتر از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده، انواع شیرینی‌ها و شکلات، زولبیا و بامیه و سایر شیرینی‌های خامه‌ای، حلوا و شله‌زرد سبب بروز ضعف و بی‌حالی، خستگی، رنگ‌پریدگی، سرگیجه، افت فشارخون ناشی از تحریک ترشح انسولین توسط لوزالمعده به علت افزایش قندخون و افت سریع آن تحت تاثیر عملکرد انسولین مترشحه و به کار افتادن مکانیسم‌های دفاعی تامین‌کننده گلوکز موردنیاز مغز می‌شود که بهتر است میوه و سبزیجات را در وعده‌های روزمره خود حذف نکنید یا مقدار آن را کاهش ندهید.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان