arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

رییس کمیسیون آموزش مجلس: از ابتدای خردادماه می‌توان امتحانات نهایی را برگزار کرد

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این است که باید حتما بین دوره‌ها و مقاطع مختلف تمایز قائل شویم به ‌طور مثال در حوزه آموزش و پرورش امتحانات نهایی دانش آموزان کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم متفاوت با سایر کلاس‌های درسی است. ما برای کلاس های اول تا نهم هیچ مشکلی نداریم که به معلمین و مدارس اختیار دهیم که براساس ۸۰ درصدی کتب یا ۱۰۰ درصد کتب امتحان بگیرند اما در مورد کلاس های درسی دهم تا دوازدهم قضیه متفاوت است زیرا امتحانات آنها در ورودی به دانشگاه موثر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این است که باید حتما بین دوره‌ها و مقاطع مختلف تمایز قائل شویم به ‌طور مثال در حوزه آموزش و پرورش امتحانات نهایی دانش آموزان کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم متفاوت با سایر کلاس‌های درسی است. ما برای کلاس های اول تا نهم هیچ مشکلی نداریم که به معلمین و مدارس اختیار دهیم که براساس ۸۰ درصدی کتب یا ۱۰۰ درصد کتب امتحان بگیرند اما در مورد کلاس های درسی دهم تا دوازدهم قضیه متفاوت است زیرا امتحانات آنها در ورودی به دانشگاه موثر است.

دکتر "محمدمهدی زاهدی" در جمع حبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امیدواریم بتوانیم آرمان‌های شهید حاج قاسم سلیمانی را در زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی خودمان دنبال کنیم.

وی در خصوص سامانه «شاد» برای آموزش مجازی دانش‌آموزان اظهار کرد: آمارهای ارایه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در زمینه تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نامی در سامانه «شاد» نمی‌تواند دقیق باشد زیرا تعداد زیادی از هموطنان ما در مناطق محروم زندگی می‌کنند و والدین این دانش‌آموزان گوشی هوشمند ندارند چه برسد به فرزندانشان، همچنین در حاشیه‌های شهرها، مناطق عشایری، روستاهای دور افتاده، مناطقی که هنوز اینترنت پرسرعت ندارد وصل شدن دانش آموزان به این شبکه بسیار سخت و حتی نشدنی است بنابراین اینکه گفته می‌شود ۹۰ درصد یا ۷.۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند واقعیت ندارد یا با توجه به اینکه مدیران مدارس کد ملی دانش آموزان را وارد این سامانه کرده اند، این درصد و تعداد ثبت نامی سوری است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید اینکه کشور به یک سامانه الکترونیکی در بحث آموزش مجازی نیاز دارد، اظهار کرد: حدود یک سال پیش و زمانی که اصلا موضوع کرونا وجود نداشت، در مجلس شورای اسلامی بحث آموزش مجازی را مطرح کردیم و واقعا جای تاسف دارد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش؛ به این پیشنهاد توجه نکردند و اگر در آن زمان به این پیشنهاد توجه شده بود اکنون مشکلاتی که امروز با آن روبرو هستیم، را نداشتیم.

زاهدی در خصوص دانش آموزانی که توانایی استفاده از زیرساخت های آموزش مجازی را ندارند، گفت: در هفته آینده که مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد، از وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم دعوت کرده‌ایم که به مجلس بیایند تا به صورت جدی این بحث را مطرح و به یک جمع‌بندی در این زمینه برسیم و آن جمع‌بندی را اعلام رسمی خواهیم کرد و همان جمع‌بندی باید ملاک عمل برای کشور باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: معمولا در حوزه آموزش و پرورش تا قبل از سال حداقل ۸۰ درصد دروس تدریس می‌شود و در کلاس ششم دبیرستان میزان تدریس دروس تا قبل از پایان سال ۱۰۰ درصدی بوده و برای بعد از سال درسی ندارند بنابراین نظر پیشنهادی و صریح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که ملاک عمل برای سنجش نهایی دانش آموزان همان ۸۰ درصد کتبی دروسی است که قاعدتا در تمام کشور تا پایان سال گذشته تدریس شده است و معلمین می‌توانند ۲ یا ۳ سوال اختیاری از مابقی سرفصل های باقی مانده از هر درس را در سوالات امتحان طرح کنند که در نتیجه دیگر حق هیچ یک از دانش‌آموزان در مناطق محروم و غیرمحروم ضایع نخواهد شد.

وی درباره استفاده دانشجویان و دانش آموزان از فضای مجازی و اینترنت مورد استفاده آنها نیز گفت: به وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش اعلام کردیم که باید فرآیند برقراری کلاس های مجازی به گونه ای باشد که هم دانشجو و هم خانواده دانش آموزان توان مالی برای دانلود کتاب‌ها یا ارتباط آنلاین با استاد را داشته باشد که وزرا اذعان کردند که در ستاد ملی مقابله کروناویروس، مذاکراتی صورت گرفته و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته شده که استفاده از اینترنت برای سیستم آموزشی رایگان باشد که تا این لحظه متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

زاهدی در خصوص شهریه دانشجویان در ترم تحصیلی جاری نیز بیان کرد: در زمینه اخذ شهریه نگاهی دو طرفانه باید داشته باشیم. هم دانشجو و هم دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی و حتی مدارس غیردولتی حق دارند. دانشگاه‌ها باید حقوق اساتید و کادر اداری، خدماتی و نگهداری تجهیزات را پرداخت کنند و هم دانشجو اذعان می‌کند که من شهریه پرداخت کرده ام که سرکلاس درس حضور داشته باشم که باید بر روی این موضوع نیز به صورت ویژه کار و برنامه مناسبی را تدوین کرد تا حقی از طرفین اجحاف نشود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: وزرای آموزش و پرورش و علوم باید نامه‌ای به ستاد مقابله با کروناویروس ارایه دهند و درخواست یکسری تسهیلات با سود کم برای دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد بدهند و همچنین یک حمایت مالی از آنها شود تا مطالبات به حق دانشجویان را پوشش دهند و عملیاتی کنند به‌عنوان مثال اگر قرار است شهریه دانشجویی برگشت داده شود، از این محل می تواند به دانشگاه ها پرداخت و تا حدودی جبران خسارت شود تا سیستم ورشکسته نشود.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه‌ها هیات امنایی هستند و تصمیم‌گیرنده اصلی بر عهده اعضای هیات امنا است، در ادامه درباره واحدهای عملی دانشجویان نیز تصریح کرد: در رشته‌های فنی و مهندسی، هنر و ... کلاس‌های دروس عملی زیاد است و مقرر شده که هر زمان ستاد ملی مقابله با کروناویروس اجازه فعالیت اینگونه کارگاه‌ها و کلاس‌ها را دهد، با حفظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این نوع کلاس ها برگزار شود ولی تا این لحظه ستاد مقابله با کروناویروس این اجازه را صادر نکرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در خصوص زمان برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی نیز گفت: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این است که باید حتما بین دوره‌ها و مقاطع مختلف تمایز قائل شویم به ‌طور مثال در حوزه آموزش و پرورش امتحانات نهایی دانش آموزان کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم متفاوت با سایر کلاس‌های درسی است. ما برای کلاس های اول تا نهم هیچ مشکلی نداریم که به معلمین و مدارس اختیار دهیم که براساس ۸۰ درصدی کتب یا ۱۰۰ درصد کتب امتحان بگیرند اما در مورد کلاس های درسی دهم تا دوازدهم قضیه متفاوت است زیرا امتحانات آنها در ورودی به دانشگاه موثر است لذا پیشنهاد صریح ما این است که به محض اینکه ستاد ملی مقابله با کروناویروس اجازه داد که به نظر ما اول خردادماه می‌تواند این اجازه را صادر کند؛ با حفظ فاصله اجتماعی امتحانات این سه سال آخر دوره دبیرستان به صورت حضوری برگزار شود به‌ طوری ‌که اول امتحانات کلاس دوازدهم گرفته شود و سپس بعد از آنها امتحانات دو دوره دیگر و پس از برگزاری امتحانات نیز؛ ۲۰ روز بعد کنکور سراسری برگزار و مشکل آموزش و پرورش از این طریق حل شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: ترم تحصیلی دانشگاه‌ها معمولا از اسفندماه آغاز می‌شود. پس دانشگاه‌ها قبل از عید باید دو هفته کلاس حضوری می داشتند و چون همه دانشگاه‌ها امکان استفاده از سیستم مجازی نداشتند لذا آموزش‌های آنها به بعد از سال موکول شد و بعد از سال تا ۱۵ فروردین‌ماه تعطیل بوده و دانشگاه‌ها از ۲۰ فروردین تقریبا فعال شده‌اند و چون ظرفیت دانشگاه‌ها با یکدیگر در زمینه زیرساخت های آموزش مجازی متفاوت است لذا باید درباره تاریخ امتحانات پایان ترم اختیار را به دانشگاه‌ها داد تا شورای آموزشی و هیات امنای دانشگاه در این باره تصمیم‌گیری کنند. دانشگاه‌ها پس از اجازه ستاد مقابله با کروناویروس می‌توانند ترم را به‌صورت حضوری برگزار کنند یا ترم را بدون لحاظ شدن در سابقه تحصیلی حذف کنند یا امتحانات پایان ترم را در شهریورماه برگزار کنند بنابراین نمی توان به دانشگاه‌ها مانند آموزش و پرورش یک برنامه واحد داد و اختیارات باید به شورای دانشگاه‌ها داده شود.

زاهدی در خصوص خرید خدمت و واگذاری آموزش به کارفرما در مناطق محروم عنوان کرد: سیاست دولت فعلی متاسفانه در مورد آموزش و پرورش و نگاه رییس جمهور به آموزش و پرورش نگاه تولیدی نبوده و نگاه این دولت به آموزش و پرورش نگاه مصرف‌کنندگی است.

وی با اشاره به اینکه با خرید خدمت به صورت عمومی مخالفیم و در مناطق محروم این کار باید با دلیل اجرا شود، بیان کرد: با این نگاه دولت باید همه آموزش و پروش طی ۱۰ سال به بحش خصوصی واگذار می‌شد اما یک واقعیت تلخ نیز وجود دارد. در برخی از روستاها و مناطق کشور و به ویژه استان های کرمان و سیستان و بلوچستان در هر منطقه یک یا دو دانش آموز وجود دارد یا منطقه آنقدر صعب‌العبور است که معلم دولتی حاضر به رفتن به آن منطقه نیست لذا پیشنهاد ما این است که این بخش ها را به بحش خصوصی واگذار نکنیم بلکه به مدرسه غیردولتی با حفظ تعهدات و کیفیت تحصیل، بیمه،حقوق و مزایا ویژه دهیم تا هیچ فرزندی در این ایران زمین از نعمت تحصیل محروم نشود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور، تصریح کرد: نگاه دولت مردان به سیستم آموزشی کشور نگاه مصرف‌کنندگی است از این رو می‌گویند ما چرا باید هزینه تربیت معلم بدهیم اما طبق قانون باید مرکزی تحت عنوان تربیت معلم همواره داشته باشیم.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هیچگاه وارد بحث‌ها افزایش سن دانشجویان فرهنگیان نمی‌شود. مجلس مطلقا در خصوص سن ورود پیدا نمی‌کند و پیشنهاد به دولت داده‌ایم که حتی سن ورودی برای دانشجویان این دانشگاه را افزایش دهد.

نظرات بینندگان