arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

توضیح دامپزشکی مازندران در باره کلیپ تلفات گوسفندها در فضای مجازی

دامپزشکی مازندران سه‌شنبه شب با انتشار اطلاعیه‌ای در باره فیلم منتشر شده در فضای مجازی که در آن گوسفندهای تلف شده در فضای کشتارگاهی نشان داده می شود ، توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دامپزشکی مازندران سه‌شنبه شب با انتشار اطلاعیه‌ای در باره فیلم منتشر شده در فضای مجازی که در آن گوسفندهای تلف شده در فضای کشتارگاهی نشان داده می شود ، توضیح داد.

روابط عمومی این اداره کل نوشته است که فیلم توسط یکی از قصابان ساروی در محل تخلیه دام زنده کشتارگاه صنعتی دام این شهرستان ضبط و پخش شد.

در این اطلاعیه آمده است : با بررسی به عمل آمده مشخص شد این دامها با خودروی مخصوص حمل دام زنده و با گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی از شهرستان سبزوار به مقصد کشتارگاه صنعتی دام شرق ساری برای کشتار حمل شده بود که بعضی از گوسفندان به خاطر تراکم بالای حیوان در خودرو و مسافت طولانی مبدا و مقصد، تلف و یا دچار آسیب دیدگی شدند که معمولاً با توجه به حضور روحانی ناظر شرعی و مسئول فنی بهداشتی مستقر در واحد کشتارگاهی، دام هایی که در اثر خفگی مردار شدند حذف و دام‌هایی که دچار آسیب دیدگی و یا شکستگی از ناحیه دست و پا می شوند از گله جدا و به صورت اضطراری کشتار و پس از بازرسی بهداشتی و تائید سلامت توسط دکتر دامپزشک به عنوان مسئول فنی بهداشتی واحد، به لاشه به صورت اصلاحی (ضبط موضعی اندام های آسیب‌دیده) اجازه مصرف داده می‌شود.

روابط عمومی دامپزشکی مازندران نوشت : دقیقاً کلیه این اقدامات در فیلم منتشر شده رعایت و دامهای تلف شده و آسیب دیده ، از گله جدا و با نظارت بهداشتی مسئول بهداشتی و نظارت شرعی روحانی ناظر شرعی از چرخه کشتار حذف و یا با توجه به وضعیت دام به خط کشتار اضطراری هدایت شدند و کلیه مستندات مربوطه اعم از گواهی حمل بهداشتی و اقدامات صورت گرفته موجود بوده که در صورت لزوم در اختیار جراید قرار خواهد گرفت.

این روابط عمومی افزود : لذا به مردم این اطمینان خاطر را می دهیم که در صورت خرید گوشت از مراکز تحت نظارت دامپزشکی و توجه به برچسب تگ و مهر بهداشتی دامپزشکی ضرب شده بر روی لاشه هیچ خطری سلامت آنها را تهدید نمی کند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : کلیه لاشه های استحصال شده در کشتارگاه های صنعتی دام تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی و با طی کردن پروسه تولید بهداشتی همچون بازرسی دامها قبل، حین و پس از کشتار و ماندگاری زمان معین لاشه در پیش سردکن قبل از انتقال به مراکز عرضه همگی تحت نظارت بهداشتی و شرعی انجام‌ می گیرد و کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی هم در بازدیدهای ادواری و سرزده خود از قصابی ها و دیگر مراکز عرضه بر روند عرضه بهداشتی فرآورده های خام دامی و مواد پروتئینی نظارت دارند.

روابط عمومی دامپزشکی مازندران افزود : در ضمن با پیگیری های بعمل آمده قصاب متخلف شناسایی و ضمن عذرخواهی و حذف کلیپ مربوطه در کانالی که منتشر شده بود، اذعان داشته این اقدام فقط جنبه شخصی داشته و قصد تشویش اذهان عمومی را نداشته است.

دامپزشکی مازندران همچنین در پایان این اطلاعیه تاکید کرد: اداره کل دامپزشکی مازندران پیگیری قضایی این اقدام غیر حرفه ای این قصاب را که موجب تشویش اذهان عمومی گردیده برای رضایت شهروندان بر خود فرض دانسته و متعاقباً اقدامات انجام یافته به اطلاع خواهد رسید.

فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده گوسفندهایی را در یک فضای کشتارگاهی نشان می دهد که آسیب دیده و تلف شده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان