arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

مهدوی کیا: مشکل بزرگ فوتبال ما، گرفتن جای نفرات مستعد از سوی بچه پولدار‌هاست/ فوتبال برای قشر ضعیف جامعه است؛ فرزند خانواده مرفه، فوتبالیست بزرگی نشده

پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران گفت: کشور‌های کره و ژاپن به دلیل اهمیت دادن به فوتبال پایه جای ایران را در اروپا گرفته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران گفت: کشور‌های کره و ژاپن به دلیل اهمیت دادن به فوتبال پایه جای ایران را در اروپا گرفته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی مهدوی کیا پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس درباره مشکلات فوتبال پایه در ایران بیان کرد: به نظر من شرایط در گذشته بهتر بود و عشق و علاقه بیشتری در بحث فوتبال پایه وجود داشت. متاسفانه زمانیکه فوتبال ایران در عمل نه، اما در حرف حرفه‌ای شد و پول به آن آمد، خیلی از مسائل کنار رفت. مشکلات زیادی در این بحث داریم و با وجود زحماتی که خیلی از مربیان و مسئولان در فوتبال پایه می‌کشند و اقدام‌های خوبی هم که انجام می‌شود منتهی آموزش، عشق و علاقه در زمان ما بهتر بود.

بخش بزرگی از فعالان حوزه فوتبال پایه دنبال درآمدزایی هستند

او افزود: متاسفانه باشگاه‌های بزرگی مانند بانک ملی، هما، راه آهن که بازیکن‌های خوبی را تحویل فوتبال ملی می‌دادند، تعطیل شدند. بخش بزرگی از افرادی که در این رده فعالیت می‌کنند، دنبال درآمدزایی هستند. متاسفانه خیلی شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. زمان دوری نمی‌رویم. حدود ۲۰ سال پیش نزدیک به ۱۲ ،۱۳ بازیکن در بوندسلیگا آلمان و سایر لیگ‌های معتبر داشتیم و این موضوع نشان می‌دهد در فوتبال پایه مان به خوبی کار کرده بودیم که توانستیم استعداد‌های مان را به لیگ‌های معتبر اروپایی برسانیم.
کره و ژاپن به دلیل توجه به تیم‌های پایه، جای ایران را در لیگ‌های معتبر اروپایی گرفته اند

مهدوی کیا تصریح کرد: می‌بینید که ژاپن جای ما را در فوتبال آسیا گرفت و کره جنوبی که در آن زمان هم قوی بود همچنان قدرتمندتر می‌شود. در این ۲۰ سال جای آن‌ها با ما عوض شد. به دلیل اینکه به فوتبال پایه اهمیت می‌دهند، بازیکنان این کشور‌ها جایگزین نفرات ایرانی در لیگ‌های معتبر دنیا شدند. باید دید ما چه هزینه‌ای برای تیم‌های بزرگسالان می‌کنیم و چه مقدار به تیم‌های پایه اهمیت می‌دهیم. بار‌ها خبر‌هایی شنیده ایم که بسیاری از باشگاه‌های بزرگ حتی ریالی به مربیان تیم‌های پایه خود پرداخت نکرده اند. در این شرایط مربی چگونه و با چه دلگرمی‌ای کار کند. در کل فکر می‌کنم زمانیکه ما در سن ۱۴ ،۱۵ سالگی بودیم، شرایط نسبت به حالا خیلی بهتر بود.
افراد زیادی از تمایل خانواده‌ها برای فوتبالیست شدن فرزندان شان سوء استفاده می‌کنند

او افزود: در سال‌های اخیر والدین تمایل و رغبت بیشتری برای فوتبالیست شدن فرزندان خود نسبت به ۲ تا ۳ دهه قبل دارند، اما فوتبال پایه ایران شرایط مناسبی نسبت به آن زمان ندارد. مربی تیم فوتبال هامبورگ آلمان درباره دلیل این موضوع گفت: در زمانیکه ما فوتبال مان را شروع کردیم، بسیاری از خانواده‌ها مخالف فوتبالیست شدن فرزندان شان بودند، اما اکنون برعکس شده و خانواده‌ها برای فوتبالیست شدن فرزندان خود، حامی آن‌ها هستند. فکر می‌کنم افراد زیادی از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. باشگاه‌های بزرگ تیم‌های پایه خود را رها کرده و امکانات مناسبی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.
مشکل بزرگ فوتبال ما گرفتن جای نفرات مستعد از سوی بچه پولدار‌ها است

او افزود: این باشگاه‌ها به مربی پایه شان می‌گویند تیم را خودت بچرخان. شاید این مربی ۹ تا ۱۰ استعداد خوب در اختیار داشته باشد، اما سایر بازیکنان با پول وارد تیم می‌شوند. یکی از مشکلات بزرگ ما در رده پایه این است که بسیاری از بازیکنان شاغل در این حوزه وضعیت مالی خوبی دارند و به همین دلیل جای بازیکنان مستعد را می‌گیرند. این یکی از معضلات بزرگ ما است و اگر می‌خواهیم دست کم در سطح فوتبال پایه آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به نخبگان و نفرات مستعد بها بدهیم. اگر کسی استعداد ندارد نباید وارد چرخه شود، اما برعکس شده و بسیاری از نفرات مستعد، راهی به فوتبال پیدا نمی‌کنند.

فوتبال برای قشر ضعیف جامعه است

مهدوی کیا با اشاره به تاسیس آکادمی کیا اظهار داشت: یکی از دلایلی که این آکادمی را ایجاد کردم همین موضوع بود. نوجوان‌ها و جوان‌های زیادی پیش از تشکیل این آکادمی به من مراجعه کرده و می‌گفتند به دلیل بی پولی و خانواده فقیرمان نمی‌توانیم وارد تیمی شویم. درحالیکه فوتبال برای قشر ضعیف جامعه است.
فرزند خانواده مرفه، فوتبالیست بزرگی نشده است

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه آیا از بین بازیکنانی که با پول وارد فوتبال شده اند، نمونه‌ای هم بوده که به یک فوتبالیست حرفه‌ای تبدیل شود، گفت: اگر در طول تاریخ را نگاه کنید هیچگاه فرزند یک خانواده مرفه نتوانسته فوتبالیست بزرگی شود چراکه فوتبال برای قشر ضعیف و بچه‌هایی است که با وجود نداشتن پول و امکاناتی مانند کفش، با تمام توان شان کار کرده و زحمت کشیده اند. بچه‌ای که از سنین کودکی تمام امکانات را در اختیار داشته و ۵ ،۶ جفت کفش برند بپوشد به جایی نمی‌رسد.

تیم جوانان باشگاه‌های اروپایی یک روز پیش از بازی تیم‌های اصلی آن‌ها در لیگ قهرمانان با هم بازی می‌کنند

او افزود: راه به سمت و سویی رفته که چنین موضوعی در فوتبال پایه ما رخنه کرده و مدتی است که استعداد نابی در سطح فوتبال پایه نمی‌بینم. امیدوارم باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران این روند را تغییر داده و به تیم‌های پایه توجه کنند. اکنون می‌بینید یک روز پیش از بازی تیم‌های بزرگ حاضر در لیگ قهرمانان اروپا، تیم جوانان این باشگاه‌ها به مصاف هم می‌روند. این طرحی است که در فوتبال پایه اروپا ایجاد شد و به صورت مثال اگر قرار باشد بایرن مونیخ با منچستریونایتد بازی کند، یک روز قبل باید تیم‌های جوانان ۲ باشگاه با هم بازی کنند. به همین دلیل آن‌ها باید برای تیم‌های پایه شان هم سرمایه گذاری کنند.

مهدوی‌کیا ادامه داد: من به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد کردم چنین موضوعی در این قاره هم اتفاق بیفتد، اما می‌دانید در فوتبال آسیا شرایط مالی چندان مناسب نیست و البته سختی زیادی هم برای رفت و آمد تیم‌ها در سطح قاره وجود دارد به شکلی که تیم‌های بزرگسالان هم گاهی برای سفر به یک کشور دیگر با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل خیلی سخت است تیم جوانان باشگاه‌های آسیایی با هم بازی کنند.
بها دادن به تیم‌های پایه سبب تزریق بازیکنان خوب به تیم اصلی باشگاه می‌شود

او افزود: البته می‌توانیم در لیگ خودمان چنین طرحی را اجرا کنیم و اگر قرار است پرسپولیس با ذوب آهن بازی کند، یک روز قبل تیم جوانان این باشگاه‌ها به مصاف هم بروند. این موضوع سبب سرمایه گذاری باشگاه‌ها در فوتبال پایه می‌شود و البته آن‌ها مجبور هستند چنین کاری انجام بدهند چراکه در غیر این صورت آبروریزی بزرگی ایجاد می‌شود. چنین برنامه‌هایی سبب بها دیدن تیم‌های پایه خواهد شد و البته بازیکنان تیم جوانان در ادامه به تیم اصلی تزریق می‌شوند. متاسفانه مشکل بزرگ ما این است که بازیکن سازی کم شده است.

نظرات بینندگان