arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

کرونا و روزهای پر ازدحام مراکز تعویض پلاک خودرو اصفهان

خدمات دهی در مراکز تعویض پلاک خودرو در اصفهان از ششم اردیبهشت ۹۹ با تمهیداتی از سرگرفته شد اما ازدحام مردم و تشکیل صف‌های طولانی در این مراکز؛ فاصله‌گذاری اجتماعی را در زمان شیوع کمرنگ کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خدمات دهی در مراکز تعویض پلاک خودرو در اصفهان از ششم اردیبهشت ۹۹ با تمهیداتی از سرگرفته شد اما ازدحام مردم و تشکیل صف‌های طولانی در این مراکز؛ فاصله‌گذاری اجتماعی را در زمان شیوع کمرنگ کرده است.

مراکز تعویض پلاک خودرو به عنوان یکی از اماکنی محسوب می‌شود که همه خریداران و فروشندگان وسایل نقلیه با آن سروکار دارند، اما تعداد این مراکز در کلانشهر اصفهان و برخی از شهرستان‌های استان متناسب با خودروهای موجود نیست و کمبود این مراکز مشکلات عمده‌ای برای صاحبان وسایل نقلیه بویژه پس از تعطیلی ۲ ماهه بر اثر شیوع کرونا و در ایام پیک نقل و انتقال مثل شب عید بوجود آورده است.

نیروی انتظامی اعلام کرده است که تدابیر لازم به‌منظور رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در نظر گرفته شده تا از ازدحام در مراکز تعویض پلاک پیشگیری شود و بر این اساس پذیرش افراد بر اساس شماره‌های زوج و فرد انجام می‌شود و علاوه بر آن، افراد برای گرفتن خدمات، نوبت دهی می‌شوند تا در ساعت مقرر در مراکز حضور یابند.

رضا درویشی یکی از شهروندان اصفهانی که برای تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاک شهرک آزمایش مراجعه کرده بود، گفت: ساعات محدودی برای ارایه خدمت این مراکز به مردم تعیین کرده‌اند درحالیکه مردم پس از این تعطیلات نیازمند خدمات بیشتر هستند.

وی با بیان اینکه صف‌ها آنقدر طولانی شده که مجبور هستیم بیش از سه الی چهار ساعت برای تعویض پلاک منتظر بمانیم اظهار داشت: نیاز است مسوولان امر با نظارت بیشتر با توجه به تقاضای بالای مردم، تدبیر مناسبی اندیشیده و تعداد مراکز و ساعات ارایه خدمت آنها را افزایش دهند.

اعظم دهقانی یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که برای تعویض پلاک به این مرکز مراجعه کرده بود گفت: اگرچه نیروی انتظامی با بازگشایی مجدد این مراکز خواسته کمکی به مردم جامعه کند اما ازدحام جمعیت و ماندن در صف طولانی با وضعیت نامناسب صفوف با توجه به شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای است که احتمال سرایت ویروس زیاد است و شان مراجعه کننده زیر سووال می‌رود.

وی با گلایه از محدود بودن فضای ارائه خدمات و ایجاد صف طولانی در همه مراکز تعویض پلاک افزود: برای تعویض پلاک باید از صبح اول وقت به مرکز مراجعه کرد و تمام روز را معطل کاری شوی تا شاید کار انجام شود.

اصغر رفیعی یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که برای تعویض پلاک مراجعه کرده گفت: ۲ روز است که در صف تعویض پلاک سرگردان و هرروز در پایان روز با پاسخ امروز و فردا مواجه می‌شوم و تاکنون موفق به تعویض پلاک خودرو خود نشده‌ام.

این شهروند اصفهانی گفت: آیا امکان آن وجود ندارد تا برای برون‌رفت از مشکلات کنونی چند مرکز تعویض پلاک در شهرستان اصفهان دایر شود و آیا قانون تعریف کرده که این کلانشهر باید تنها ۲ مرکز تعویض‌پلاک داشته باشد؟

یکی از شهروندان اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود حجم زیاد متقاضی در این استان، مراکز موجود پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: با وجود تعطیلی ۲ ماهه پیش بینی تنها ۲ مرکز تعویض پلاک برای کلانشهر اصفهان، برای مردم این شهر بزرگ پاسخگو نیست.

وی از برخورد برخی کارکنان با شهروندان ابراز گلایه کرد و گفت: طولانی بودن صف‌ها و درخواست برخی رانندگان برای تعویض پلاک بدون نوبت کارکنان این مراکز را نیز تحت فشار روانی قرار داده که در بعضی مواقع رفتار مناسبی با مردم ندارند.

تعویض پلاک خودروها در اصفهان بر اساس زوج و فرد انجام می‌شود

رییس پلیس راهور استان اصفهان هم در این باره گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا، ارائه خدمات تعویض پلاک در این مراکز بر اساس زوج و فرد پلاک خودروها صورت می‌گیرد.

سرهنگ محمدرضا محمدی اظهار داشت: تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودروها به‌صورت زوج و فرد خواهد بود و مالکان خودروهایی که رقم آخر سمت راست پلاک آنان زوج است روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و پلاک‌های فرد نیز روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته، می‌توانند برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه کنند.

مراجعه روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز تعویض پلاک اصفهان

سرهنگ محمدی با بیان اینکه از ششم اردیبهشت امسال با بازگشایی مراکز تعویض پلاک با حجم بالای مراجعه مردم مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: این مراکز تا حدود ساعت ۱۷ فعال هستند و از مردم می خواهیم که از ساعت‌های ابتدایی صبح در این مراکز ازدحام نکنند بلکه می‌توانند در ساعت ۱۳ و ۱۴ مراجعه کنند تا از حجم مراجعه کنندگان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه پلاک حدود یکهزار و ۴۲۳ دستگاه خودرو و ۱۹۱ دستگاه موتورسیکلت در این مراکز تعویض پلاک شدند و ۱۴۷ پرونده خدمات متفرقه دریافت کردند، اضافه کرد: از این تعداد، پلاک ۶۶۵ دستگاه خودرو و ۱۴۰ دستگاه موتورسیکلت در ۲ مرکز معاینه فنی کلانشهر اصفهان تعویض شد.

وی افزود: با توجه به محدود بودن فضای ارائه خدمات و همچنین پیشگیری از ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان، از خریداران و فروشندگان خودروها تقاضا داریم تا از تجمع در این مراکز به جد اجتناب کنند.

رییس پلیس راهور اصفهان از خریداران و فروشندگان خودروها خواست برای پیشگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا و حفظ سلامت مراجعان از آوردن همراه به مراکز تعویض پلاک استان پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: فعالیت مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودروها برابر دستورالعمل جدید وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، اعتبار وکالتنامه تعویض پلاک مالکان آن دسته از خودروهایی که تعویض پلاک آنها تا پیش از تعطیلی این مراکز اعتبار داشت، تا ۲ ماه آینده تمدید شده است و می‌توانند در شرایط عادی و روزهای خلوت به این مراکز مراجعه کنند.

وی بیان کرد: ساعت کاری مراکز تعویض پلاک سراسر استان اصفهان از شنبه تا پنجشنبه از ساعت هفت صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۶ هر روز ادامه دارد.

رییس پلیس راهور اصفهان، همراه داشتن ملزومات بهداشتی مانند ماسک و دستکش و همچنین خودکار و سایر مدارک برای تسریع در انجام کار را نیز به شهروندان در هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک یادآوری کرد.

وی گفت: مراجعه متقاضیان بر اساس پلاک‌های زوج و فرد در کاهش ازدحام جمعیت کارآمد نبود به همین دلیل ساعت ارائه خدمات به میزان ۲ ساعت افزایش یافته است.

سرهنگ محمدی از آغاز فعالیت مراکز آموزشگاه‌های قوانین راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: متولیان آموزشگاه‌ها، مربیان رانندگی و هنرجویان ملزم به رعایت قوانین و توصیه‌های بهداشتی هستند و باید در حین انجام فعالیت از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی ادامه‌داد: استفاده از پوشش‌های سر و صورت و یا ایجاد دیواره پلاستیکی در خودروهای آموزشی توصیه شده و کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی بر رعایت اصول بهداشتی توسط این قشر نظارت دارند.

محمدی با بیان اینکه ثبت نام در آموزشگاه‌های رانندگی نیز آغاز شده است، تصریح کرد: ثبت نام آزمون‌های عملی رانندگی انجام می‌شود اما هنوز برای چگونگی برگزاری آزمون‌های آیین نامه، مصوبه ای ابلاغ نشده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با بیان اینکه آموزشگاه‌ها باید از پذیرش افراد بیمار و مشکوک به بیماری کرونا جلوگیری کنند، خاطرنشان‌کرد: در صورتی که برای مردم اخذ گواهینامه در این مقطع زمانی ضروری نیست این کار را به زمان دیگری که وضعیت سلامت جامعه بهتر خواهد شد، موکول کنند.

اعتبار وکالتنامه‌های تعویض پلاک تمدید شد

سرهنگ محمدی افزود: همزمان با بازگشایی مراکز تعویض پلاک یکی از دغدغه‌های مراجعان، وکالتنامه‌های تاریخ گذشته به واسطه تعطیلی این مراکز بر اثر شیوع ویروس کرونا بود.

وی اضافه کرد: باتوجه به مراجعات شهروندان برای چاره‌اندیشی و حل مشکلات اتمام وکالتنامه‌ها، پیگیری‌های لازم در این خصوص توسط پلیس راهور استان اصفهان انجام و براساس مصوبه ستادمرکزی مقابله با کرونا، اعتبار وکالتنامه‌های شهروندان برای نقل و انتقال وسایل نقلیه تمدید شد.

رییس پلیس راهور استان اصفهان گفت: بر این اساس، اعتبار وکالتنامه‌هایی که تاریخ آنها به واسطه تعطیلی مراکز تعویض پلاک در ایام شیوع ویروس کرونا از ٢٤ اسفند پارسال تا پنجم اردیبهشت امسال منقضی شده است از تاریخ پایان اعتبار به مدت ٤٠ روز کاری تمدید شد.

تمام شهرستان‌های استان اصفهان دارای یک مرکز و شهر اصفهان هم دارای ۲ مرکز تعویض پلاک است.

جمعیت استان اصفهان بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، افزون بر پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار نفر(نزدیک به ۵۱ درصد) مرد و ۲ میلیون و ۵۲۱ هزار نفر (نزدیک به ۴۹ درصد) زن هستند.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کلانشهر اصفهان سکونت دارند و نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو و یک میلیون موتورسیکلت در این شهر تردد می‌کنند.

تعداد خودروها و افرادی که در اصفهان گواهینامه دریافت کردند در یک پروسه ۱۰ ساله به ترتیب چهار و ۲ و نیم برابر شده اما معابر و خیابان‌ها و مراکز خدماتی به همان نسبت رشد پیدا نکرده است.

شیوع بیماری کرونا، فعالیت مراکز تعویض پلاک استان اصفهان را از ۱۷ اسفند ۹۸ تعطیل کرد که خدمات‌دهی این مراکز از روز شنبه ششم اردیبهشت ۹۹ با تمهیداتی از سرگرفته شد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۵۴۱ نفر رسید.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان