arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۱۲/

روایت یک جاسوس از «اشغال» سفارت شوروی در ایران و ناپدید شدن اسرارامیز کنسول

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روایت یک جاسوس از «اشغال» سفارت شوروی در ایران و ناپدید شدن اسرارامیز مسئول کنسولی روس ها

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.

در ادامه ترجمه ی دوازدهمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

درباره آخرین ماموریت رفیق {حذف شده}

تاریخ: 1981 (1359)

بین سالهای 1979 تا 1981 رفیق {حذف شده} در یک خانه مسکونی در تهران اقامت داشت

در سال 1981 روابط ایران-شوروی رو به تیرگی گذاشت (دادگاه های دسته جمعی، دستگیری و اعدام اعضای عملیاتی حزب توده، اشغال موقت سفارت شوروی توسط نیروهای سپاه، ناپدید شدن اسرارآمیز (احتمالا خیانت امیز) {حذف شده} کنسول [سفارت] شوروی )

به دلایل امنیتی رفیق {حذف شده} باید تهران را در این موقعیت ترک می کرد. (مدت کمی بعد از آنکه ماموریتش آغاز شد، جانشین او به همراه دیگر دیپلمات‌های شوروی، عامل نامطلوب اعلام شدند).

در دوران عملیات خود در تهران، رفیق {حذف شده} با ساکنان Mfs (وزارت امنیت آلمان شرقی) در تماس بوده است. او بصورت گسترده از ساکنان آنجا حمایت می کرد:
- با ارزیابی موقعیت
- با انتقال/بازگشت یک شهروند آلمان شرقی که توسط دشمنان استخدام شده بود (ابتدا به دریای خزر برده شده و از آنجا با یک کشتی به شوروی منتقل شده)


  • با آماده کردن انتقال یک شهروند آلمان شرقی به خارج (کارمند IMES) که در سفارت شوروی ساکن بوده و مقامات ایرانی علیه او درخواست استرداد داده بودند (انتقال به خارجی باید با کمک یک شرکت حمل و نقل ایرانی-بلغاری انجام می شد که رفیق {حذف شده} ارتباطات شخصی با آنها داشت).

  • رفیق {حذف شده} تا به حال در آلمان شرقی نبوده. تا جایی که می دانیم او هنوز از سوی Mfs پاداش هم دریافت نکرده است.
  • منبع باید حفاظت شود.
نظرات بینندگان