arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

مخالفت تلویحی بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز + توضیحات مهم

در پی طرح مجدد رویه واردات بدون انتقال ارز، روابط عمومی بانک مرکزی توضیحاتی ضروری اعلام کرد، این بانک نوشت: بانک مرکزی از تمامی فعالین اقتصادی و نیز مسولین ذیربط انتظار دارد در شرایط با اهمیت جاری به‌سمت اقتصاد و تجارت شفاف حرکت نمایند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، در پی طرح مجدد رویه واردات بدون انتقال ارز، روابط عمومی بانک مرکزی توضیحات ضروری زیر را اعلام کرد:

«این بانک طی دوسال اخیر در راستای ساماندهی جریان ارز حاصل از تجارت خارجی کشور و ایجاد شفافیت و توجه جدی به تولید داخل اقدام به ایجاد بستر و زیر ساخت‌های شفاف در کنار سامانه جامع تجارت کشور نموده و براساس آن، رویه‌های مشخص برای عرضه ارز حاصل از صادرات با توجه به شرایط تحریم تعریف و عملیاتی نموده است.

لذا، صادرات کنندگان، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های متعدد به چرخه اقتصاد کشور بر گردانند

۱- ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما بواسطه بانک‌ها و صرافی ها‌ی مجاز عرضه نمایند

۲-صادر کنندگان از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تامین نیاز‌های واردات خود اقدام نمایند

۳- صادر کنندگان می‌توانند بخشی از ارز صادراتی خود را به وارد کنندگان دیگر واگذار و ارز خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند

۴-صادر کنندگان می‌توانند بخشی از درآمد صادراتی خود را بصورت اسکناس به کشور وارد و به به صرافی ها‌ی مجاز و بانک‌ها بفروشند.

خاطر نشان می‌سازد در کلیه روش‌های یاد شده نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و بصورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین و با ثبت در سامانه تعهد صادر کننده به برگشت ارز به چرخه اقتصادی ایفا می‌گردد.

همچنین امکان ثبت و فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بابت ورود سرمایه‌های خارجی، دارای مجوز از سازمان سرمایه گذاری‌های خارجی وزارت امور اقتصادی ودارایی، نیز فراهم شده است.

در کنار روش‌های یاد شده که منشا ارز آن‌ها مشخص است بعضی مدعی هستند که دارای ارز با منشا خارج از کشور بوده و تمایل دارند که این ارز را در اختیار وارد کنندگان برای واردت کالا‌های ثبت سفارش شده طبق اولویت‌های تجاری و اقتصادی کشور قرار دهند

بانک مرکزی بار‌ها اعلام کرده است که از ورود منابع ارزی بدین طریق نیز استقبال می‌کند، اما مشروط به آنکه جریان ورود و مصرف ارز و منشا آن کاملا شفاف باشد

بر همین اساس مجدد اعلام می‌نماید این بانک آماده است در صورتیکه دارندکان ارز با منشا خارجی بتوانند منشا ارز خود را اعلام نمایند و ارز مربوط به ثبت سفارش‌های اولویت دار تخصیص گردد نسبت به صدور گواهی تخصیص ارز، تحت عنوان ارز اشخاص اقدام نماید. اضافه می‌نماید بانک مرکزی معتقد است شرط اساسی در تقویت تولید داخل و توجه عملی به اقتصاد مقاومتی حرکت به‌سمت شفافیت است.

بر همین اساس این بانک از تمامی فعالین اقتصادی و نیز مسولین ذیربط انتظار دارد در شرایط با اهمیت جاری به‌سمت اقتصاد و تجارت شفاف حرکت نمایند.»

نظرات بینندگان