arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

کاهش 27 درصدی آمار خودکشی در اسفند کرونایی

مدیرکل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه:« اخرین آمار خودکشی در کشور حدود 6 نفر در هر صدهزار نفر است.»از کاهش 27 درصدی آمار اقدام به خودکشی در اسفند 98 نسبت به اسفند 97 خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه:« اخرین آمار خودکشی در کشور حدود 6 نفر در هر صدهزار نفر است.»از کاهش 27 درصدی آمار اقدام به خودکشی در اسفند 98 نسبت به اسفند 97 خبر داد.

دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« می دانیم که بعد از همه گیری کرونا عموم افراد در سطح جامعه با اضطراب ناشی از همه گیری روبرو بودند و علت آن ناشناخته بودن ویروس کرونا بود. انتظار می رود در این مواقع بحرانی، ترس واضطرابی را در جامعه ببینیم و اینگونه واکنش ها طبیعی هستند. به اینگونه واکنش ها نباید برچسب بیمارگونه بزنیم. »

 

وزارت بهداشت از انجایی که رسالت سلامت در ابعاد روان را برعهده دارد به طرق مختلف تلاش کرد نیاز جامعه را شناسایی کند بر روی چهار بستری که می شد ارایه خدمت در انها انجام شود، فعالیت کرد.یکی از این بسترها نظام مراقبت های بهداشتی اولیه است که مهمترین زیرساخت است. ما دو هزار روانشناس را به کار گرفتیم که در سرتاسر کشور فعالیت می کنند و در همان روزهای اولیه اسفند کلیه کارشناسان اموزش های لازم را برای استفاده از فضای مجازی برای انتقال پیام ها گرفتند. دومین زیرساخت، صدا و سیما بخصوص در سطح استانی بود. سومین خدمت که در طی این مدت شکل گرفت بخصوص از 7 اسفند ماه راه اندازی سامانه تلفنی 4030 است که با همکاری وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام شکل گرفت و توانست خدمات خوبی ارایه کند.»

 

وی افزود:« بیش از 500 هزار تماس تلفنی مستقیم توسط کارشناسان ما در سامانه 4030 پاسخ داده شده و این سامانه یک منبع خوبی برای وزارت بهداشت بود که نیازهای سطح جامعه را برداشت کند و به ما کمک کرد که خدماتمان را به صورت پویا به جامعه ارایه کنیم. ویروس کرونا تبعاتی داشت که نیازهای جامعه فراز و فرودهایی داشت و خدماتمان را متناسب با جامعه تواتسنیم ارائه دهیم و 8 هزار تماس روزانه مردم را پاسخگو هستیم.»

 

وی با اشاره به آمار فوتی های ناشی از کرونا در کشور گفت:« خانواده های بیش از 7هزار فوتی در کشور نتوانستند شرایط کفن و دفن و عزاداری را به خوبی برگزار کنند و یک نگرانی همواره در ذهن متولیان وجود دارد که این سوگ بیمارگونه شود لذا بسته حدمتی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه تحت مشاوره در سوگ ارائه می شود و با کلیه خانواده ها تماس گرفته می شود و بعد از اخذ رضایت از آنها خدمات به آنها ارائه می شود.»

 

وی درباره آمار اختلالات روانی و آمار خودکشی در ایران بعد از شیوع کرونا گفت:« اختلالات روانی در کشور 23.6 درصد است که شایع ترین اختلال، افسردگی با 12.7 درصد است. اخرین آمار خودکشی در کشور حدود 6 نفر در هر صدهزار نفر است که امار پزشکی قانونی است. در اسفند 98 تقریبا 27 درصد میزان اقدام به خودکشی نسبت به اسفند 97 کاهش داشته است که تعابیری هم برای آن داریم. آمار فروردین ماه 99هنوز کامل نشده است که ارائه بدهیم ولی در فروردین ماه هم امارهای اولیه کاهش نسبی اقدام به خودکشی را نسبت به فرردین 98 نشان می دهد.»

وی درباره وضعیت اعتیاد در کشور گفت:« دو شاخص در مورد مواد مخدر وجود دارد یکی اختلال مصرف مواد مخدر و دیگری شیوع مصرف مواد مخدر است طبق آخرین اطلاعاتی که داریم اختلال مصرف مواد مخدر 2.1درصد است ولی آخرین پژوهشی که با مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده 5.4 درصد شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور داریم.»

 

وی در مورد مسمومیت های الکلی در دوره شیوع کرونا گفت:« در یک مقطع زمانی بخصوص در اوایل اسفندماه یک باور نادرستی در جامعه ایجاد شده بود که اگر الکل مصرف کنند جلوی ابتلا به کرونا گرفته می شود و این باعث شد همه گیری های کوچک مسموومیت الکلی را در کشور داشته باشیم که در حال حاضر بخصوص در یک ماه گذشته با این مشکل روبرو نیستیم.»

 

وی درباره سرانجام قانون سلامت روان گفت:« حدودا 16 سال از تدوین قانون سلامت روان می گذرد و این قانون نوسانات زیادی را طی کرده است و بازبینی های مکرری بر روی آن صورت گرفت و در نهایت به صورت یک لایحه برای هیات دولت فرستاده شد و در دو کمیسیون اجتماعی و لوایح های دولت جلساتی در اینباره داشتیم در حال حاضر این قانون از سلامت روان به قانون حمایت از حقوق بیماران مبتلا به اختلالات روانی تغییر پیدا کرد و در صحن هیات دولت مصوب شد و قبل از عید به مجلس ارسال شد و اواخر فروردین ماه مجلس رسید آن را به دولت اعلام کرد. ما مکاتباتی را ازطریق مرکز پژهش های مجلس با ذی نفعان داشتیم و نقطه نظراتشان را فرستادند و در حال حاضر کارهای فنی در مرکز پژوهش های مجلس انجام شده اگر مراحل به خوبی طی شود برای اعلام در صحن علنی مجلس اعلام می شود.»

 

وی درباره سرانجام طرح سراج گفت:«طرح سراج در سال 98 در 8 دانشگاه علوم پزشکی گسترش پیدا کرد. این طرح قبل از دوره شیوع کرونا در جلسه شورای اجتماعی کشور هم مطرح شد و با یک ملاحظاتی در شورای اجتماعی کشور مورد تصویب قرار گرفت و سازمان اجتماعی کشور که زیرمجموعه وزارت کشور می شود از این طرح حمایت می کند. در سال 99 ما 15 محل دیگر را به طرح سراج اضافه می کنیم. نیاز به یکسری استانداردهایی وجود دارد که این طرح به خوبی اجرا شود. پیش بینی ما این است که تا پایان سال 99 با این 15 محل طرح را پیش ببریم. شورای اجتماعی کشور به خصوص مدیر کل اجتماعی استانداری ها همکار نزدیک دانشگاه ها در اجرای این طرح هستند.»

 

وی درباره میزان خشونت خانگی بعد از شیوع کرونا در کشور، گفت:« در این مدت یک کار پژوهشی منسجم انجام نشده است. اینکه در جریان قرنطینه خانگی ما احتمالا با یکسری مشکلات در ارتباط خانوادگی روبرو شویم قابل پیش بینی است دلیلش این است که ویروس کرونا شیوه زندگی را تغییر داده است. وقتی قرنطینه باشیم احتمالا با یکسری مشکلات ارتباطی روبرو شویم. به جای خشونت خانگی باید از تعارضات در ارتباط استفاده کنیم چون وقتی از خشونت خانگی صحبت می کنیم برخوردهای خشن فیزیکی به ذهن می رسد. ما با دو سه بسته مداخلاتی حمایتی از طریق روانشناسان مان در سیستم 4030 با جامعه ارتباط برقرار کردیم.»

 

 

نظرات بینندگان