arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

سیاست جدید چین: کمک مالی برای توقف تجارت حیوانات وحشی

چین به کشاورزان و دام‌پروران دو استان خود پول و انگیزه مالی می‌دهد تا شکار و پرورش حیوانات وحشی را متوقف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین به کشاورزان و دام‌پروران دو استان خود پول و انگیزه مالی می‌دهد تا شکار و پرورش حیوانات وحشی را متوقف کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از شیوع بیماری کرونا فشارهای داخلی و جهانی بر تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی در چین افزایش یافت. بسیاری از کارشناسان و مردم جهان تجارت حیوانات غیر معمول در چین را عامل بیماری کرونا خواندند و این کشور را مورد سرزنش قرار دادند.

حامیان حقوق حیوانات می‌گویند: مقامات چینی برای اولین بار قول داده‌اند تا حیوانات وحشی دام‌پروران چینی را برای کمک بیشتر به آنها و مهار تجارت حیوانات غیرمعمول خریداری کنند.

چین در ماه‌های اخیر تجارت حیوانات وحشی به عنوان منابع غذایی را ممنوع اعلام کرد. مقامات چینی دلیل این قانون جدید را انتقال بیماری از حیوان به انسان عنوان کردند. اما تجارت حیوانات غیر معمول همچنان در چین برای تحقیقات و ساخت داروهای سنتی به صورت قانونی ادامه دارد.

براساس اولین گزارش‌های منتشره از شهر ووهان چین، ویروس مرگبار کرونا برای اولین بار از یک خفاش به انسان منتقل شد.

اینک دو استان چین جزئیات برنامه خرید حیوانات وحشی و محصولات دیگر از کشاورزان و دام‌پروران را ارائه داده‌اند تا سطح زندگی آنها را بهبود بخشند و مانع ضرر و زیانشان شوند.

استان "هنان" چین در روز جمعه با ارائه طرحی تلاش کرد تا کشاورزان را به پرورش حیوانات دامی و داروهای گیاهی تشویق کند و تضمین کرد که در این را ه به آنها کمک مالی خواهد کرد.

بسیاری بر این باورند که ویروس کرونا از بازار فروش حیوانات وحشی در شهر ووهان چین پخش شده است/ عکس: AFP

سیاست چین برای توقف تجارت حیوانات وحشی

مقامات برای هر کیلو مار کبرا، مار زنگی بزرگ یا مار موش‌خوار حدود 120 یوان (16 دلار) می‌پردازند. این در حالیست که هر کیلو از موش بامبو 75 یوان می‌ارزد.

گربه "زباد" که خوردن آن در جنوب چین معمول است حدود 600 یوان قیمت دارد. بسیاری بر این باورند که شیوع بیماری "سارس" در 2 دهه گذشته از این حیوان نشات گرفته است.

استان "جیانگ‌شی" نیز اسنادی را برای کمک مالی به کشاورزان منتشر کرد. آنها نیز برای متوقف کردن پرورش و شکار حیوانات وحشی به کشاورزان کمک مالی می‌کنند.

روزنامه "جیانگشی دیلی" در هفته گذشته نوشت: در این استان بیش از 2300 کشاورز و دام‌دار مجوز پرورش حیوانات وحشی برای مصارف غذایی دارند.

براساس گزارش روزنامه چینی، مجموعه تجارت این حیوانات در چین حدود 1.6 میلیارد یوان (225 میلیون دلار) ارزش دارد.

درآمد حاصل از پرورش این حیوانات در سال 2018 به بیش از 10 میلیارد یوان رسید.

هر دو استان "هنان" و "جیانگشی" هم مرز هوبی هستند. استانی که کرونا برای اولین بار در ماه دسامبر در آن شیوع یافت.

گروه بین‌المللی حمایت از حقوق حیوانات در این باره گفت: هنان و جیانگشی اصلی‌ترین استان‌های پرورش حیوانات وحشی در چین هستند. در دهه گذشته تجارت حیوانات وحشی در استان جیانگشی رشد بیشتری نشان داده است.

تجارت حیوانات وحشی به عنوان مواد غذایی در چین ممنوع شده است.

درآمد حاصل از پرورش این حیوانات در سال 2018 به بیش از 10 میلیارد یوان رسید/ عکس: خبرگزاری فرانسه

سیاست چین حیوانات وحشی

"پیتر لی" متخصص و کارشناس سیاست در موسسه "اچ اس آی چین" به خبرگزاری فرانسه گفت: چنین قوانینی باید در کل چین تدوین و اجرایی شود.

او هشدار داد: پیشنهادات هنان فضا را برای پرورش بیشتر حیوانات وحشی باز می‌گذارد. این موضوع می‌تواند راه را برای مصرف این حیوانات به عنوان غذا باز کند.

از طرفی طرح پیشنهادی این استان مانع پرورش بسیاری از حیوانات برای استفاده از خز، سرگرمی یا طب سنتی نمی‌شود.

"لی" در این باره گفت: مقامات چینی در مسیر درست حرکت می‌کنند.

نظرات بینندگان