arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

چین: سیاست‌های آمریکا به صلح و ثبات تنگه تایوان لطمه می‌زند

وزارت خارجه چین در واکنش به بیانیه تحریک‌آمیز وزیر خارجه آمریکا در حمایت از تایوان هشدار داد که اینگونه سیاست‌های آمریکا به صلح و ثبات در تنگه تایوان و روابط واشنگتن-پکن خدشه وارد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های واشنگتن در تحریک تایوان به جدایی از چین تأکید کرد که اینگونه سیاست‌های ایالات متحده به شدت به صلح و ثبات در روابط چین و آمریکا و همچنین صلح و ثبات تنگه تایوان خدشه وارد می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، اوایل امروز (چهارشنبه)، «مایک پامپئو»، به خانم «تسای اینگ ون» برای دومین دور از ریاست‌جمهوری‌اش در تایوان تبریک گفته بود و علیرغم هشدارهای پی در پی پکن در خصوص دوری از هرگونه مداخله در امور داخلی تایوان، تأکید کرد که هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه متفق‌القول از تایوان حمایت می‌کنند.

پیش از این تسای امروز در مراسم تحلیف خود با پیشنهاد پکن درباره سیاست «یک کشور، دو سیستم» مخالفت کرد.

وزارت خارجه چین با ابراز خشم،اظهارات پامپئو به تسای اینگ ون را محکوم کرد و گفت که این ارتباط در تناقض با وعده‌هایی است که آمریکا مطرح کرده بود و سیگنال‌های اشتباه برای نیروهای «استقلال‌طلب تایوان» ارسال می‌کند.

پیش از این، پامپئو از تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای تعویق بحث و مذاکره در خصوص اعطای عضویت ناظر به تایوان در این سازمان جهانی علیرغم درخواست‌های پی در پی آمریکا انتقاد کرده بود.

پکن که به شدت با عضویت تایوان در سازمان جهانی بهداشت مخالف است، گفت که اینگونه تلاش‌های آمریکا در تضاد با سیاست «چین واحد» است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و بارها درباره تلاش‌ها به منظور استقلال این منطقه هشدار داده و همچنین تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.

نظرات بینندگان