arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹

هندوانه صادراتی ایران به ترکیه به دلیل ناسازگاری برخی کشورهای عربی برگشت خورد

معاون وزیر جهاد کشاورزی برگشت خوردن برخی از محموله‌های هندوانه‌ صادراتی را تایید و اعلام کرد: محموله‌های برگشت خورده مشکل آفت‌زدگی و بهداشتی نداشته‌اند و برخی کشورهای عربی با ایران سر ناسازگاری و نامهربانی دارند که ممکن است در تجارت محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، عباس کشاورز با بیان اینکه برخی جریان‌های سیاسی حاکم در این زمینه مشکل ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: برخی کشورهای عربی با ایران سر ناسازگاری و نامهربانی دارند و ممکن است در تجارت محصولات کشاورزی نیز تاثیر گذار باشد؛ به عنوان مثال یکی از محموله‌های هندوانه صادراتی ایران به دلیل اینکه چند روز در مرز معطل شده و به اصطلاح ترش شده بود، کیفیت خود را از دست داد و به همین دلیل برگشت خورد؛ بنابراین این موضوع هیچ ربطی به آفت‌زدگی و سلامت محصول ندارد، چرا که هنداونه در فضای باز و در معرض نور خورشید که قرار گیرد ممکن است دچار این مشکل شود.

وی اظهار کرد: برگشت خوردن هنداونه‌ صادراتی ایران با ادعای سالم‌ نبودن و آفت‌زده بودن این محصول کاملا متفاوت است، چرا که ممکن است به دلایلی برخی از محموله‌های صادراتی هندوانه برگشت خورده باشد اما این موضوع ارتباطی به سلامت محصولات ندارد، چرا که همه آن‌ها با گواهی‌های بهداشتی تایید شده از سوی سازمان حفظ نباتات صادر شده‌اند.

کشاورز افزود: به عنوان مثال در برخی محموله‌های صادراتی به دلیل بی دقتی صادرکنندگان، کرم سرخرطومی هندوانه که البته عمر آن تمام شده و از بین رفته است روی پوست محصول اثراتی را به جا گذاشته بود اما همان محموله در بررسی‌های مجدد از سوی سازمان حفظ نباتات هیچ مشکلی ازنظر سلامت و آفت‌زدگی نداشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تصریح کرد: اگر این محصولات آفت زده هستند چگونه‌ است که بسیاری از محموله‌های صادراتی این محصول به کشورهای مختلف از جمله ترکیه صادر می‌شود و برگشت نمی‌خورد؟ حتی بسیاری از آن‌ها از طریق ترکیه به کشورهای دیگر صادرات مجدد می‌شوند.

نظرات بینندگان