arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹

واکسن کرونای آکسفورد به مرحله پیشرفته آزمایش انسانی وارد می‌شود

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می‌گویند واکسن تجربی که برای ویروس کرونا ساخته‌اند، به زودی وارد مراحل پیشرفته آزمایش انسانی می‌شود. واکسن آکسفورد بر روی ۱۰۲۶۰ نفر در بریتانیا آزمایش خواهد شد تا معلوم شود آیا در پیشگیری از عفونت با ویروس کرونا موثر هست یا نه. اگر این واکسن در این آزمایش انسانی موفق باشد، ممکن است در ماه سپتامبر (شهریور) به بازار فرستاده شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ان‌بی‌سی، واکسن آکسفورد بر روی ۱۰۲۶۰ نفر در بریتانیا آزمایش خواهد شد تا معلوم شود آیا در پیشگیری از عفونت با ویروس کرونا موثر هست یا نه.

به گزارش همشهری آنلاین، اگر این واکسن در این آزمایش انسانی موفق باشد، ممکن است در ماه سپتامبر (شهریور) به بازار فرستاده شود.

شرکت داروسازی سوئدی- بریتانیایی آسترا-زنکا که در ماه آوریل همکاریش با دانشگاه آکسفورد را آغاز کرد، تولید و توزیع این واکسن را به عهده دارد.

این شرکت توافق کرده است که دست کم ۴۰۰ میلیون دوز واکسن را تولید کند و ظرفیت تولیدش را تا پایان سال ۲۰۲۱ به یک میلیارد دوز برساند.

واکسن آکسفورد از یک گونه ضعیف‌شده ویروس عامل سرماخوردگی که در شمپانزه‌ها عفونت ایجاد می‌کند، به عنوان ویروس ناقل استفاده می‌کند. این ویروس طوری تغییر ژنتیکی داده شده است که در انسان‌ها تکثیر نکند. دانشمندان ژن‌های پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا را وارد این ویروس ناقل کرده‌اند تا به انتقال آن‌ها این پروتئین‌ها در بدن افراد تولید شود و دستگاه ایمنی بدن نسبت به آن‌ها آنتی‌بادی تولید کند. این پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا هستند که باعث ورود آن به سلول‌ها می‌شوند. دانشمندان امیدوارند آنتی‌بادی‌های تولید شده بوسیله این واکسن مانع ورود ویروس‌های کرونا به سلول‌ها شود و به افراد در مقابل این ویروس مصونیت بخشد.

پژوهشگران هنوز در حال پایش هزار داوطلب اولی هستند که در مرحله اول آزمایش واکسن آکسفورد شرکت کرده‌اند تا معلوم شد آیا آنتی‌بادی ضد ویروس کرونا را تولید کرده‌اند یا دچار عفونت با ویروس کرونا شده‌اند یا نه. این داوطلبان به دو گروه گیرنده واکسن و گروه شاهد تقسیم شده‌اند.

مجوز دولت بریتانیا به پژوهشگران اجازه می‌دهد که مراحل دوم و سوم آزمایش را انجام دهد که در آن شمار بیشتری از افراد در طیف سنی وسیعتری- از جمله کودکان و سالمندان- آزمایش می‌شوند. مرحله دوم آزمایش واکسن در اول ژوئن (۱۲ خرداد) در بریتانیا شروع می‌شود و پژوهشگران امیدوارند مرحله دوم را در هفته‌های آینده در آمریکا هم آغاز کنند.

کارکنان مراقبت بهداشتی هم که بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند، در میان داوطلبان کارآزمایی این واکسن هستند.

پژوهشگران امیدوارند که نتایج مرحله دوم آزمایش واکسن روی هزاران شرکت‌کننده جدید تا پایان ماه اوت (اوایل شهریور) مشخص شود.

نظرات بینندگان