arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / عرضه ۲۵ هزار خودرو در عید فطر / ابلاغ قیمت‌های جدید به خودروسازان / روایت ناطق نوری از دوم خرداد: دلیل شکستم هاشمی بود / تاکید مجدد آمریکا بر تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

زیر پوست اخبار: دیروز -جمعه- نسبتا روز کم حاشیه‌ای برای رسانه‌ها بود. عدم برگزاری راهپیمایی روز قدس در کشور به دلیل شرایط ویژه کرونایی، تا حدودی توجه رسانه‌ها را به اظهارات مقامات سیاسی کشورمان نسبت به مساله فلسطین معطوف کرد اما در کنار این امر، موضوع اعلام قیمت‌ها به خودروسازان و نیز عرضه 25 هزار خودرو در عید فطر از سوی رسانه‌های مختلف مورد توجه واقع شد. در حقیقت، به نظر می‌رسد وزارت صمت در اراده خود برای تعدیل بازار خودرو جدی است.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

عرضه ۲۵ هزار خودرو در عید فطر: یکی از مسائل مورد بحث در جلسه دیروز کمیته خودرو، عرضه ۲۵ هزار دستگاه انواع خودرو هم‌زمان با ایام عید سعید فطر بود که براساس آن سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح ضوابط فروش این تعداد خودرو در ایام عید سعید فطر، بر اختصاص خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی و حذف تقاضای‌های کاذب تاکید کرد. این اقدام می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو در بازار و کاهش دلال بازی اثرگذار باشد.

ابلاغ قیمت‌های جدید به خودروسازان: مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت از ابلاغ دستور العمل قیمت گذاری خودرو به خودروسازان خبر داد. وی گفت: چهارشنبه این هفته در جلسه کمیته خودرو این دستور العمل به خودروسازان ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه خودروسازان در فروش‌های جدید خود موظف به اجرای قیمت‌های جدید هستند بعد از تعلل بسیارِ ستاد تنظیم بازار در نهایت ۲۳ اردیبهشت ماه مجوز افزایش قیمت انواع خودرو‌های داخلی صادر شد که براساس آن محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا کردند. علاوه بر این، قیمت متعارف خودرو در کف بازار نیز همان قیمت تحویل خودرو درب کارخانه به‌اضافه حداکثر ۱۰ درصد تعیین شد.

روایت ناطق نوری از دوم خرداد: دلیل شکستم هاشمی بود: ناطق نوری معتقد است دلیل شکست در انتخابات ۷۶، حمایت او از هاشمی و البته سخنرانی هاشمی درباره احتمال تقلب در نماز جمعه بوده است. او در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «دوستان ما به آقای هاشمی زیاد انتقاد می‌کردند و به ایشان هم می‌گفتند. من از آقای هاشمی و دولت ایشان در مجلس، چه برای لوایح و چه برای کابینه و همچنین از خود آقای هاشمی _ چون مورد حمله و هجمه بود_ مفصل دفاع می‌کردم.»

تاکید مجدد آمریکا بر تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران: برایان هوک در مصاحبه‌ای با نشریه فارن پالیسی، گفت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مایل است ایران را سر میز گفت‌ وگو ببیند تا بتوانیم در مورد یک توافق جامع مذاکره کنیم. وی همچنین مدعی شد که «از موفقیتی که سیاست خارجی ما حاصل کرده است، بسیار خرسندیم» و «این مسیر را با اعتماد زیادی ادامه خواهیم داد». هوک همچنین دوگانه مذاکره با دولت ترامپ یا «فروپاشی اقتصادی» ایران را تکرار کرد.

جدال توئیتری وزاری امور خارجه ایران و آمریکا: مایک پمپئو روز جمعه در توییتی نوشت، "اقدام ظریف در انعکاس تمایل هیتلر برای نسل‌کشی شگفت‌انگیز است"! وی در ادامه توییت خود نوشت: ما در کنار آلمان و اسرائیل در مقابل قدیمی‌ترین و فرومایه‌ترین نوع تنفر می‌ایستیم و می‌گوییم دیگر هرگز. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در توییتر نوشته بود: چندش‌آور است کسانی که تمدن آنها "راه‌حل نهایی" را در اتاق‌های گاز یافته بود، به کسانی که در صندوق‌های رأی و از طریق همه‌پرسی به دنبال راه‌حلی واقعی هستند، حمله کنند. چرا ایالات متحده و غرب، این چنین از دموکراسی واهمه دارند؟ فلسطینی‌ها نباید هزینه جنایات و یا احساس گناه شما را بپردازند.

ابلاغ عوارض خروج از کشور در سال ۹۹: عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر مسافر ایرانی به خارج از کشور به غیر از سفرهای زیارتی، 264 هزار تومان در نظر گرفته‌ شده است و برای سفر دوم این هزینه 50% درصد اضافه می‌شود و در واقع به مبلغ 396 هزارتومان می‌رسد. همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای سوم و بیشتر از آن نسبت به سفر اول 100% درصد افزایش می‌یابد و به مبلغ 528 هزارتومان می‌رسد.

روش جدید ستاره‌های هالیوود برای نجات مبتلایان کرونا: این روز‌ها بسیاری از ستاره‌های صنعت موسیقی و سینما در سراسر جهان در تلاشند که با هر روش ممکن برای نجات بیماران مبتلا به کرونا تلاش کنند. برگزاری خیریه و جمع آوری کمک‌های مالی نیز از جمله همین تکنیک‌ها است و اکنون قرار است یک عکاس حرفه‌ای با همکاری ستاره‌های هالیوود یک حراجی خیریه برگزار کند.

آخرین آمار «کرونا» در کشور: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۳۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۴۱۳ مورد بستری و یک هزار و ۸۹۸ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

افزایش ۲۳ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های پایتخت بعد از عید فطر: علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال جدید گفت: شورای شهر تهران افزایش 25 درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی در سال جاری را به تصویب رسانده است. وی با بیان این که چاپ برچسب قیمت خودروهای تاکسی آغاز شده است، تصریح کرد: به صورت تدریجی این برچسب‌ها بین خطوط مختلف توزیع خواهد شد.

 

نظرات بینندگان