arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۱۷/

۱۳۶۱؛ روایتی از اوضاع و احوال توده ای‌ها در آلمان غربی

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان غربی و شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۱۳۶۱؛ روایتی از اوضاع و احوال توده ای‌ها در آلمان غربیسرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان غربی و شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه ترجمه ی هفدهمین سند وزارت امنیت آلمان غربی درباره ایران، آمده است:

درباره فعالیتهای پلیس سیاسی و دفتر حراست از قانون اساسی در برابر شهروندان ایرانی در آلمان غربی و برلین غربی

تاریخ: 21 ژانویه 1983 ( 1 بهمن 1361)

بصورت غیررسمی اعلام شده است که کارمندان دفتر حراست از قانون اساسی در برلین غربی در حال حاضر موظف به تشدید نظارت بر برخی اعضای حزب توده شده اند. از جمله آنها:
{پاک شده}
آدرس برلین غربی {پاک شده}

خوابگاه دانشجویان
دانشجو

{پاک شده}
همان آدرس
دانشجو

و دوست دخترش
{پاک شده}
(اطلاعات بیشتری در دست نیست)
این افراد مظمون به ارتباط داشتن با سازمان اطلاعات شوروی هستند. نطفه اصلی این فعالیت های اطلاعاتی دستگیری یک زن ایرانی در فرانکفورت در آغاز ژانویه 1983 بود. گزارش شده که او پزشکی به نام
{پاک شده}
حدود {پاک شده} ساله
به آدرس فرانکفورد/مین
بوده است که با سازمان اطلاعات شوروی ارتباط داشته.
کارمندان پلیس سیاسی از فرانکفورت/مین خانه فرد گفته شده را جستجو کرده اند و روزهای 12 و 13 ژانویه 1983 از او بازجویی کرده اند. تمرکز این بازجویی ها روی ارتباطات او با دکتر {پاک شده} و یک ایرانی به نام
{پاک شده}
متولد {پاک شده}
بوده که از سالهای 1981 تا 82 در موسسه هارد در لیبزیگ تحصیل کرده و در جولای 1982 از آلمان غربی به دستور وزارت ارتباطات بین المللی کمیته مرکزی حزب اتحاد سوسیالیست آلمان شرقی اخراج و تنبیه شد. بازجویی ها همچنین روی شماره تلفنی در پایتخت آلمان غربی متمرکز بوده که با 50 شروع می شود.


بر اساس گفته های کارمندان دفتر حراست قانون اساسی در برلین غربی، این اقدام هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده است. آنها دلیل ناکامی را در عملکرد ناقص پلیس فرانکفورت می دانند.


اعضای مرتبط حزب توده در آلمان غربی مظنون هستند که خائن ایرانی {پاک شده} است. زیرا گزارش شده که او بعد از اخراج از آلمان شرقی بارها تهدید کرده که به اعضای حزب توده خیانت خواهد کرد.
امکان جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره این موضوع وجود نداشت. تقاضای حفاظت از منابع مان را داریم.

نظرات بینندگان