arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

نماز عید سعید فطر با رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور برگزار شد

نماز عید سعید فطر امسال، امروز یکشنبه در سراسر کشور برگزار شد و نمازگزاران برای رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این فریضه دینی را در مساجد شهرها و روستاهای محل سکونت خود، اقامه کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دفتر مقام معظم رهبری غروب شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه ۴خرداد ماه ۱۳۹۹ روز اول شوّال المکرّم و عید سعید فطر است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در اطلاعیه ای اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های متعدد رسیده از راصدان کاردان و مورد اطمینان ، رؤیت هلال ماه شوال المکرم در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۱ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) محرز شده است، بنابراین روز یکشنبه ۴ خرداد عید سعید فطر خواهد بود.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید کرد که برگزاری نماز عید فطر در همه شهرها و در محل‌هایی که رو باز است برگزار می‌شود و نماز در محل‌هایی مانند مصلی که امکان تجمع زیاد است برگزار نخواهد شد.

خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی، اقامه نماز عید فطر در برخی مراکز استانها و شهرها و روستاهای تابعه استانی و همچنین بخش هایی از خطبه های این نماز را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

اقامه نماز عید فطر در مساجد و محلات آذربایجان شرقی

مردم مومن آذربایجان شرقی پس از یک ماه روزه داری، امروز با حضور در مساجد محلات و خیابان‌ها سجده شکر به جا آوردند.

نماز عید فطر امسال طبق توصیه‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه شد و نمازگزاران با رعایت فاصله اجتماعی و اصول خودمراقبتی در این مراسم پُرفیض معنوی شرکت کردند.

مردم مومن تبریز هم بعد یک ماه روزه داری و شستن روح و جان در چشمه زلال رمضان، با حضور در مساجد نماز عید سعید فطر را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقامه کردند و یک ماه عبادت و بندگی خود را در درگاه الهی جشن گرفتند.

نماز عید فطر در استان اردبیل اقامه شد

نماز عید سعید فطر روز یکشنبه با حضور مومنان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جای جای استان اردبیل اقامه شد.

به گزارش ایرنا، در شهر اردبیل نماز عید سعید فطر با حضور مردم مومن به امامت آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در محوطه شهیدگاه اردبیل اقامه شد.

نماز عید فطر در ۴۴۲ نقطه استان البرز اقامه شد

همزمان با سراسر میهن اسلامی نماز عید سعید فطر روز یکشنبه در ۴۴۲ مسجد و نقطه استان البرز با رعایت الزامات بهداشتی برگزار شد.

مردم مومن و خداجوی استان البرز این فریضه دینی را در مساجد و مکان های باز با در نظر گرفتن فاصله فیزیکی و رعایت موازین بهداشتی برگزار و شکر یک ماه عبادت و بندگی را به جای آوردند.

نماز عید فطر در چهارمحال و بختیاری اقامه شد

همزمان با حلول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر، نماز این عید روز یکشنبه در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

امسال نماز عید سعید فطر در چهارمحال و بختیاری همانند سالهای گذشته برگزار نشد و این نماز با حضور امام جماعت، در برخی از مساجد با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.

براساس این گزارش، این نماز در مساجد اعلام شده از سوی فرمانداری‌های استان با رعایت پروتکلهای بهداشتی با فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

نماز عید فطر در خراسان رضوی اقامه شد

صبح امروز نماز عید سعیدفطر در بیش از هزار و ۵۰۰ مسجد خراسان رضوی برگزار شد.

پس از یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان، امروز یکشنبه مصادف با روز اول شوال ۱۴۴۱ هجری شمسی در مساجد و اماکن اختصاص یافته به برگزاری مراسم مذهبی، نماز عید فطر با حضور مومنان و نمازگزاران برگزار گردید.

به گزارش ایرنا علاوه بر اقامه نماز در مکانهای غیرمسقف از پیش تعیین شده در مشهد، در مساجد نیز مردم با مفروش کردن خیابانهای اطراف مساجد نماز را اقامه کردند.

بر اساس اعلام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی از میان چهار هزار و ۵۰۰ مسجد فعال استان، مساجدی که نماز عید فطر در آنها برگزار گردید ملزم به رعایت دستورهای لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بودند و فضای لازم برای برگزاری نماز با این شیوه در آنان مهیا شده بود و این مساجد از ساعت ۶ صبح آماده برگزاری نماز بودند و از مردم تقاضا شده بود ماسک، سجاده و مهر شخصی به همراه داشته باشند.

نماز عید فطر با رعایت نکات بهداشتی در فارس اقامه شد

نماز عید فطر امروز چهارم خرداد ۹۹ با رعایت نکات بهداشتی و اصول فاصله گذاری اجتماعی در مساجد و حسینیه‌های فارس اقامه شد.

نماز عید فطر که سالانه با محوریت حرم شاهچراغ (ع) برگزار می‌شد، امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا با ضوابط بهداشتی، با به همراه داشتن لوازم شخصی همچون مهر، سجاده، ماسک و دستکش به‌صورت محدود و بدون تجمع‌های بزرگ در مساجد و حسینیه‌های هر محله برگزار شد.

اقامه نماز عید سعید فطر در قم

نماز عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور در مساجد استان قم؛ همچون مسجدهای امام حسن عسکری(ع) و الزهرا(س) شهر قم اقامه شد.

امام جمعه رشت: دولت و مجلس در کنار هم مشکلات را برطرف کنند

امام جمعه رشت گفت: دولت و مجلس در کنار هم و به دور از مسایل سیاسی، مشکلات موجود در جامعه را حل کنند.

آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های نماز عید فطر رشت اظهار داشت: هم اینک مردم با گرانی کالاها و افزایش قیمت اقلام مختلف مواجه هستند و این امر باعث شده تا اکثر اقشار جامعه دچار مشکل شده و تحت فشار قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این مشکلات باید مجلس و دولت و همه بخش های نظام در کنار هم قرار گیرند، افزود: در چند سال اخیر شاهد اختلاس های زیادی در کشور بودیم که اگر رقم های این اختلاس ها را جمع کنیم، شاید به اندازه بودجه یک سال کشور شود و باید شرایطی فراهم شود تا اختلاس گران نتوانند به این راحتی پول بیت المال را به یغما ببرند.

وی ادامه داد: اگر اختلاس، دزدی و سوء مدیریت نباشد، شاهد توسعه فراوان در زمینه های مختلف اجتماعی و اقتصادی در جامعه خواهیم بود و از سویی باید شرایطی فراهم شود تا کسی جرات اختلاس نداشته باشد و مردم نیز به چشم ببینند که با اختلاس گران به شدت برخورد می شود.

امام جمعه رشت اضافه کرد: عفو و رحمت اسلامی برای اختلاس گران نباید مفهومی داشته باشد و آنها باید بدانند که مجازات اسلامی در انتظارشان است و این عملکرد می تواند امید را بین مردم افزایش دهد.

نماز عید سعید فطر در هرمزگان اقامه شد

نماز عید سعید فطر امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد محلات و به صورت روباز در جای جای استان هرمزگان اقامه شد.

مردم مومن استان هرمزگان به شکرانه یک ماه بندگی و عبادت خالصانه این فریضه دینی را در مساجد و مکان های باز با رعایت فیزیکی و همراه داشتن مهر وسجاده شخصی و ماسک ودستکش برگزار کردند.
امسال به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نماز عید فطر در شهرستان های بندرعباس، میناب، قشم، حاجی آباد و رودان در مسجد محلات و مکان‌های باز اقامه شد.
همچینن در دیگر شهرهای هرمزگان نیز که وضعیت کم خطری نسبت به ویروس کرونا دارند، برگزاری نماز عید فطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری در مساجد جامع و در محیط روباز اقامه شد.

امام جمعه یزد: رعایت بهداشت تنها راه مقابله با کروناست

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد گفت: تنها با رعایت مقررات بهداشتی و در سایه همدلی و خداباوری با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان علیه انقلاب و نطام اسلامی قادر به مدیریت و کنترل بیماری کرونا هستیم .

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در خطبه‌های نماز عیدفطر در فضای باز امامزاده سید جعفر محمد(ع) مرکز استان افزود: دولت و ملت برای عبور و مقابله با بیماری کرونا نه تنها هیچ وابستگی به دیگران نداشته اند بلکه خود صحنه‌های مواسات و کمک به دیگران را نشان داده اند.

وی ادامه داد: مردم و مسوولان کشور بر خلاف بسیاری از ملت‌ها با همکاری و برنامه‌ریزی منسجم موفق به اجرای طرح‌های پیشگیری در مقابله با کرونا شدند و عزت و استواری خود را در برابر مسائل و مشکلات نشان دادند.

امام جمعه یزد اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا به خوبی به دنیا فهماند، آنچه در برابر مشکلات و بیماری‌ها لازم و مفید است، توسل و تمسک به دین ، ارزش‌های معنوی ، روحیه انقلابی و همکاری و ایستادگی است .

اقامه نماز عید فطر در ارومیه

نماز عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور و با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد ارومیه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با تبریک فرارسیدن عید فطر گفت: بخشش گناهان عیدی خداوند متعال به روزه‌داران ماه مبارک رمضان در این عید سعید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد امام صادق (ع) ارومیه برگزار شد، افزود: عید فطر، روز رهاشدن از بندهای گناه و نافرمانی و پاک‌شدن از هر پلیدی است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم (ص) اضافه کرد: طبق این روایت، خداوند متعال پاداش روزه‌داران را در این روز عید اعطا می‌فرماید و آن بخشش گناهان است.

نماز عید فطربا رعایت پروتکل بهداشتی در اصفهان برگزار شد

نماز عید فطر امسال با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی روز یکشنبه در مساجد محلات و برخی امامزاده‌های استان اصفهان برگزار شد.

بسیاری از نمازگزاران با رعایت موارد بهداشتی شامل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی(با فاصله یک متر از هر چهار طرف)، استفاده از ماسک، دستکش، کتاب دعا، مهر و جانماز شخصی در این آیین مذهبی شرکت کردند.

امام جمعه ایلام: مردم در فضای مجازی اهمیت روز قدس را به جهان نشان دادند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: مردم با بزرگداشت روز جهانی قدس در فصای مجازی و شبکه های اجتماعی اهمیت این روز به عنوان نماد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و امت های اسلامی را به دنیا اثبات کردند.

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز یکشنبه در خطبه های نماز عید فطر شهر ایلام اظهار داشت: هرچند وجود کرونا مانع از برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران و سایر کشورهای جهان شد اما مردم در بستر فضای مجازی ندای مظلومیت و حقانیت مردم مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان رساندند و از اهمیت روز قدس غافل نشدند.

برگزاری نماز عید فطر در بجنورد

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و خطیب نماز عید فطر بجنورد گفت: رزمایش مواسات در ماه مبارک رمضان باشکوه و با عظمت برگزار شد و باید از کمک‌های مردم مومن و نوعدوست در این ایام و روزهای درگیر با کرونا قدردانی کرد.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در خطبه های نماز عید فطر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی گفت: در ماه مبارک رمضان شریک کردن مردم در قسمتی از مال بسیار زیبا و پسندیده بود.

وی شب زنده داری و شکوه بندگی را نیز سوغات ماه مبارک رمضان دانست و افزود: در این ماه بندگی عظمت پیدا می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهار داشت: با نظم و رعایت فاصله اجتماعی کرونا بخوبی مدیریت شده و وضع کشورمان در این خصوص نسبت به سایر کشور ها بهتر است .

امام جمعه بیرجند: مردم با انسان دوستی سراغ نیازمندان رفتند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در این مدت مردم با وجود تحریم و مشکلاتی که برخی کشورها بر ما تحمیل کردند، با فرهنگ، دین، ایمان و انسان دوستی در یک نمایش فرهنگی و میدانی به سراغ انسان‌های نیازمند رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های نماز عید فطر در مسجد امام حسین (ع) بیرجند افزود: شما مردم با ایثار، گذشت و انفاق نیازمندان را شناسایی کردید و در خانه‌هایشان رفتید که همچنان این مسیر را ادامه می‌دهید و نظر دنیا را ۱۸۰ درجه عوض کرد که جای تبریک دارد.

وی اظهار داشت: مردم ما در همه صحنه‌ها پیروز هستند و بعدها این به صورت ضریبی رشد خواهد کرد و جای هر گونه شکر و سپاس است.

امام جمعه بیرجند گفت: یوم الله روز قدس که نشان از قدرت نظامی شما در مقابل استکبار جهانی غرب و شرق آن روز بود، خط نشانی است که دشمن را خار کرد و جای خیلی تبریک دارد.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: به همین دلیل کشور ما در مقایسه با سایر کشورها آسیب کمتری دیده است.

امام جمعه زنجان: عبادت و نیکی‌های خود را بعد از ماه رمضان ادامه دهیم

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: همه مومنان، اندوخته‌ای در طی ماه مبارک رمضان به دست آورده و ثواب آن را چشیدند که بهتر است این کارها را تعطیل نکرده و عبادت‌ها، صدقه، احسان و نماز شب را بعد از ماه مبارک رمضان نیز ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام علی خاتمی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، اظهار داشت: خیران و نیکوکاران در طی ماه مبارک رمضان در قالب رزمایش کمک مومنانه به یاری محرومان و مستضعفان شتافتند که جا دارد از همه کسانی که در این راه فعالیت کردند و به ندای رهبر انقلاب، لبیک گفتند، قدردانی شود.
وی خاطرنشان کرد: روز جهانی قدس، محور هم‌صدایی ملت‌های آزاده برای آزادسازی قدس شریف است.
حجت‌الاسلام خاتمی تصریح کرد: برنامه و هدف اصلی دشمن در به حاشیه راندن و کمرنگ کردن مساله فلسطین به همت جبهه مقاومت، موفق نخواهد شد.

امام جمعه زاهدان: کمک‌های مومنانه نشات یافته از اخلاق اسلامی است

زاهدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سیستان بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت:حرکت مومنانه مردم با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و کمک به نیازمندان از اخلاق اسلامی نشات گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در خطبه‌های عید سعید فطر که در مسجد جامع زاهدان برگزار شد اظهارداشت: حرکت مومنانه مردم با لبیک به ندای رهبر انقلاب و کمک به نیازمندان نیز از اخلاق اسلامی نشات گرفته است چراکه نمی‌شود مسلمان سیر بخوابد و در همسایگی او عده‌ای گرسنه باشند.

وی ادامه داد: حرکت دستگاه‌های اجرایی،مجموعه‌های مردمی، گروه‌های جهادی، طلاب و اصناف در رزمایش کمک مومنانه حرکت بزرگی بود و هماهنگی گروه‌های اجرایی در شناسایی نیازمندان استان و حفظ عزت نفس آنان بسیار ارزشمند بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: ماه رمضان با همه برکاتش گذشت و ما باید خودمان را ارزیابی کنیم تا ببینیم که آیا توانسته‌ایم از معنویت و روحانیت این ماه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: روز عید فطر از جهاتی شبیه به روز قیامت و یوم الحسرت است، همه در فردای قیامت چه خوب و چه بد حسرت خواهند خورد، آنها که بد کرده‌اند حسرت می‌خورند کاش خوب بودیم و آنها که خوب بوده‌اندحسرت می‌خورند که می‌توانستند بهتر عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان: تقوای الهی نتیجه روزه‌داری مسلمین است

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: نتیجه روزه‌داری رسیدن به تقوای الهی به معنای نگهداری نفس از هر آن چیزی که انسان خوف دارد که از راه خدا باز بماند است.

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی ، در خطبه های نماز عید سعید فطر با بیان اینکه تقوا انسان را به بصیرتی می‌رساند که بتواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد اظهار داشت: با انتخاب درست است که انسان بهشت را برای خود از خدا طلب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ وحدت از اصول تقوا و اختلاف خلاف آن است، اضافه کرد: مشکلات امروز جامعه از جنبه‌های مختلف ناشی از بی تقوایی است که منشاء همه گرفتاری‌ها به شمار می‌رود.

نماز عید فطر در کرمانشاه اقامه شد

مردم مومن و خداجوی کرمانشاه به پاس یک ماه روزه‌داری و شکر نعمت‌های الهی، نماز عید فطر را باشکوه هرچه تمام و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه کردند.

همزمان با فرا رسیدن روز عید سعید فطر، مردم روزه دار کرمانشاه در شهرها و نقاط مختلف استان خود را به مساجد محل سکونت و یا اماکن مذهبی رسانده و در کنار دیگر برادران و خواهران دینی خود به پاس یک ماه روزه داری سر بر سجده شکر نهادند.

در مراسم نماز عید فطر امسال که به خاطر شیوع کرونا به شکل مسجد محور برگزار شد، خیابان های اطراف مساجد و اماکن مذهبی شاهد نمازگزارانی بود که پس از پایان ماه مهمانی خداوند، بهترین‌ها را برای خود و هموطنان و دیگر مسلمانان آرزو کردند.

شرکت کنندگان در نماز عید سعید فطر با رعایت پروتکل های بهداشتی ایجاد فاصله مناسب و همراه داشتن اقلامی مانند ماسک و دستکش این مراسم عبادی و مذهبی را به جا آوردند تا از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنند.

نماز عید فطر در گلستان اقامه شد

همزمان با اولین روز ماه شوال و با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نماز عید سعید فطر در مساجد جامع و محلات و تعدادی از بقاع متبرکه گلستان برگزار شد

نمازگزاران گرگانی که برای اقامه نماز در اماکن مذهبی در حرکت بودند علاوه بر دارا بودن ماسک، سجاده و مهرهای شخصی در نایلون و کیسه های پارچه ای به همراه داشتند.

باران در بخش های زیادی از شهر می بارید و خیابان های منتهی به مساجد شهر نسبت به سال های گذشته به مراتب خلوت تر بود.

داخل مساجد نیز نمازگزاران با رعایت موارد بهداشتی شامل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (با فاصله یک متر از هر چهار طرف)، در این آیین مذهبی شرکت کردند.

در شهرستان مرزی مراوه تپه با رعایت دستورالعمل ستاد ملی کرونای کشور نماز عید فطر در فضاهای باز مساجد و بدون مسقف اقامه شد.

نماز عید فطر در مصلی اراک

نماز عید سعید فطر صبح یکشنبه همزمان با سراسر کشور با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مصلی بیت المقدس اراک برگزار شد.

امام جمعه همدان: عید فطر بشارتی برای روزه‌داران است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: عید سعید فطر بشارتی برای روزه‌داران و آمرزیده شدن آنها است.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی در آیین نماز عید فطر که در مسجد جامع این شهر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، افزود: آنهایی که سختی این ماه را تحمل کرده و روزه گرفتند، گناهانشان از سوی خداوند متعال بخشیده می‌شود اما آنهایی که بدون عذر شرعی حرمت این ماه را نگه نداشته و روزه خواری کردند بدهکار خدای متعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: ماه رمضان فرصتی مغتنم برای ترک محرمات و بندگی کردن خدای متعال است تا انسان نشان دهد، می‌تواند دست به ترک محرمات بزند.

نظرات بینندگان