arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

پژوهشگران ترکیب‌های دو دارویی را برای درمان کرونا آزمایش می‌کنند

دانشمندان می‌خواهند یک درمان دارویی ترکیبی برای بیماری کووید-۱۹ را که هم مانع انتشار ویروس درون بدن می‌شود و هم از واکنش شدید دستگاه ایمنی جلوگیری می‌کند، آزمایش کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش وب‌ام‌دی یک کارآزمایی بالینی در آمریکا قرار است تاثیربخشی ترکیبی از داروی ضد ویروسی رمدسیویر و داروی ضد التهابی قوی باریسیتینیب (baricitinib) را در بیماران کووید-۱۹ آزمایش کند.

به گزارش همشهری آنلاین، باریسیتینیب یک داروی خوراکی است که به صورت یک دوز روزانه در بررسی‌های بسیاری برای درمان بیماران دچار آرتریت روماتوئید به کار رفته است. این دارو تداخل‌های کمی با دارو‌های دیگر دارد، بنابراین می‌توان آن را با اغلب دارو‌های ضد ویروسی مانند رمدسیویر ترکیب کرد.

یک بررسی دیگر در شرکت زیست‌فناوری سیتودین در ایالت واشنگتن آمریکا می‌خواهد ترکیب رمدسیویر را با دراوی لرونلیماب آزمایش کند. لرونلیماب دارویی است که عفونت ویروسی را مهار می‌کند و همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

اما علت اضافه کردن دارو‌های دیگر به رمدسیویر چیست؟ گرچه رمدسیویر مانع از تکثیر ویروس کرونا می‌شود، اما در آزمایش‌های بالینی اثرات آن بر بیماران در حد متوسط بوده است.

پژوهشگران تصور می‌کنند علت تاثیربخشی نه چندان بالای رمدسیویر این است که این دارو بر واکنش شدید دستگاه ایمنی در برابر ویروس کرونا در موارد شدید بیماری – یک موج التهاب شدید که به اندام‌ها اسیب می‌زند و در ایجاد ذات‌الریه نقش دارد- تاثیری ندارد.

پژوهشگران امیدوارند با افزودن باریسیتینب به رمدسیویر به طور موثرتری بیماران کووید-۱۹ را درمان کنند.

این رویکرد چند دارویی در درمان بیماران قبلا در پژوهش‌ها درباره درمان ایدز موفقیت‌آمیز بوده است و ترکیب‌های چند دارویی توانسته‌اند از انتشار و پیشرفت ویروس ایدز جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان