arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹

دومینیک کامینگز، مغز متفکر و مستعفی دولت محافظه کار بریتانیا کیست؟

دومینیک کامینگز، مشاور عالی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و مشهور به «مغز متفکر دولت» روز سه‌شنبه سرانجام از سمت خود کناره گیری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهمترین دلیل استعفای مشاور عالی بوریس جانسون درباره سفر ۴۰۰ کیلومتری او در روزهای قرنطینه سراسری بود. هرچند بوریس جانسون با وجود این افشاگری از مشاور عالی خود حمایت کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از یورو نیوز، حمایت بوریس جانسون از آقای کامینگز بار دیگر نشان داد که این سیاستمدار حامی برکسیت سخت تا چه اندازه برای دولت محافظه کار بریتانیا اهمیت دارد.

نام دومینیک کامینگز در واقع در جریان همه پرسی برکسیت، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، در مه و ژوین سال ۲۰۱۶ در رسانه ها پیچید. بسیاری او را یکی از استراتژیست های عامل پیروزی محافظه کاران طرفدار برکسیت در همه پرسی آن سال می دانند.

مغز متفکر دولت بوریس جانسون در سال ۱۹۷۱ در شهر دورهام متولد شد. پدرش مهندس نفت، او در پروژه های متعدد بریتانیا در سراسر جهان به اکتشاف مشغول و مادرش معلم مدرسه بود.

کامینگز در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و در آنجا تاریخ باستان و مدرن خواند.

وی پس از پایان تحصیلات، به روسیه سفر کرد. پس از سه سال حضور در روسیه به بریتانیا بازگشت و وارد دنیای سیاست شد. او سعی کرد در روسیه شرکت هواپیمایی افتتاح کند اما طرحش با شکست روبرو شد.

کامینگز از همان آغاز جوانی مخالف سرسخت ایده اتحادیه اروپا خصوصا پول مشترک بود. در همین راستا در اواخر دهه نود میلادی، مدیر تبلیغات یک لابی سیاسی حامی واحد پول بریتانیا شد. آنها تمام تلاش خود را کردند تا بریتانیا به عضویت یوروگروپ در نیاید و واحد پول کشور از پوند به یورو تغییر نکند.

او در سال ۱۹۹۹ بدلیل تجارب خود مشاور وزیر خارجه وقت بریتانیا، ایان دانکن، شد و سپس در سال ۲۰۰۷ به عنوان مشاور عالی مایکل گوو منصوب شد.

گوو یکی از مهم ترین سیاستمداران محافظه کار بریتانیا در دو دهه اخیر است. به اهتمام و تلاش های کامینگز، گوو موفق شد در سال ۲۰۱۰ با پیروزی محافظه کاران در انتخابات، مقام وزیر آموزش و پرورش را بدست بیاورد.

اما نام دومینیک کامینگز بیش از پیش در جریان کارزار همه پرسی برکسیت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برسر زبان ها افتاد. او یکی از بنیان گذاران کارزار طرفدار برکسیت «ترک ترک»‌، leave leave، در سال ۲۰۱۵ است.

نزدیکان دومینیک کامینگز می گویند ترجیح او این است که همواره در پشت پرده سیاست باقی بماند تا اینکه نامش را همگان بشناسند و زمزمه کنند.

حال با اتفاقاتی که در دو هفته اخیر برای او افتاده نام وی تبدیل به تیتر اول روزنامه ها شده و حتی می توان گفت آینده حرفه ای او در مقام یک سیاستمدار را به خطر انداخته است.

نظرات بینندگان