arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

چند توصیه‌ کلیدی برای تغذیه در دوران بارداری

یک متخصص تغذیه به ارائه توصیه هایی در خصوص تغذیه در دوران بارداری پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص تغذیه به ارائه توصیه هایی در خصوص تغذیه در دوران بارداری پرداخت.

معصومه مرادی به ارائه توصیه‌هایی در خصوص تغذیه در دوران بارداری پرداخت و گفت: رژیم غذایی در دوران بارداری بستگی به سن، وزن افراد و اینکه در چه دوره‌ای از بارداری قرار دارند، بستگی دارد.

 

وی افزود: در سه ماهه‌ی اول بارداری نه انتظار افزایش کالری در رژیم غذایی مادر را داریم و نه انتظار زیاد شدن وزن.

مرادی ضمن تاکید بر این موضوع که افراد دارای سابقه‌ی خانوداگی دیابت باید وزن خود را کنترل کنند و مراعات غذایی داشته باشند، ادامه داد: در سه ماهه‌ی دوم و سوم انتظار می‌رود، مادرانی که وزن نرمال دارند، حدود ۴۵۰ گرم درهرهفته افزایش وزن پیدا کنند.

 

این متخصص تغذیه ضمن بیان این موضوع که افراد دارای اضافه وزن باید در کل دوران بارداریشان بین ۷ تا ۱۱ کیلوگرم وزن اضافه کنند، گفت: برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری در مادران دارای اضافه وزن انتظار می‌روند این افراد کمتر از بقیه و حدود ۳۰۰ گرم در هر هفته وزن اضافه کنند.

 

وی با بیان این نکته که تنوع و اندازه‌ی مواد غذایی در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: استفاده از تمام گروه‌های هرم غذایی برای سلامتی و جلوگیری ازبه وجود آمدن کمبود‌هایی در بدن مادر و همچمنین رسیدن مواد مغذی به جنین جنین ضروری است.

 

مرادی با تاکید بر این نکته که میزان مصرف مواد غذایی هر فرد باید متناسب با وزن و شرایط او باشد، اظهار کرد: مصرف روزانه حدود ۸ تا ۱۲ واحد غذایی از گروه نان و غلات توصیه می‌شود، که بهتر است به ویژه در افراد دارای اضافه وزن و دارای سابقه‌ی خانوادگی دیابت نان سبوس دار باشد.
وی ضمن تاکید بر مصرف لبنیات در دوران بارداری گفت: دراوایل دوران مصرف روزانه ۲ لیوان شیر توصیه می‌شود، که باید تا پایان بارداری به ۳ روزی لیوان شیر افزایش یابد.

 

این متخصص تغذیه به مصرف ۵ واحد از سبزیجات در طول روز تاکید کرد و افزود: در دوران بارداری بنا بر مصرف ۳ تا ۵ واحد میوه بنا بر شرایط و ویژگی‌های فرد توصیه می‌شود.

 

وی مصرف چربی‌های مفید را به ویژه در ۳ ماهه‌ی اول بارداری ضروری دانست و متذکر شد: همه‌ی چربی‌ها مضر نیستند و مصرف برخی از آن‌ها برای سلامتی بدن به ویژه در دوران بارداری ضروری است.

 

مرادی عنوان کرد: مواد غذایی حاوی امگا ۳ نقش بسیار مهمی در رشد جنین به ویژه ماه‌های اول بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل گیری است، دارند، به همین دلیل مصرف گوشت ماهی ۲ بار در هفته توصیه می‌شود.

 

این متخصص تغذیه بیان کرد: آجیل‌ها جزء چربی‌های ضروری هستند، اما از آنجایی که کالری آن‌ها زیاد است مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از آن‌ها که هر واحد معادل ۶ دانه بادام یا ۱۰ عدد پسته و یا ۲ عدد گردو است، توصیه می‌شود.

 

وی در خصوص مصرف ویتامین‌ها عنوان کرد: به جز اسید فولیک مصرف سایر ویتامین‌ها باید در صورت کمبود و با تجویز پزشک صورت گیرد.

 

میزان

نظرات بینندگان