arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۸۸۵
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

شش نکته در مورد قتل دلخراش رومینا اشرفی

رخداد تاسف‌برانگیز قتل «رومینا» دختر 14 ساله به دست پدر خود، کانون توجهات رسانه‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف را به خود معطوف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شش نکته در مورد قتل دلخراش رومینا اشرفی / آلبانی‌نشینان از واقعه حزن‌انگیز قتل «رومینا» برای تخریب چهره ایرانی و ایران موج سواری نکنند / قضاوت احساسی پیرامون رفتار پدر رومینا را برای چند لحظه هم که شده کنار بگذاریم/

رضا کدخدازاده: رخداد تاسف‌برانگیز قتل «رومینا» دختر 14 ساله به دست پدر خود، کانون توجهات رسانه‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف را به خود معطوف کرده است. در همین زمیه، رضا کدخدازاده در یادداشتی برای «انتخاب» می‌نویسد: پیرامون رخداد قتل رومینا اشرفی، شش نکته را می‌توان مورد لحاظ قرار داد:  

1- «قتل‌های ناموسی» در تمام جهان وجود دارد. چه در کشورهای عقب‌مانده مانند افغانستان، پاکستان و عربستان؛ و چه در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و آلمان و فرانسه و حتی در کشورهای «گوگولی‌مگولی»ای مانند سوئد و سوئیس و بلژیک! پس مراقب باشیم عده‌ای از نَمَد یک قتل ناموسی در کشور، در راه تخریب ایران و فرهنگ ایرانی برای خود کلاه نبافند! خاصه آنهایی که در آلبانی نشسته‌اند و برای تخریب چهرۀ ایران و ایرانی، این واقعۀ تلخ را در قالب جملاتی همچون «قتل ایرانیِ فجیعِ یک دخترِ ایرانی توسط پدرِ سنگدلِ ایرانی» به تمام زبان‌های زنده و مردۀ دنیا ترجمه و در فضای مجازی منتشر می‌کنند!

2- شک ندارم بسیاری از افرادی که با جملات شیک و «فالوورافزا» (!) واقعۀ قتل «رومینا» به دست پدرش را تحلیل کرده‌اند، جز یک خبر کلی، هیچ تحقیقی در مورد جزئیات آن نکرده‌اند. اگر به این افراد بگوییم واقعه‌ای که پی‌آمدش، قتل دخترک 13 سالۀ بی‌نوا شده، در واقع یک رسم بومی-محلی در برخی از مناطق ایران است، می‌پندارند که داریم با آنها شوخی می‌کنیم! بله؛ شوربختانه «دختر فراری دادن» توسط پسر، برای ازدواج، در برخی از مناطق ایران یک رسم است و طبیعی است که «فالوور‌بازها» این چیزها را ندانند! با این حال، مساله تنها این نیست که آنها با این رسوم در ایران آشنا نیستند؛ مساله اینجاست که هر گاه دلسوزان این آب و خاک، برخی از رسوم بومی و محلی در ایران را -که بر خلاف «مناسبات شهروندی» است- مورد نقد قرار می‌دهند، فوراً صدای عده‌ای روشنفکرنما درمی‌آید که «آی! شما به دنبال «آسیمیلاسیون» (یکسان‌سازی فرهنگی) مردم هستید؛ با قومیت‌ها مخالف هستید؛ می‌خواهید همه را تهرانی و فارس (!) کنید؛ و از این جور جملات گهربارِ پُشت‌مدرنیستی! مثلاً در برخی از مناطق کشور نیز همچنان رسم غلطی برقرار است که در جشن عروسی با سلاح جنگی اقدام به تیراندازی می‌کنند و همه ساله تعدادی در این مراسم کشته و زخمی می‌شوند. ولی مگر کسی جرات دارد آن را نقد کند؟! کوچک‌ترین سخنی در موردش بگویی، فوراً بهت برچسب خواهند زد که تو دشمن قومیت‌ها هستی و به خرده‌فرهنگ‌ها احترام نمی‌گذاری! در این میان، شوربختانه برخی از نخبگان قومی نیز پیدا می‌شوند که نه تنها هم‌قومیت‌های خویش را به سمت و سوی سازگار شدن با مناسبات شهروندی سوق نمی‌دهند، بلکه به صِرف جمع کردنِ هوادار برای خود، با استفاده از احساسات فروملی، آنها را به زندگی پیشامدرن در کوهستان و بیابان نیز دعوت می‌کنند!

3- «قوانین ما مشکل دارد»؟! بدون شک! فکر نکنم مقامات کشور نیز با این گزاره موافق نباشند و آن را مصداق سیاه‌نمایی بدانند! اما پس چرا اصلاح نمی‌شود؟! مگر نه اینکه اتفاقاً قانون خوب به بقای نظام کمک می‌کند؟! ای کاش عُقلای کشور بنشینند و بدون توجه به هیاهوی آنهایی که دوای درد را صرفاً در «کپی‌پیست‌ِ» کردنِ قوانین غربی برای ایران می‌دانند، اصلاحاتی بر پایۀ مناسبات شهروندی، عقلانی و مبتنی بر شرایط بومی خودمان را در قوانین کشور انجام دهند. چرا «لایحۀ حمایت از کودکان و نوجوانان» 13 سال است که این دست آن دست می‌شود و تصویب نمی‌شود؟! دادخواهِ کودکِ «مظلوم»ی که به سن قانونی نرسیده، طبیعتاً پدر و مادر اوست؛ اما زمانی که این دادخواه، خودش «ظالم» است، چه کسی دادخواه کودک در مقابل این ظالم شود؟! آیا دادخواهی از کودکان در برابر پدر و مادر معتاد و دارای انحرافات اخلاقی و جنسی، وظیفۀ دولت (در معنای عام) نیست؟! اگر برای این پرسش‌ها پاسخ متقنی نداریم، یعنی یک جای کارمان می‌لنگد و باید الساعه کاری کرد.

4- امان از تناقض یا به قول خارجی‌ها پارادوکس! فردی را می‌شناسم که چندی پیش برای پسری که به یک دخترک بی‌نوا تجاوز کرد و بعد او را مُثله کرد و در زباله‌ها انداخت، کمپین «نه به اعدام» راه انداخته بود؛ حال در ماجرای رومینا، کمپین «صدور فوری حکم اعدام برای پدر رومینا» راه انداخته است! یا دیگرانی که تا دیروز ازدواج یک پسر 20 ساله با دختر 19 ساله را نیز مصداق «کودک‌همسری» می‌دانستند و محکومش می‌کردند؛ حالا در ماجرای اخیر که یک مرد (بخوانید نامرد)، دختری 13 ساله را اغفال کرده، شده‌اند سرایندۀ غزل عاشقانۀ «عشق اگه عشق باشه؛ آخ سن و سال نشناسه!»

5- برخی هم هستند در این‌گونه مواقع مرزهای روشنفکرنمایی را چنان جابجا می‌کنند، که «نیچه» و «فیشته» از قبر برمی‌خیزند و برای آنها کف مرتب می‌زنند! طرف می‌نویسد: «اینکه پدر، دخترش را به صرف ارتباط با یک پسر کشته، به خاطر فرهنگ غلط ناموس‌پرستی در ایرانیان است؛ این دیگر چه فرهنگ بدی است که مرد ایرانی این‌قدر روی مادر، خواهر، همسر و دخترش تعصب دارد؟!» یادمان باشد که اغلب این روشنفکرنماها در زندگی واقعی، خودشان در میزان تیرگی و روشنی جوراب دختر و خواهرشان هم دخالت می‌کنند؛ اما به خواهر و مادر دیگری که می‌رسند، آن کار دیگر می‌کنند! قطعاً یک سری باورهای متعصبانۀ ضد زن در ایران وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر اصلاح شوند، اما از نظر من موانعی که این جماعت روشنفکرنما در اصلاح پلشتی‌های فرهنگ مزبور ایجاد می‌کنند اگر از مذهبی‌نماهای تندخو بیشتر نباشد کمتر نیست! اصلاح فرهنگی بهتر است توسط افراد یکرنگ انجام شود نه آنها که بر اساس جو فضای مجازی رنگ عوض می‌کنند!

6- شخصاً اگر قاضی این پرونده بودم، اشد مجازات را برای پدر سنگدل رومینا صادر می‌کردم! اما خوشبختانه قاضی نیستم و بهتر می‌دانم که به جای صدور حکم به چیز دیگری بیندیشم. اینکه خودم را جای پدر رومینا بگذارم و فرض کنم یک نفر تهدیدم کند اگر دخترت را به من ندهی، تصاویری از «فراری دادن» او دارم که آبرو برای هیچ کدام‌تان نمی‌گذارم. به راستی در این موقعیت چه کار می‌کنم؟! بله! من که الان رُبدوشام بر تن، در حال خوردن آب‌میوه، مشغول خواندن این سطور هستم، خواهم گفت: «خیلی منطقی با مساله برخورد می‌کنم و با پلیس تماس می‌گیرم!» اما قبول دارید برای مردی با سواد اندک (و شاید هم فاقد سواد) در یک محیط بستۀ روستایی این کارها زیادی سوسول‌بازی است؟! البته که این امر توجیهی برای جنایت پدر علیه دخترش نیست؛ ولی گاهی بهتر است به جای معلول، علت را نیز دریابیم و به جای قضاوت سریع، تمام جوانب را بسنجیم. همین...!

شش نکته در مورد قتل دلخراش رومینا اشرفی / آلبانی‌نشینان از واقعه حزن‌انگیز قتل «رومینا» برای تخریب چهره ایرانی و ایران موج سواری نکنند / قضاوت احساسی پیرامون رفتار پدر رومینا را برای چند لحظه هم که شده کنار بگذاریم/

رضا کدخدازاده: روزنامه‌نگار

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
3
7
متاسفانه حتی حرفهای امثال آقای کدخدازاده هم بین مسوولان خریدار ندارد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
28
8
آدم را نباید جو بگیره فرهنگ ما همینه هر کی نمی خواد ترکیه هست بره خواهر و و دخترش و بزاره حراج
علا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
2
10
سلام
کدخدا زاده عزیز مطلع
1/همه جا از این اتفاقات هست ولی قانون تبعیض امیز نیست.
2/بناست همه بتوانیم حوادث را تحلیل کنیم و نظرات خود را بگوییم .
3/نظرات مغایر ما الزاما مغرضانه نیست.
4/قتل محکوم است بخصوص قتل یک نو جوان به هر دلیل که باشد.
5/قطعا شنیدن قتل نوجوان برای همه سخت و تلخ است .
6/نالیدن برای این رنج بلکه گریستن قابل سرزنش نیست.
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
10
21
مزخرف کاااامل نوشتی
بهروز
|
United States of America
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
9
27
نویسنده محترم متن، لطفا دیگر ننویس. یک فاجعه که دل جامعه رو به درد آورده، محل طنازی شما نیست. کشورهای گوگولی مگولی و فالوور افزا رو جای دیگری استفاده کن. و چقدر زشت که به کشورهای همسایه اینقدر راحت لقب عقب مانده میدید.
مطالب شما چکیده ای از توییتهای فارسی هست، لطفا از خودتون بنویسید یا ارجاع بدهید.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
4
19
متن مسخره. انتخاب داری مجله زرد میشی؟
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
4
12
مگه جنس مخالف زن ها و دختر ها مال و ثروت ما مردان یا پدر ها هستند که کلمه ناموسم بهش برچسب بخور اون هم یک انسان عین ما ها پس نباید به خاطر این که چون از ناموسش دفاع کرده ببخشنش
پاسخ ها
استاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
نه وظیفه داشته از ناموسش دفاع کنه اگر دفاع نمی کرد محکوم بود منتهی مجازات در حد جرم باید باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
5
14
نوشته ای سطحی و فرافکنانه
رحیم
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
4
15
خجالت آوره این متن. کودکانه، مغرضانه و بسیار خام نوشته شده. به عنوان نمونه میشه آقای کدخدازاده یه مقایسه از تعداد قتل های ناموسی در ایران و سوئد ارائه بده؟ از عصرایران واقعا بعید بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
عصر ایران نیست. مقاله های تحلیلی عصر ایران رو مهرداد خدیر مینویسه که به معنی واقعی کلمه روزنامه نگار هست نه مثل انتخاب که میشه بهش پول داد و براش متن سطحی نوشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
10
10
رضا کدخدازاده شیر مادرت حلالت باشه
ناشناس
|
France
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
6
12
من اگه قاضی بودم اشد مجازات را به تحریک کنندگان و ترویج کنندگان مباحث غیرتی مردان در بحث ناموسی میکردم مثلا اونا بی که از تریبون های مختلف میگن اگه شوهر و پدر برادر این جور خانم ها غیرت داشتن اینا( اینجوری به )نظر اونها بیرون نبودن اشد مجازات باید شامل این جور آدم ها بشه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
الحمدلله که نیستی
عاطفه
|
Germany
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
4
7
سلام مطلبتون حس خوبی نمیده طفلک رومینا
هیچ هیچ توجیهی برای کار این پدر نیست حتی اگر درمانده شده باشه حتی اگر بیسواد بوده
امیدوارم حداقل مطالبتون به تصویب قوانین جدید برای کمک به زنان و دختران درمانده کمک کنه
ناشناس
|
Turkey
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
6
12
خیلی جالبه آقای کدخدازاده در مورد همه مسایل نظر میدن و می نویسن. در مورد روابط ایران و ترکیه.. زن ترامپ، رومینا، مشکلات خاورمیانه.. یا اینکه مثلا یکی فلان جا به جای کلمه خلیج فارس گفته خلیج بصره و ...
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
9
10
درود بر شرفت با این مقاله منصفانه ات
مرضیه آبادی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
9
12
چه قدر این مطلب خوب بود . مرسی انتخاب . در مورد قتل جانسوز رومینای عزیز این نکات رو فقط تو مقاله شما دیدم . بقیه همه حرفای کلیشه ای دارن میزنن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
7
13
چند ده خط مزحرف نوشتین
اصلا اصل ماجرا و اعتراض مردم رو نگرفتین
و نه خیر قتل ناموسی به این صورت در سوئد و نروژ وجود نداره مگر در خانواده مهاجران از همین کشورهای مثل ما
شاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
5
16
یک جانبه به قاضی رفته اید ، نقش تریبون های اخلاقی کهد۹۸ درصد آنها صدا و سیما را نگاه میکنند در آگاهی پدر بیسواد! کجاست؟
در کدام منبر و مسجدی به او و دخترش آگاهی داده اند ؟
چرا قصور کسانیکه در اوج داغی ماجرا دخترک را به خانه پدر غیرتی فرستاده اند ایرادی وارد نمیکنید؟
چرا نمیپرسید چه اشکالی داشت یک مددکار اجتماعی با پدر و دختر صحبتذمیکرد و بعد از فروکش کردن خشم و غصب اولیه آنها را با هم تنها میگذاشتند ؟
البته به زعم شما ، همیشه مردم مقصرند ، پدر دخترک مقصر است ، دخترک مقصر است ، پسره مقصر است ......و اصلا تعلیم و تربیت برای شما اهمیتی ندارد .
نگاهی به کتابهای درسی دخترک بیاندازید تا بفهمید چقدر به علم زندگی در اجتماع آگاهی داشت و بعد قلم فرسایی بفرمایید ..
مقصر ، جامعه و فرهنگ سازان آن هستند نه رسوم و عقاید محلی ...
چگونه است که رسوم محلی پا برجا هستند ولی هیچ رسمی از زندگی شهری دیگر به مدد تریبون داران سر جای خودش نیست؟
چگونه فرهنگ یک ملتی را تغییر میدهند ولی یکی دو رسم محلی تغییری نمیکند ؟
صحبت زیاد است ولی متاسفانه میکروفون دست شما و امثالرشماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
9
5
احسنت تحلیل جالبی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
3
22
آقای کدخدازاده اونوقت کی قراره ازین دختر نوجوان درمقابل خشونت‌هایی یک پدر نئشه بی سواد خشن حمایت کنه؟!!!
یه جایزه هم به بابای رومینا بدیم چطوره؟ مثل تشکر ازینکه بااینکه بی سواد و خشنه هنوز زن و پسر کوچکش رو سلاخی‌ نکرده....چطوره آقای کدخدازاده؟
ارغوان بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
4
درود
با سپاس از انتخاب بابت این یادداشت نیکو
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
11
احمقی واقعا چرت و پرت نوشتی برای اینکه نوشته باشی فقط این سایت انتخاب هم داره با این مقاله ها شورش رو درمیاره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
6
بالاخره یکی هم تحلیل درست کرد. آفرین.
امیر حسین مصلح
|
France
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
13
"رومینا"
قبل از داس، کلمات، تو را سر بریده بودند!
پدر، قصاب جنازه ی بی جان تو بود.
روح بی قرار تو!
قاتل ها، حلوایت را میخورند و پشت سر پدرت حرف میزنند.
راستی
این واژه هنوز معنایی دارد ؟
قاتل ها
با داس کلمات،انسان ها را مثله میکنند...
همه آنهایی که اگر این پدر، با داستان دخترش، منطقی برخورد میکرد بهش میگفتند؛ بی غیرت!
دستشون به خون تو آغشته هست...
امیر حسین مصلح
|
France
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
3
"رومینا"
قبل از داس، کلمات، تو را سر بریده بودند!
پدر، قصاب جنازه ی بی جان تو بود.
روح بی قرار تو!
قاتل ها، حلوایت را میخورند و پشت سر پدرت حرف میزنند.
راستی
این واژه هنوز معنایی دارد ؟
قاتل ها
با داس کلمات،انسان ها را مثله میکنند...
همه آنهایی که اگر این پدر، با داستان دخترش، منطقی برخورد میکرد بهش میگفتند؛ بی غیرت!
دستشون به خون تو آغشته هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
6
14
آقای کدخدا زاده خیلی زیر پوستی و احمقانه میخاید نقش یک وحشی جانی رو مظلوم جلوه بدیدچرا؟؟؟
حتی یک درصد حق با شما نیست و اظهار نظر بیخودی در این مورد دارید، به نعل و میخ میزنید که نهایت استفاده را ببرید و فرهنگ کودک همسری رو غالب کنید اما به چه قیمتی به قیمت رگ گردن رومینا....فقط اعدام چاره ساز است در این مورد
همه رسم هایی که گفتید بر فرض درست میگیریم اما کجا رسم بر زدن گردن دخترکی آن هم با داس داریم ها؟!؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
10
در زشتی کار پدر رومینا شکی نیست ولی آیا پسری که عامل تحریک این پدر هست گناهی نداره،مطمعنن هرکدام از ماهایی که الان اظهار فضل میکنیم در برخورد با همچین مساله ای شاید کاری بدتر از این رو انجام میدادیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
2
در زشتی کار پدر رومینا شکی نیست ولی آیا پسری که عامل تحریک این پدر هست گناهی نداره،مطمعنن هرکدام از ماهایی که الان اظهار فضل میکنیم در برخورد با همچین مساله ای شاید کاری بدتر از این رو انجام میدادیم
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
2
عالی بود
مرادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
6
6
آقای کدخدازاده واقعا برات متاسفم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
5
فرار از خانه با یک فرد غریبه و یا بدون آن به هر بهانه ای یک ناهنجاری اجتماعی است و تبعات سنگینی برای شخص و خانواده او در تمام دنیا دارد و وظیفه رسانه ها آموزش و یاد آوری و آگاهی دادن در خصوص این تبعات به مردم به خصوص به نوجوانان و جوانان است!
باید آگاهی داده شود که در هر شرایطی باید به قانون پناه برد نه به .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
4
با سلام چون نیک بنگری همه تزویر میکنند قتل یک دختر ۱۴سله به هیچ عنوان قبل دفاع نیست ولی خقیقتی که تا حال به ان توجه نشده که قاتل کیست ظاهرا پدر مخصر واقعی می باشدولی سهم دیگران در این واقعه چفدر است شایداگر خوب نگاه کنیم پدر کمترین تقصیر را دارد اونماینده یک سنت غلط است یکی از مقصر ین واقعی ان نامرد ۳۰ ساله ای است که به خود اجازه اغفال یک دختر بچه را میدهدواتش بیار این صحنه دردناک میباشو چون هم از نظر عاطفی یا عقلانی تباسبی بین این دو نفر نیست پس بیاید واقعا مقصرین واقعی راهر که هست مجازات کنیم نه براساس احساس زود گذر که باز به جنایتی دیگر منجر شود و مقصر واقعی در گوشه ی خلوت باز تقشه اغفال دخترکان رابکشد
مریم
|
United States of America
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
6
دقیقا تو کدوم یک از کشورهای پیشرفته قتل ناموسی اتفاق میفته؟
علیرضا
|
Singapore
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
0
باورنکردنیه این حرفاراانتخاب زده ایول خوشم اومد
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
2
نویسنده 200 درامی بهتر از این نمی نویسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
2
چند نفر در آمریکا بخاطر ازدواج و یا تعصبات بسته قومی مذهبی دخترشون رو در دهه قبل سر بریدند؟ مزخرف گفتند زحمتی نداره؟ آنچه که پر واضح است، وجود تگاه متعصبانه،هست که در بستر آموزش صحیح زندگی قابل تعدیل است....بسیار منطقی بود که نامزدی این دو عاشق شکل می گرفت و بعد ازدواج...قیاس دعوای پسر و دختر ۲۰ ساله در بالا شهر تهران و ارتباط واضح آنها کجا ، رابطه این دو فرد عاشق کجا ......قتل توسط یک دوست پسر که دختر راضی به ازدواج نبوده و در شرایط تنش و بطور ناگهانی و بدون برنامه قبای کجا ......قتل دختر توسط یک به اصطلاح پدر با برنامه قبلی کجا
شبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
2
بسيار عالي ، منطقي و شجاعانه بود
آدم منصف بايد شجاعت شنا در خلاف مسير رود را داشته باشد؛ ممنون از انتخاب
احمد کریم زاده
|
France
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
5
2
انتخاب دمت گرم . کدخدایی درود به شرفت . مطمئنن میدونستی که با این مقاله کلی ناسزا خواهی خورد چون داری حقیقت رو می گی و حقیقت هم مثل ته خیار تلخه ! ولی دستمریزاد که نترسیدی و نوشتی و مرسی از انتخاب که چاپش کرد .
نظرات بینندگان