arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

جریمه سنگین در ایتالیا برای رها کنندگان ماسک در خیابان

ویرجینیا رجی، شهردار رم، دستورالعملی را صادر کرده است که به موجب آن، هر شهروندی که اقلام یک بار مصرف حفاظت بهداشت فردی خود از جمله ماسک استفاده شده را در سطح خیابان رها کند، تا ۵۰۰ یورو جریمه خواهد شد. با توجه به قوانین شهری، اینگونه از زباله‌ها باید در داخل سطل‌های مخصوص جمع آوری زباله‌ها انداخته شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان " کوریره دلو اسپورت"، ویرجینیا رجی، شهردار رم، دستورالعملی را صادر کرده است که به موجب آن، هر شهروندی که اقلام یک بار مصرف حفاظت بهداشت فردی خود از جمله ماسک استفاده شده را در سطح خیابان رها کند، تا ۵۰۰ یورو جریمه خواهد شد. با توجه به قوانین شهری، اینگونه از زباله‌ها باید در داخل سطل‌های مخصوص جمع آوری زباله‌ها انداخته شوند.

به گزارش صداوسیما، شهردار رم گفت: طی ماه‌های که در شرایط اضطرار بهداشتی متاثر از همه گیری ویروس کرونا قرار داریم، کارگزاران زیست محیطی ما بار‌ها اعلام کرده اند، مجبور به جمع آوری دستکش‌ها و ماسک‌های استفاده شده در سطح شهر شده که این اقلام توسط افراد بی فرهنگ بر روی زمین، رها شده اند. چنین رفتاری شرم آور است. اما به لطف دستورالعمل جدید، کسی که مرتکب آن شود با پرداخت جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

این پایگاه اینترنتی نوشت: متأسفانه در میان اثرات منفی ناشی از بیماری همه گیری کرونا ماسک‌های یک بار مصرف و دستکش‌های استفاده شده نیز با خطر تبدیل شدن به یک مشکل جدید زیست محیطی مواجهند. تعداد خیلی زیادی از آن‌ها در زمین و کف خیابان‌ها رها شده اند. اما "موسسه عالی حفاظت و تحقیقات محیط زیست" ایتالیا راه‌های درست دفع این اقلام را چه توسط افراد آلوده به کرونا، چه افراد سالم اعلام کرده است: با همکاری همه، می‌توان از یک فاجعه زیست محیطی دیگر به خاطر هزاران ماسک و دستکشی که در خیابان‌ها و سواحل رها شده اند، جلوگیری کرد. این اقلام به ناچار، دریا و سواحل ما را نیز آلوده می‌کنند.

این موسسه یادآور شد: بر اساس برآورد‌های به عمل آمده، نیاز روزانه کشور به ماسک در "مرحله دوم طرح مقابله با همه گیری کرونا"، حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون عدد است؛ بنابراین تولید روزانه زباله در کل کشور (از ناحیه ماسک‌های استفاده شده)، بین ۲۵۰ تا ۷۲۰ تن است. با در نظر گرفتن حد متوسط استفاده روزانه ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک در ایتالیا و با توجه به آنکه وزن متوسط هر عدد ماسک برابر با ۱۱ گرم است، هر روز حدود ۴۱۰ تن زباله تولید خواهد شد. با این حساب، تا پایان امسال و محاسبه حدود ۲۴۰ روز باقی مانده از سال، بین ۶۰ تا ۱۷۵ هزار تن زباله تولید خواهد شد!

اگر زباله‌های مربوط به دستکش‌های استفاده شده یکبار مصرف را نیز در نظر بگیریم، کل پسماند مرتبط با بیماری همه گیر کووید-۱۹، می‌تواند بین ۱۶۰ تا ۴۴۰ هزار تن زباله در نوسان باشد؛ کوهی از زباله که بخشی از آن، چنانچه همه مردم رفتار‌های مدنی را رعایت نکنند، با خطر رها شدن در محیط زیست و ایجاد خسارات جدی همراه است.

نظرات بینندگان