arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹

محققان ایرانی: تولید حسگری برای ردیابی ویروس کرونا کمتر از ۵ دقیقه

محققان کشور برای تشخیص سریع ویروس کووید-19 موفق به عرضه حسگری شدند که کمتر از 5 دقیقه این ویروس را ردیابی می کند و به گفته ی مجری این طرح نتایج به دست آمده امید بخش بوده از این رو این حسگر به منظور ارزیابی و تولید به وزارت بهداشت ارسال شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر محمد عبدالاحد، مجری طرح در دومین روز از هفتمین نشست برنامه "تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی" با اشاره به عملکرد ویروس کرونا ویروس در بدن، گفت: این ویروس پس از ورود به بدن با فعال کردن میتوکندری سلول‌ها شرایطی را برای تولید مثل خود آماده می‌کند و ما برای ساخت این حسگر از این فاز بهره بردیم.

به گزارش ایسنا، وی تولید بایو حسگرهای Real Time را از اهداف اجرای طرح نام برد و یادآور شد: بایوسنسورهای تولید شده برای ردیابی کرونا ویروس‌ها ساخته شدند و کارآزمایی این حسگر بر روی 500 بیمار بستری در ICU بیمارستان، بیماران بستر در بخش غیر ICU و بیماران مبتلا بدون علایم انجام شد.

به گفته وی این کارآزمایی‌های بالینی در بیمارستان‌های امام خمینی، امام حسین و نورافشار اجرایی شده است.

عبدالاحد، با اشاره به مکانیزم عملکردی این حسگر، توضیح داد: این حسگر شامل دستگاهی است که از نمونه خلط و یا بزاق بیماران اقدام به ردیابی ویروس کووید-19 در بیماران می‌کند.

مجری طرح زمان مورد نیاز برای ردیابی ویروس توسط این حسگر را کمتر از 5 دقیقه ذکر کرد و گفت: نتایج به دست آمده از این نتایج امید بخش بود از این رو این حسگر به منظور ارزیابی و تولید به وزارت بهداشت ارسال شده است.

نظرات بینندگان