arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکیه قالیباف بر کرسی ریاست بهارستان / ادعای دانشگاه آلمانی: دسترسی به واکسن کرونا تا اواسط مرداد / کدام استان‌ها بیشترین شهر با وضعیت قرمز کرونایی را دارند؟ / با حکم رهبر معظم انقلاب، لاریجانی مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکیه قالیباف بر کرسی ریاست بهارستان / ادعای دانشگاه آلمانی: دسترسی به واکسن کرونا تا اواسط مرداد / کدام استان‌ها بیشترین شهر با وضعیت قرمز کرونایی را دارند؟ / با حکم رهبر معظم انقلاب، لاریجانی مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

زیر پوست اخبار: دیروز -پنج‌شنبه- مجلس یازدهم اولین روز کاری خود را آغاز کرد و محمد باقر قالیباف با 230 رای به عنوان رئیس بهارستان انتخاب شد. نمایندگان مجلس یازدهم که با مشارکت حدودا 40 درصدی مردم در سوم اسفند 1398 به بهارستان راه پیدا کرده‌اند به نظر می‌رسد مسیر دشواری در اداره امور دارند و در عرصه مسائل داخلی و خارجی با مسائلی مهم مواجه هستند. علاوه بر این، مجلس یکدست یازدهم انتظارات را از قوه مقننه را به شدت افزایش داده و اگر در گذشته استدلال آن‌ها این بود که اصلاح‌طلبان در پیشبرد امور آن‌ها همراهی نمی‌کند، اکنون دیگر هیچ راهی برای بهانه‌جویی آن‌ها باقی نمانده است. در واقع، این امکان وجود دارد که میان خود این نمایندگان نیز اختلافاتی به وجود بیاید. در سطحی دیگر، یکی از اخبار مثبت را می‌توان ادعای دانشمندان آلمانی پیرامون ساخت وکسن قطعی کرونا تا اواسط مرداد ماه سال جاری ارزیابی کرد که در نوع خود می‌تواند برای جامعه جهانی خبری بسیار امیدبخش باشد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تکیه قالیباف بر کرسی ریاست بهارستان: محمد باقر قاليباف در رای گیری نمایندگان، به عنوان رئيس مجلس يازدهم انتخاب شد. تعداد آرای قالیباف ۲۳۰ رای بود. رقبای او مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی بودند. حاجی بابایی امروز از نامزدی ریاست مجلس انصراف داده بود. در رای گیری امروز، میرسلیم و عباسی دوانی به ترتیب ۱۲ و ۱۷ رای به دست آوردند.

لغو معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکامایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده معافیت‌‌های تحریمی پروژه‌های اتمی ایران مرتبط با توافق هسته‌ای موسوم به برجام را تمدید نخواهد کرد. وی همچنین از تحریم دو مقام اتمی ایران خبر داده است. بر اساس معافیت‌های کنونی که فروردین ‌امسال برای شش ماه تمدید شد، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی می‌توانستند در برخی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همکاری کنند.

ادامه فروش فوق‌العاده خودرو تا پایان سال 99: عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: فروش فوق‌العاده خودرو به شیوه فروش مبتنی‌بر قرعه‌کشی کنونی ختم نخواهد شد و تا پایان سال در ۳ مرحله دیگر ادامه خواهد داشت. تابش افزود: در تازه‌ترین هماهنگی صورت گرفته با مسئولان سازمان ثبت اسناد انتقال وکالتی خودرو‌های صفر کیلومتر در سراسر کشور ممنوع شد.

با حکم رهبر معظم انقلاب، لاریجانی مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی آقای علی لاریجانی را به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

ادعای دانشگاه آلمانی: دسترسی به واکسن کرونا تا اواسط مرداد: پروفسور اوگور شاهین (Ugur Sgahin) استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینز آلمان از موفقیت در زمینه تولید واکسن برای مقابله با کووید-19 خبر داد و گفت: تا اواسط مرداد (پایان جولای)، واکسن کووید ۱۹ در دسترس خواهد بود. وی با بیان اینکه این بیماری برای ما یک چالش محسوب می‌شود، افزود:پیش بینی می‌کنیم که کرونا حداقل تا دو سال آینده پیش روی ما باشد و تنها راه پیشگیری آن واکسن است.

کدام استان‌ها بیشترین شهر با وضعیت قرمز کرونایی را دارند؟: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «طی هفته گذشته از نظر ریسک شیوع ‎کرونا، ۱۹۸ شهرستان وضعیت سفید (کم‌خطر)، ۱۹۷ شهرستان وضعیت زرد و ۵۲ شهرستان وضعیت قرمز (پرخطر) دارند. ضمنا برای نخستین بار یک شهرستان (جزیره بوموسو) در وضعیت سبز (بی‌خطر) قرار گرفته و تعداد شهرستان‌های سفید بیشتر از شهرستان‌های با وضعیت زرد شده است. استان‌هایی که بیشترین تعداد شهرستان قرمز را داشته اند: خوزستان (۱۲ شهرستان قرمز)، سیستان و بلوچستان (۸)، بوشهر (۷)، خراسان شمالی (۶)، خراسان رضوی (۳)، کرمانشاه (۳)، آذربایجان غربی (۳)، هرمزگان (۲)، لرستان (۲)، تهران (۲)، مازندران و...»

تکذیب استعفای آملی لاریجانی: در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها شایعه‌ای منتشر شده بود مبنی بر اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی با ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا کرده است و به این بهانه در افتتاحیه مجلس یازدهم حضور نداشت. یک منبع آگاه، با تکذیب شایعه ارسال نامه‌ آیت‌الله آملی لاریجانی به رهبر انقلاب مبنی بر درخواست استعفای خود از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری وابسته به صدا و سیما گفت: در روز افتتاحیه مجلس یازدهم وی در جلسه دیگری حضور داشته و امکان حضور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم را نداشته است.

جزئیات پس ندادن خانه‌های سازمانی توسط برخی نماینده‌های مجلس هفتم: محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرا گفته است که «برخی نمایندگان، خانه‌های سازمانی مجلس را تحویل ندادند و در نهایت به‌صورت قسطی و با قیمت اندک آن را تصرف کردند.» البته منظور ابطحی از «نمایندگان»، نه نمایندگان دوره دهم، بلکه نمایندگانی است که در مجلس اصولگرای هفتم عضویت داشتند.

تهدید برایان‌هوک به انتخاب ایران میان مذاکره و فروپاشی اقتصادی: برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: به دلیل فشارهای ما، سران ایران باید تصمیم بگیرند، یا مذاکره کنند یا فروپاشی اقتصادی را مدیریت نمایند... ایالات متحده به استراتژی موفق فشار حداکثری اقتصادی و انزوای دیپلماتیک [علیه ایران] ادامه می‌دهد.

واکنش ایران به لغو معافیت‌های هسته‌ای برجامی: بهروز کمالوندی درباره انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر لغو برخی معافیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام از سوی آمریکا گفت: سوخت ما در روسیه بدون هیچ مشکلی هر وقت نیاز داشته باشیم به ایران می آید و اگر سوخت موجود تمام شود هم قادریم در آینده خودمان بدون نیاز به کمک هیچ کشوری آن را تولید کنیم.

آخرین آمار کرونا در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۸ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۴۱۹ مورد بستری و یک هزار و ۸۳۹ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۴۳ هزار و ۸۴۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۶۲۷ نفر رسید.

نارضایتی از ترامپ به بالاترین حد در دو سال اخیر رسید: نتایج تازه‌ترین نظرسنجی موسسه راستگرای راسموسن نشان می‌دهد، میزان رضایت مردمی از عملکرد شغلی دونالد ترامپ به پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر رسیده است. براساس نتایج این نظرسنجی  ۴۲ درصد از رای‌دهندگان احتمالی آمریکا عملکرد ریاست جمهوری ترامپ را تایید کردند اما ۵۷ درصد ناراضی هستند.

 

نظرات بینندگان