arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

وزیر خارجه آمریکا از اقدام ترامپ در ارتباط با هنگ‌کنگ دفاع کرد

«مایک پومپئو» در توییتی با اتهام‌زنی علیه حزب حاکم چین و دخالت در امور داخلی این کشور، از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با هنگ‌کنگ حمایت کرد. وی نوشت: حزب کمونیست چین در حال نابود کردن چیزی است که هنگ‌کنگ را با سایر نقاط چین متمایز می‌کرد. در نتیجه، رئیس‌جمهور بر این باور است که رفتار با هنگ‌کنگ مانند گذشته، دیگر قابل توجیه نیست. آمریکا از خود در مقابل ظلم حزب کمونیست چین دفاع خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا در ادامه مداخله این کشور در امور داخلی پکن، حزب حاکم چین در ارتباط با مسئله هنگ‌کنگ را مورد انتقاد قرار داد.

«مایک پومپئو» در توییتی نوشت: حزب کمونیست چین در حال نابود کردن چیزی است که هنگ‌کنگ را با سایر نقاط چین متمایز می‌کرد. در نتیجه، رئیس‌جمهور بر این باور است که رفتار با هنگ‌کنگ مانند گذشته، دیگر قابل توجیه نیست. آمریکا از خود در مقابل ظلم حزب کمونیست چین دفاع خواهد کرد.

ترامپ روز جمعه در نشستی خبری گفت، به دولتش دستور داده روند حذف «امتیازات ویژه» هنگ‌کنگ را آغاز کنند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دیگر این منطقه از مزایای ارجحیت در تبالات اقتصادی برخوردار نخواهد بود و ممکن است شماری از مقامات آن نیز مورد تحریم قرار گیرند.

پنجشنبه گذشته مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ‌کنگ را برعهده خواهد داشت. مقامات آمریکایی مدعی هستند که تصویب این قانون در چین باعث محدودیت آزادی و خودمختاری هنگ‌کنگ خواهد شد.

دولت چین، اما می‌گوید که هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ روز پنج شنبه اعلام کرد هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند، اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل: فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

نظرات بینندگان