arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

مصرف سالانه ۴۵میلیارد نخ سیگار در کشور

یکی از راه‌های موفقیت در فروش محصولات، تبلیغات آنها است؛ موضوعی که علی‌رغم قوانین موجود برای عدم تبلیغات کالاهای دخانی و حتی تلاش برای آگاه سازی مردم به جهت عدم استفاده از این اقلام، اما از سوی برخی نهادهای مسوول جدی گرفته نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از راه‌های موفقیت در فروش محصولات، تبلیغات آنها است؛ موضوعی که علی‌رغم قوانین موجود برای عدم تبلیغات کالاهای دخانی و حتی تلاش برای آگاه سازی مردم به جهت عدم استفاده از این اقلام، اما از سوی برخی نهادهای مسوول جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دخانیات امروزه عمده‌ترین عامل قابل پیشگیری از مرگ و میر در جهان است و فرآورده‌ای است که باعث مرگ مصرف کنندگانش می‌شود. این محصول عامل مرگ ۵۰ درصد از مصرف کنندگان می‌شود.دخانیات در جهان هر ۴ ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد. صنعت دخانیات ده‌ها سال است که از طریق روش‌های فریبنده، اغوا کننده، تبلیغاتی و انحرافی توانسته باعث همه‌گیری و اپیدمی مصرف در جهان و سوق دادن نسل‌های زیادی به سمت مصرف تنباکو و نیکوتین شود. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان مصرف کننده محصولات دخانی هستند و سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم آن جان خود را از دست می‌دهند.در این راستا مهندس بهزاد ولی‌زاده_رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در گفت‌وگو با ایسنا درباره روش‌های تبلیغاتی محصولات دخانی با بیان اینکه عدم تغییر تصاویر هشدار دهنده در پشت پاکت‌های سیگار نوعی تخلف از قانون است، ‌ بیان کرد: زمان تصویب این قانون که تصویر ریه‌ آسیب‌دیده بر روی پاکت‌های سیگار قرار گرفت، حدود ۱۴ تصویر را در اختیار وزارت صمت قرار دادیم که از آن روز شاید تنها ۴ تصویر را استفاده کرده‌ باشند.

وی افزود: این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و آنچه که تصمیم به انجام آن گرفتیم، ساده سازی پاکت محصولات دخانی بود که تاییدیه مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات را از ریاست جمهوری برای اجرا گرفتیم که به سمت ساده سازی محصولات دخانی پیش برویم. اما با شیوع بیماری کرونا این جلسات متوقف شد و اکنون به دنبال از سر گیری آن هستیم. ساده سازی یعنی تمام پاکت‌ها از یک اندازه و جنس واحد برخوردار باشند و به شکلی نباشند که ایجاد جذابیت کنند.ولی‌زاده در خاتمه درباره آمار مصرف سیگار گفت: تحقیقات جدیدی در زمینه آمار میزان مصرف سیگار، تفکیک زنان و مردان و... انجام نشده است و آخرین تحقیقات ما مربوط به سال ۹۵ است. قرار بود آخرین تحقیقات در سال ۹۸ به اتمام برسد که موضوع کرونا سبب نیمه کاره ماندن آن شد.وی گفت: البته در خصوص میزان مصرف سالانه سیگار برخی اعداد و ارقام از سوی وزارت صمت مطرح می‌شود که اصلا مطابق با واقعیت نیست. بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت، سالانه حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد نخ میزان مصرف سیگار در کشور است، ولی صنعت عددی حدود ۷۵ میلیارد را اعلام می‌کند تا با آن بتوانند توجیهاتی برای توسعه صنعت دخانیات داشته باشند.

نظرات بینندگان