arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

پروتکل فیفا برای بازگشت ایمن به فوتبال به فدراسیون ها اعلام شد

فیفا رسما یک پروتکل پزشکی را اعلام کرده که باید توسط فدراسیون های فوتبال برای از سرگیری مجدد رقابت های فوتبال به آن عمل کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش" ورزش سه" بعد از توقف سه ماهه فوتبال به دلیل شیوع ویروس کوید-19 فیفا این پروتکل را به 211 فدراسیون عضو فرستاد تا بازگشت بی خبر به فعالیت های دوباره فوتبال اتفاق بیفتد. این پروتکل مبتنی برآخرین تحقیقات علمی است.

 

بدون خطر

 

فیفا در این رابطه تاکید کرد:" هدف اصلی این پروتکل بازگشت به فوتبال بدون خطر است به گونه ای که این ورزش کماکان منبع سرگرمی و شادی مردم جهان باقی بماند. اما همچنین اصل و هدف اصلی این است که فعالیت فوتبال بدون آسیب رساندن به سلامتی افراد و یا جامعه از سرگرفته شود و این شروع دوباره باید برپایه سلامت افراد باشد. برگزاری بازی ها باید بدون خطر افزایش و یا انتقال این ویروس باشد.
این پروتکل بین المللی 19 صفحه ای راهنمای اجباری فدراسیون ها در برگزاری مجدد مسابقات است که در 16 آوریل با حضور جمعی از پزشکان مسئول در فیفا و کنفدراسیون های قاره ای و همچنین نمایندگان بهداشت جهانی تهیه شد. این جلسه به صورت آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده بود.

 

اقدامات و مراحل

 

در این پروتکل مجموعه ای از توصیه هایی که باید در فعالیت های فوتبال -چه در سطح حرفه ای و چه آماتور- انجام شود، وجود دارد والبته این پروتکل باید با هماهنگی با دستورالعمل های صادره از سوی مقامات مسئول در هر کشور و فدراسیون های محلی و منطبق با شرایط جامعه اجرا شود. این فدراسیون ها باید با مسئولان بهداشتی و تصمیم گیرنده در کشورهای خود در تماس باشند تا ارزیابی کلی از خطرات را انجام داده و مشخص کنند آیا بازگشت ازسرگیری فعالیت بی خطر خواهد بود.


فیفا تاکید کرد:اقدامات بسیاری لازم است که انجام شود ، به خصوص برای جلوگیری از شیوع ویروس، به عنوان مثال استفاده از ماسک و دستکش، جلوگیری از تماس دست ها با چشم و بینی و دهان قبل از شست و شو و ضدعفونی کردن، پوشاندن دهان و بینی با با آرنج یا دستمال در زمان عطسه و سرفه، همچنین لازم است تجهزیات ورزشی به طور مرتب و اتاق ها و رختکن و راهروها به طور دائم استریل شوند. از هر گونه مراسم دسته جمعی و همچنین گرفتن عکس های گروهی و مواردی از این دست جلوگیری شود.

 

موارد ممنوعه

 

فیفا ممنوعیت های زیادی را نیز در نظر گرفته که تیم های ورزشی باید از آن ها خودداری کنند به عنوان مثال استفاده از وسایل مشترک مثل بطری های آب مشترک برای بازیکنان ممنوع است.

 

فیفا همچنین توصیه کرده که راهروهای منتهی به رختکن در استادیوم ها به شکل یک طرفه باشند تا از بروز سردرگمی و شلوغی در این مکان ها که می تواند وسیله انتقال ویروس باشد جلوگیری شود.

 

شرایط سفر

 

فیفا تأکید کرد: برای جا به جایی بازیکنان و تیم ها و یا مسافرت از یک شهر به شهر دیگر، باید چندی شرایط فراهم شود از قبیل استفاده از حمل و نقل مستقل و اختصاصی برای تیم ها و همچنین پاکسازی و استریل کردن اماکن اقامتی است که در آن زندگی کرده یا ساکن می شوند. استریل کردن وسایل مربوط به غذا و نحوه توزیع آن و همچنین ممنوعیت ورود هر فرد جدید به تیم در طول دوره سفر یا زمان بازگشت برای کاهش انتقال ویروس ممنوع است و یا نیاز به انجام اقدامات از جمله حفظ فاصله اجتماعی و انجام رفتارهای استاندارد و تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است. فاصله 1.6 متر حتی در اسکان افراد تیم باید رعایت شود ضمن اینکه باید اطمینان حاصل شود که ساعت خواب وتغذیه به اندازه کافی و مناسب باشد.

 

دو تست قبل از تمرین

 

فیفا روش خاصی را برای انجام معاینه تعیین کرده است که باید به روش های علمی و تصویب شده توسط بهداشت جهانی انجام شود. تست اول باید 72 ساعت قبل از شروع تمرینات گروهی باشد و تست دوم قبل از شروع اولین جلسه تمرینی انجام می شود. این آزمایش ها طبق اصول توصیه شده بهداشت جهانی و تحت نظارت پزشکان تیم انجام می شود. همچنین باید مشخص شود کسانی که بدون داشتن علائم ناقل ویروس هستند و افرادی که نتایج تست آن ها مثبت اعلام شده از تیم جدا می شوند و برای اطمینان در مکان های تعیین شده تحت مراقبت قرار می گیرند.

 

تحت نظر

 

فیفا با تاکید بر لزوم قراردادن افرادی که مواردی چون سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند تحت آزمایش های منظم ، خواهان جدا کردن آن ها و همچنین جلوگیری از انجام تمرینات فیزیکی قوی است تا عوارض ناخوشایندی به وجود نیاید. در چنین زمانی نیاز به حضور فوری و مراقبت توسط پزشکان متخصص بیماری های تنفسی است.

 

هشدار

 

فیفا در پروتکل خود نسبت به یک موضوع مهم هشدار داده و تاکید کرده که لازم است مسئولان نسبت به احتمال وجود موج بعدی شیوع ویروس کرونا هشیار و آماده باشند. بنابریان باید اقدامات لازم برای کنترل بازگشت ویروس انجام شود. مقابله با مراحل بعدی مستلزم احتیاط و ارزیابی جامعی است.

 

فیفا همچنین تاکید ویژه ای بر توجه به حفظ کلیه قوانینی که مانه از استفاده از مواد محرک و نیروزا و مبارزه با آن ها می شود دارد. ضمن اینکه تاکید دارد استفاده از داروهای اشتباهی که گفته می شوند در درمان ویروس نقش دارند و استفاده از مواد ممنوعه و مکمل های غذایی می تواند آسیب های قابل توجهی به همراه داشته باشد.

 

فیفا به تیم ها توصیه کرده که در بازگشت بازیکنان به تمرین پس از مدت طولانی تعطیلی مراقب باشند. این تمرینات باید به صورت تدریجی انجام شود تا بازیکنان بدون فشار برروی آن ها به بهترین سطح برسند چرا که در غیراینصورت دچار آسیب دیدگی خواهند شد.

نظرات بینندگان