arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

انتشار اولین لیست احتمالی وزرای دولت جدید لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رایزنی های رسمی 'نجیب میقاتی' نخست وزیر جدید لبنان برای تشکیل کابینه به پایان رسید و به احتمال قوی دولت جدید متشکل از 20 تا 24 وزیر از دو هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد.
تعداد وزرا در حال حاضر برحسب طوایف مختلف مذهبی تقسیم خواهد شد و اگر دولت از 24 وزیر تشکیل شود، برای هریک از طائفه های اهل سنت، شیعیان و مسیحیان مارونی 5 وزیر، دروزی ها 2 وزیر، مسیحیان ارتدوکس 3وزیر، مسیحیان کاتولیک 2 وزیر و ارمنی ها 2 وزیر خواهند داشت.
در عین حال در صورت بروز اختلافات و اعتراضات ممکن است تعداد این وزرا به 30 وزیر نیز برسد از این رو رسانه های مختلف لبنان از جمله السفیر، اللواء، النهار و الاخبار امروز شنبه در گزارش های مختلفی به انتشار گمانه زنی های اولیه درخصوص لیست وزرا پرداختند که بخشی از آن در پی می آید.
بر اساس این گزارش ها همه می خواهند اسامی اهل سنت برای منصب وزارت به خاطر عدم حضور گروه 14 مارس در دولت میقاتی به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا شایستگی لازم برای ورود به هیأت دولت را داشته باشند.
'محمد صفدی' وزیر اقتصاد دولت سعد حریری و از گروه اهل سنت به احتمال قوی وزارت دارایی را برعهده خواهد گرفت و سه وزیر دیگر از گروه اهل سنت احتمالا از میان وزرای سابق چون 'لیلی الصلح' (وزیر صنعت در زمان نخست وزیری عمر کرامی) ،'عبد الرحیم مراد' (وزیر دفاع اسبق)، 'تمام سلام' (وزیر فرهنگ در زمان نخست وزیری فؤاد سنیوره) و 'عدنان قصار' (وزیر مشاور دولت سعد حریری) انتخاب خواهد شد.
این افراد دارای حیثیت و اعتبار خاصی هستند که گروه المستقبل قادر به خرده گیری از آنها نخواهند بود و احتمال وارد شدن 'فیصل عمر کرامی' نیز به دوات میقاتی وجود دارد.
اما وزرای شیعه 'محمد جواد خلیفه'(وزیر بهداشت) از مهره های اصلی 'نبیه بری' رییس مجلس لبنان است که در سال 2005میلادی برای اولین بار به عنوان وزیر آن هم در زمان نخست وزیری نجیب میقاتی وارد دولت شد و اکنون نیز احتمالا همین پست را دوباره بر عهده بگیرد و برای وزارت خارجه در خصوص 'محمود بری' برادر نبیه بری و 'جهاد مرتضی' سفیر سابق لبنان در لندن بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.
'عدنان السید حسین' وزیر مشاور دولت حریری نیز به احتمال قوی به خاطر همکاری با 10 وزیر گروه 8 مارس در استعفای دسته جمعی به عنوان وزیر مشاور دولت باقی خواهد ماند.
درخصوص حضور حزب الله در دولت هم هر چند که این تشکل سکوت اختیار کرده ولی به احتمال قوی این حزب به شکل مستقیم در دولت شرکت نمی کند و به شکل غیر مستقیم و از طریق دوستان خود عمل خواهد کرد.
وضعیت فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست 'میشل عون' تاکنون مشخص نیست، هر چند که 'جبران باسیل' به عنوان وزیر در دولت میقاتی باقی خواهد ماند ولی مشخص نیست که چه وزارتی را برعهده خواهد گرفت چرا که این فراکسیون خواهان برعهده گرفتن وزرات کشور بوده و فراکسیون نبیه بری نیز خواهان وزرات نیرو است.
بر اساس گمانه زنی های رسانه ای، بری ممکن است وزارت بهداشت را به 'سلیمان فرنجیه' وزیر اسبق کشور لبنان و رییس جریان 'المرده'محول کند و وزارت دفاع و کشور به احتمال قوی از طرف میشل سلیمان انتخاب شود و 'سلیمان بستانی' مشاور رییس جمهور نیز از طرف میشل سلیمان به دولت راه یابد.
احتمال حضور 'فایزالحاج شاهین' (از اعضای گفت وگوی ملی) توسط رییس جمهور لبنان هم وجود دارد.
اسامی 'شکیب قرطباوی'(رئییس سابق سندیکای وکلا) و 'سلیم جریصاتی'(از اعضای سابق شورای خبرگان) برای بر عهده گرفتن منصب وزرات دادگستری از طرف حزب آزاد ملی نیز مطرح است.
'غازی عریضی' نیز از طرف دروزی ها به عنوان وزیر راه و ترابری باقی خواهد ماند؛ هر چند که دروزی ها به وزات کشور هم چشم دوخته اند و ولید جنبلاط نیز از سهم دوم دروزی ها از وزارت در صورتی که 'نعمت طعمه(مسیحی کاتولیک)' و 'علاء الدین ترو(اهل سنت)' از نمایندگان مجلس به هیأت دولت راه یابند، به نفع 'طلال ارسلان' (وزیر سابق ورزش و جوانان ) صرف نظر خواهد کرد.
نجیب میقاتی بعد از مشورت با فراکسیون های مختلف در مجلس در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته امروز شنبه نتایج مشورت های خود را به میشل سلیمان رییس جمهور اعلام خواهد کرد و بزودی وزرای دولت خود را اعلام خواهد کرد.
میقاتی سعی دارد تا نقش میانجی را در میان گروه‌های مختلف لبنانی ایفا کند. او همواره به گفت‌وگوها با تمام گروه‌ها پایبند است و می‌خواهد هر مسأله‌ای را تحت نظر موسسات و سازمان‌های مختلف لبنانی اداره و حل و فصل کند.
نظرات بینندگان