arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / سیگنال مثبت ترامپ برای مذاکره و توافق با ایران! / آیا حذف یارانه‌ها جدی است؟ / روایت دری نجف آبادی از دست‌های پنهان در قتل‌های زنجیره‌ای / افشاگری مهدی تاج از نقش وزیر ورزش درباره قرارداد ویلموتس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / سیگنال مثبت ترامپ برای مذاکره و توافق با ایران! / آیا حذف یارانه‌ها جدی است؟ / روایت دری نجف آبادی از دست‌های پنهان در قتل‌های زنجیره‌ای / افشاگری مهدی تاج از نقش وزیر ورزش درباره قرارداد ویلموتس

زیر پوست اخبار: دیروز -جمعه- بدون تردید مهم‌ترین رخداد خبری را می‌توان در ارتباط با اظهارات دونالد ترامپ بعد از واقعه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در روز پنجشنبه مورد ارزیابی قرار داد. ترامپ با ذوق‌‎زدگی و نیز اشتیاقی وصف‌ناشدنی از ایران تشکر می‌کند و با صراحت از تهران می‌خواهد قبل از دور دوم ریاست جمهوری‌اش، با او به توفق برسند. هر چند این نمونه از کنش‌های احساسی ترامپ در قبال توافق و مذاکره با ایران معطوف به سابقه است اما واقعیت امر این است که اظهارات او را می‌توان امیدبخش مورد ارزیابی قرار داد. در سطحی دیگر، روایت جدید دری نجف آبادی از وقایع موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای در اواخر دهه 1370 را می‌توان بسیار قابل تامل مورد ارزیابی قرار داد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روایت دری نجف آبادی از دست‌های پنهان در قتل‌های زنجیره‌ای: آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در برنامه دستخط، عصر دیروز (جمعه 16 خرداد) در مورد قتل های زنجیره‌ای گفت: به من ربطی نداشت. به وزارت مربوط نبوده است. وزارت سیستم خودش را دارد. دوستانی با هم جمع می شدند که ربطی به وزارت نداشت. مثل برخی اختلافات که در 88 هم اتفاق افتاد که با دادستان تهران بود. بنده با کهریزک بردن 100 درصد مخالف بودم. قبل از آن خواستند آقای شاهرودی را دور بزنند و کهریزک تعداد زیادی را ببرند. بنده دادستان کل بودم و مخالف بودم و گفتم هر کسی تخلف کرده باید جوابگو باشد. نمی شود آبروی نظام را برای این کار ببریم.

ذوق‌زدگی و تشکر مضاعف ترامپ از ایران برای تبادل زندانیان: دونالد ترامپ با ذوق‌زدگی خارج از وصف نسبت به این تبادل زندانیان دو بار از ایران تشکر کرد. در ابتدا دونالد ترامپ با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با مایکل وایت در زوریخ، در توییتر نوشته بود: او به زودی سوار هواپیمای آمریکایی خواهد شد و به خانه، می‌آید. رییس جمهور آمریکا در توییت ادامه داده بود: از زمانی که من سر کار آمده‌ام، ما بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آورده‌ایم. ممنونم ایران! این نشان داد که توافق ممکن است.اما این تنها تشکر ترامپ نبود، بلکه رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر بابت آزادسازی یک شهروند آمریکایی از زندانی در ایران از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد. دونالد ترامپ روز جمعه در توییتی نوشت: خیلی خوب است که مایکل به خانه‌اش بازگشته است. وی تازه رسیده است. بسیار هیجان‌زده هستم. از ایران متشکرم. تا پس از انتخابات آمریکا برای انعقاد توافقی بزرگ صبر نکنید. شما الان می‌توانید به توافقی بهتر دست یابید!

افشاگری مهدی تاج از نقش وزیر ورزش درباره قرارداد ویلموتس: مهدی تاج می‌گوید، وزیر ورزش در نامه دریافتی از مرکز فرهنگی ایران و هلند، مارک ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده است. تاج درباره این که چه کسی ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرد، گفت: وزیر ورزش در نامه دریافتی از مرکز فرهنگی ایران و هلند، مارک ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده است. وی درباره خبری مبنی بر این که دستمزد بادیگارد ویلموتس هم از سوی فدراسیون فوتبال پرداخت شده است، اظهار کرد: ویلموتس یک نفر را به عنوان مسئول دفتر به ایران آورد که روزنامه‌ای اسمش را بادیگارد گذاشت. روزنامه گفت: بادیگارد و همه از فردا او را بادیگارد نامیدند.

آیا حذف یارانه‌ها جدی است؟:  تکلیف حذف دهک‌های بالای درآمدی برای چندمین سال متوالی، در حالی پیش روی دولت قرار دارد که حداقل می‌تواند ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل آن در شرایط موجود صرفه‌جویی کند، اما این که دولت به حذف پردرآمدها وارد می‌شود یا این که مانند گذشته محتاطانه عمل می‌کند و اقدام جدی در این رابطه صورت نمی‌گیرد، جای سوال دارد. اخیرا نیز نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه- با اشاره به شرایط کنونی بودجه‌ای و کسری منابع و همچنین الزام برای تامین جایگزین‌های درآمدهای نفتی به یارانه‌های پرداختی اشاره کرده و گفته که در حال حاضر ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت آشکار و پنهان یارانه پرداخت می‌شود که باید بتوان درصدی از آن را برای منابع دولتی استفاده کرد.

افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران: خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از گزارش‌هایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و به هزار و ۵۷۲ کیلوگرم افزایش یافته است.  وی در ادامه گفت که قابل ذکر است که ۴۸۳ کیلوگرم از این حجم، تا ۲ درصد تا کمتر غنی شده که اساسا مواد مفیدی به شمار نمی‌آیند؛ بنابراین مواد مفید حدود ۱۰۸۵ کیلوگرم می‌باشد.

تایید غرق شدن کشتی باری «بهبهان» در آب‌های عراق: سازمان بنادر غرق شدن شناور باری بهبهان در آب‌های عراق را که از بندرخرمشهر عازم بندر ام‌القصر بود، تایید کرد. مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تعداد خدمه این شناور هفت نفر هستند که تاکنون یک نفر فوت شده و چهار نفر نجات یافته‌اند. وی همچنین خبر داد که دو نفر در این حادثه مفقود شده‌اند که یک نفر ایرانی و یک نفر هندی هستند. وی با اشاره به اعزام شناور امداد و نجات ناجی١٧ به محل حادثه با هماهنگی طرف عراقی افزود: این شناور عملیات جستجو و امداد را در محل حادثه آغاز کرده است.

دستگیری مادر کودک آزار در مشهد: سرهنگ جواد جهانشیری، رییس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: مادری که اقدام به انتشار تصاویر آزار دادن فرزند خود در فضای مجازی می‌کرد دستگیر شد. طی روز‌های اخیر زنی در صفحه اینستاگرامی تصاویری از کتک زدن کودک خود منتشر و از کاربران خواسته بود برای کتک نزدن این کودک به وی پول پرداخت کنند.

ترامپ: ۱۰ سال طول می‌کشد اقتصاد آمریکا به شرایط عادی بازگردد: رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت که ۱۰ سال طول خواهد کشید تا اقتصاد آمریکا که به دلیل کرونا وارد رکود شده به شرایط عادی خود بازگردد. ترامپ افزود: فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا برای پایان اعتراضات از گارد ملی استفاده کنند، به کمک این نیرو‌ها اعتراضات در شهر مینیاپولیس پایان یافت.

شناسایی ۲۸۸۶ بیمار جدید کووید_۱۹: سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۸۸۶ بیمار جدید کووید_۱۹درکشور طی ۲۴ ساعته گذشته خبر داد. کیانوش جهانپور در این باره گفت: از دیروز تا امروز ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و دو هزار و ۳۵۹ مورد از افراد معادل حدود ۸۲ درصد از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. جهانپور ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

نظرات بینندگان