arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

«کاوازاکی» کرونای جدید نیست

بیماری کرونا و مشکلاتش باعث شده حساسیت‌ها نسبت به سلامتی و بیماری‌ها بیشتر شود. در این میان خبرهایی درباره بیماری‌هایی منتشر می‌شود که شباهت‌هایی به کرونا دارند یا گفته می‌شوند مرتبط با آن هستند و همین مساله نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. مانند بیماری کاوازاکی که بین کودکان قربانی می‌گیرد‎.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیماری کرونا و مشکلاتش باعث شده حساسیت‌ها نسبت به سلامتی و بیماری‌ها بیشتر شود. در این میان خبرهایی درباره بیماری‌هایی منتشر می‌شود که شباهت‌هایی به کرونا دارند یا گفته می‌شوند مرتبط با آن هستند و همین مساله نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. مانند بیماری کاوازاکی که بین کودکان قربانی می‌گیرد‎.

 کاوازاکی در اروپا و آمریکا شایع شده و کودکانی به آن مبتلا شده اند.

شباهت بعضی از علایم آن به کرونا باعث شد این شایعه منتشر شود که این بیماری کرونای جهش یافته در کودکان است. این شایعات آنقدر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت درباره آن توضیح داد و گفت: «کرونا و کاوازاکی از هم جدا هستند و هیچ ربطی به هم ندارند.»

کاوازاکی یک بیماری نادر در کودکان است و به همین دلیل کمتر کسی نامی از آن شنیده و درباره اش اطلاعاتی دارد. این بیماری در کودکان زیر ۵ سال شایع است و چون پزشکی به نام تومیساکو کاوازاکی آن را کشف کرد به آن نام کاوازاکی دادند‎.

بیماری کاوازاکی توسط او در دهه ۶۰ میلادی شناخته شد اما همچنان یکی از بیماری‌های مرموز است که علت آن مشخص نیست و تشخیص آن کاملا بالینی است و آزمایش تشخیصی ندارد. ضمن اینکه می‌تواند بیماری خطرناکی باشد و اگر دیر تشخیص داده شده و دیر درمان شود جان کودک را تهدید می‌کند‎.

دلیل اینکه نام کاوازاکی کنار کرونا مطرح شد و خیلی‌ها از آن به عنوان نوع جهش یافته ویروس کرونا نام بردند این است که کاوازاکی علائمی شبیه بیماری‌های ویروسی یا میکروبی دارد واقعیت این است که برخلاف بیماری کرونا که به سرعت سرایت می‌کند این بیماری مسری نیست. ضمن اینکه بیشتر هم در شمال شرقی آسیا، ژاپن، کره، چین و تایوان دیده می‌شود‎.

علائم مشابه کرونا

کاوازاکی علایمی شبیه بیماری‌های ویروسی دارد. در هفته اول یا دوم علائم ناگهانی ظاهر می‌شوند و ممکن است شدید باشند. کودک بسیار بی‌قرار و تحریک‌پذیر می‌شود و درد دارد.

تب بالا بین ۵ تا ۱۰ روز، بثورات پوستی مانند سفت و قرمز شدن پوست انگشتان دست و پا و ورم دست و پا، قرمزی و تورم چشم‌ها، خشک شدن، ترک خوردن یا متورم شدن لب‌ها که ممکن است منجر به خونریزی شود، تورم و سرخی زبان و تورم غدد لنفاوی گردن از علایم مرحله اول این بیماری است‎.

در مرحله دوم یعنی هفته دوم تا چهارم شدت علائم کمتر می‌شود. تب معمولا فروکش می‌کند اما کودک همچنان بی‌قرار است و درد زیادی دارد. دل درد، سردرد، استفراغ، اسهال، ادرار چرکی، گیجی و خواب‌آلودگی و بی‌حالی شدید، زردی، درد و تورم مفاصل و ور آمدن پوست انگشتان دست و پا و کف دست و پا علایمی است که در این مرحله دیده می‌شود‎.

بعد از این مدت کودک وارد مرحله سوم یا نقاهت می‌شود. دوره‌ای که علایم کم کم برطرف می‌شوند اما کودک بسیار ضعیف و کم انرژی است و زود خسته می‌شود‎.

آنچه که باعث مرگ بر اثر بیماری کاوازاکی می‌شود آسیبی است که به رگ‌های خون رسان به قلب وارد می‌کند. یکی از مهمترین عوارض کاوازاکی بیماری رگهای خون‌رسان به خود قلب (کرونری) است و رگ‌ها و شریان‌های قلب را درگیر می‌کند که در صورت عدم درمان به قلب کودک آسیب می‌زند. کاوازاکی در اصل التهاب رگ‌ها است که باعث تنگ شدن رگ‌ها و کاهش خون‌رسانی به اعضای حیاتی می‌شود‎.

کاوازاکی یا طوفان سایتوکین؟

درمانی که برای بیماری کاوازاکی توصیه می‌شود استفاده از ایمونوگلبولین برای تقویت سیستم ایمنی و استروئید یا کورتون برای سرکوب واکنش التهابی شدید سیستم ایمنی است. البته آسپیرین در دوز کم هم تجویز می‌شود‎.

این بیماری به تازگی در انگلستان و آمریکا دوباره شیوع پیدا کرده و اعلام شده ۱۰۰ کودک در این کشور به این بیماری مبتلا شده اند. شباهت‌های بعضی علایم به کرونا باعث شد در دوران شیوع بیماری کرونا گفته شود این بیماری کرونای جهش یافته در کودکان است یا مرتبط به کروناست. در حالی که تعدادی از کودکانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند اصلا کرونا نداشتند. آزمایش کووید۱۹ در بسیاری از این کودکان منفی بوده است، اما نتیجه آزمایشی که برای بررسی آنتی‌بادی‌های موجود در بدن آنها گرفته شد، مثبت شده‌اند؛ مثبت بودن آزمایشات به اعتقاد پزشکان نشانه‌ای از حضور آنتی‌بادی‌هایی است که سیستم ایمنی بدن پس از مبارزه و شکست ویروس کرونا تولید می‌کند‎.

از سوی دیگر بیشتر موارد مرگ بر اثر کرونا و آنفلوآنزا، به علت واکنش شدید التهابی سیستم ایمنی است که به آن طوفان سایتوکین می‌گویند نه به خاطر خود ویروس٫ بنابراین این شک ایجاد شده که ممکن است بیماری کودکان کاوازاکی نباشد و در واقع طوفان سایتوکین ناشی از کرونا باشد‎.

اما باید در نظر داشت که به گفته مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بیماری کاوازاکی از ۵۰ سال گذشته وجود داشته در صورتی که کرونا تازه شایع شده است. فقط علایم آن‌ها مانند تب و گلو درد شبیه هم است‎.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت هم درباره این نگرانی که بین مردم ایجاد شده است گفت: «از آنجا که در بیماری کرونا معمولا لایه پوششی داخلی عروق درگیر می‌شوند و می‌تواند علائمی شبیه کاوازاکی نشان دهد، دو بیماری را با هم اشتباه گرفته‌اند و کاوازاکی بیش از ۵۰ سال است که شناخته شده و بیشتر افراد زیر پنج سال را درگیر می‌کند و درگیری ما در کرونا برای زیر پنج سال بسیار نادر است. بنابراین این دو بیماری از هم جدا هستند‎».

روزنامه اطلاعات

نظرات بینندگان