arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

تماس تلفنی پمپئو با گوترش درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران

وزیر خارجه آمریکا در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره طرح پیشنهادی خود برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران تبادل نظر کرد. مورگان اورتاگس سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد آن‌ها همچنین درباره فوریت نیاز به تمدید فرایند ارسال کمک‌های انسانی خارج از مرز‌ها به سوریه تبادل نظر کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه آمریکا در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره طرح پیشنهادی خود برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران تبادل نظر کرد.

مورگان اورتاگس سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد مایک پمپئو با آنتونیو گوترش بر ضرورت برداشتن گام‌هایی برای خاتمه دادن به درگیری در لیبی و پیشبرد راه حل مذاکرات سیاسی تاکید کردند.

وی افزود: آن‌ها همچنین درباره فوریت نیاز به تمدید فرایند ارسال کمک‌های انسانی خارج از مرز‌ها به سوریه و اهمیت تمدید ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل متحد بر ایران تبادل نظر کردند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که ذیل توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام با اجماع اعضای شورا به تصویب رسید، جمهوری اسلامی ایران مجاز خواهد بود از ۲۷ مهرماه امسال نسبت به خرید و فروش تسلیحات متعارف اقدام کند.

پیش از این، قطعنامه ۲۲۳۱ خرید و فروش این تسلیحات را منوط به اخذ مجوز از شورای امنیت کرده بود و در واقع خرید و فروش تسلیحات، تحت تحریم قرار نگرفته بود.

آمریکایی‌ها با گذشت ۲ سال و نیم از خروج یکجانبه از برجام و پایان دادن رسمی به مشارکت خود در این توافق بین‌المللی، اکنون مدعی شده‌اند می‌توانند از این سازوکار برای بازگرداندن ممنوعیت تسلیحاتی و حتی تحریم‌های شورای امنیت استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران و سایر طرف‌های برجام، این ادعا را با صراحت رد کرده‌اند. با این حال دولت ترامپ تلاش دارد بر گزارش ۶ ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای این قطعنامه که قرار است در نشست غیر رسمی سوم تیرماه و نشست رسمی ۱۰ تیرماه مورد بحث قرار گیرد، اثر بگذارد.

نظرات بینندگان