arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

پیشرفت‌های تازه در درمان سرطان با استفاده از براکی‌تراپی

عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: درمان‌های جدید براکی تراپی با کاهش عوارض جانبی از یک سو و کاهش دوره درمان می‌تواند برای بیماران سرطانی مفید باشد و خوشبختانه این روش درمانی در یک سال اخیر در کشور پیشرفت‌های خوبی داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: درمان‌های جدید براکی تراپی با کاهش عوارض جانبی از یک سو و کاهش دوره درمان می‌تواند برای بیماران سرطانی مفید باشد و خوشبختانه این روش درمانی در یک سال اخیر در کشور پیشرفت‌های خوبی داشته است.

به گزارش انجمن رادیوتراپی انکولوژی، «حمیدرضا دهقان منشادی»  با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه درمان سرطان با وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود افزود: با وجود همه مشکلات، درمان سرطان در کشور دیگریک موضوع پیچیده نیست و نمونه‌های زیادی از درمان قطعی سرطان در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: روش‌های درمانی متعددی برای درمان این بیماری که حدود ۲۵ درصد مرگ و میرهای جهان و ایران ناشی از آن است، وجود دارد. یکی از روش‌های قدیمی درمان سرطان که در حال حاضر پیشرفت‌های چشمگیری کرده و امید به بهبود را در بیماران افزایش می‌دهد براکی تراپی است. براکی تراپی به معنی درمان از راه نزدیک است. این روش قدیمی‌ترین روش پرتو درمانی است و سال‌ها پیش از رادیوتراپی به عنوان درمان سرطان‌ها شناخته شد.

رییس بخش رادیوتراپی وآنکولوژی بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران اظهار کرد: براکی تراپی مکمل درمان رادیوتراپی است و در برخی از موارد به عنوان تنها روش درمان برای بیماری سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منشادی افزود: این روش درمانی برای سرطان‌های پروستات، سر و گردن، سرطان‌های زنان، سرطان‌های پوستی، تومورهای چشمی و برخی تومورهای گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند امید به بهبود را در این بیماری‌ها بسیار افزایش دهد.

وی درباره روش‌های درمانی براکی تراپی بیان کرد: برای انجام این درمان با توجه به پیشرفت های زیادی که صورت گرفته، روش‌های متنوعی وجود دارد. LDR یا روش درمان با آهنگ آهسته و HDR یا روش درمان با آهنگ شدید دو روش درمانی براکی تراپی هستند که با توجه به نوع و زمان درمان متفاوت هستند. در روش درمانی LDR زمان درمان طولانی‌تر است، اما میزان دوز پرتو مورد استفاده کمتر است. در روش HDR پرتو مورد استفاده دوز بالایی دارد و زمان درمان به کمتر از یک روز کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص رادیو آنکولوژی گفت: تعداد جلسه‌های براکی تراپی در مجموع زیاد نیست و می‌توان با این روش مراحل درمانی را از ۳ تا ۱۳ جلسه انجام داد و این روش برای بیمارانی که از شهرهای دور یا خارج از کشور برای درمان به تهران مراجعه می‌کنند بسیار مفید است.

منشادی اظهار کرد: روش براکی تراپی این مزیت را دارد که ماده رادیواکتیو مستقیم وارد بدن بیمار می‌شود و نزدیک تومور قرار می‌گیرد. در نتیجه نتایج قابل توجهی در درمان انواع خاص سرطان‌ها دارد. براکی تراپی می‌تواند روشی در کنار رادیوتراپی خارجی باشد و این یعنی ما با استفاده از رادیوتراپی خارجی مناطق مختلفی که ممکن است تومور گسترش پیدا کرده باشد را درمان می‌کنیم و سپس با استفاده از براکی تراپی روی خود منطقه تومور که منشا بیماری بوده متمرکز می‌شویم. اگر توموری در نزدیکی نخاع یا بافت‌های حساس باشد با استفاده از روش براکی تراپی می‌توان بدون آسیب به نقاط حساس، بیماری را کنترل و درمان کرد.

عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: عوارض ناشی از درمان براکی تراپی زیاد نیست و در مقایسه با درمان‌های رادیوتراپی خارجی و شیمی درمانی که عوارض شدیدی چون ریزش مو و حالت تهوع دارند عوارض بسیار کمی دارد.

نظرات بینندگان