arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
مجله Slate گزارش داد؛

اعتراضات در ماجرای جورج فلوید چه تغییراتی در آمریکا بوجود آورد؟ / از کاهش بودجه پلیس و انحلالش در برخی شهر‌ها تا تغییر نظر افکار عمومی در نظرسنجی‌ها و تحولات بزرگ در برخی روزنامه‌ها

با گذشت دو هفته از اعتراضات صلح آمیز در پی کشته شدن جورج فلوید، اکنون می توان گفت که جنبش "جان سیاه پوستان مهم است" نگاه بسیاری از سفید پوستان آمریکایی نسبت به پلیس را تغییر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراضات در پی کشته شدن جورج فلوید چه چیز‌هایی را تغییر داده است

مجله Slate نوشت: با گذشت دو هفته از اعتراضات صلح آمیز در پی کشته شدن جورج فلوید، اکنون می توان گفت که جنبش "جان سیاه پوستان مهم است" نگاه بسیاری از سفید پوستان آمریکایی نسبت به پلیس را تغییر داده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در روز دوشنبه CNN، نتایج نظرسنجی ای را منتشر کرد که نشان می دهد 84 درصد از پاسخگویان-از جمله 88 درصد از پاسخگویان سفید پوست-با اعتراضات صلح آمیز موافق هستند. این در حالی است که در نظر سنجی ای مشابه برای اعتراضات سال 2016 در حمایت از جان سیاه پوستان، تنها 67 درصد از کل پاسخگویان و 67 درصد از پاسخگویان سفید پوست پاسخی مشابه به این نظرسنجی داده بودند. همچنین در روز دوشنبه سازمان نظرسنجی محافظه کار رازماسن نیز با انتشار یک سری ارقام نشان داد که" باور به رفتار غیرمنصفانه پلیس و تبعیض پلیسی حتی در حیطه فدرال نیز به اوج های تازه ای رسیده است." تیم البرتا از مجله پلتیکو نیز یکشنبه با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد پاسخگویان نظرسنجی -و به ویژه پاسخگویان سفید پوست- تصریح کرد که تعداد افرادی که باور دارند سیاه پوستان بیشتر در این کشور در معرض خشونت پلیسی قرار می گیرند افزایش قابل توجهی داشته و در نظرسنجی انجام گرفته در هفته قبل، از 33 درصد در کل آرا و 26 درصد در بین پاسخگویان سفید پوست در سال 2014 به 57 درصد در کل آرا و 49 درصد در بین سفید پوستان آمریکایی رسیده است.

انحلال یا کاهش بودجه

یکی از درخواست های اصلی معترضان در شهر های مختلف "کاهش بودجه پلیس" یا جایگزین کردن پلیس با کارکنان اجتماعی، آموزش و برنامه های مداخله با خشونت است. پس از اینکه شهردار مینیاپولیس جیکوب فری پس از رد درخواست مردم در میان اجتماعات اعتراضی این شهر به شدت هو شد، روز دوشنبه شورای شهر مینیاپولیس اعلام کرد با رای اکثریت و غیرقابل وتو از انحلال سازمان پلیس فعلی حمایت خواهد کرد. همچنین در روز دوشنبه نیز نمایندگان اعلام کردند که فرایند انحلال و جایگزینی این سازمان باید در ماه های آینده با همکاری نمایندگان و مردم برنامه ریزی شود. صرف این وعده خود بردی بزرگ برای معترضان است.

حالا در دو شهر بزرگ کشور نیز درخواست کاهش بودجه ی پلیس مطرح شده است. هفته ی گذشته اریک گراستی شهردار لس آنجلس وعده داد که بیش از 150 میلیون دلار از بودجه ی LAPD را کاهش دهد. این اظهارات پس از اعتراض و خشم عمومی نسبت گفته های مایکل مور رئیس پلیس این شهر انجام گرفت که مردم معترض در خیابان ها را با قاتل جورج فلوید مقایسه کرده بود. با این حال شهردار نیویورک بیل دی بلاسیو در روز جمعه اعلام کرده بود که با کاهش بودجه ی NYPD موافق نیست. اما در روز یک وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که از کاهش بخشی از بودجه ی 6 میلیارد دلاری NYPD حمایت می کند.

خروج پلیس از مدارس

با گذشت چند روز از کشته شدن جورج فلوید، شورای هماهنگی مدارس دولتی در میناپولیس اعلام کردند که به قرارداد 1 میلیون دلاری مدارس با MPD خاتمه خواهند داد. این موضوع نیز همچون کاهش بودجه ی پلیس به شهر های دیگر نیز سرایت کرد و شاهد اقداماتی مشابه در مدارس دولتی دنور و پورتلند بودیم.

 کاهش قدرت اتحادیه های پلیسی

معترضان  معتقند که قدرت سیاسی اتحادیه های پلیسی یکی از دلایلی است که رفتار اشتباه پلیس به ندرت مورد مجازات قرار می گیرد. معترضان بر این امر پافشاری می کنند که نمایندگان مردم و به ویژه بازپرسان قضائی که وظیفه محاکمه پلیس را دارند، کمک های مالی ای که از سازمان های متصل به پلیس یا افسران آنها برای کمپین خود دریافت می کنند را قطع کنند. در نیویورک بسیاری از نمایندگان وعده دادند که کمک های مالی از گروه های سیاسی متصل به نیرو های انتظامی را به خیره اهدا کنند. بازپرسان قضائی در منطقه ی بی از کالیفرنیا به دنبال منع دریافت کمک های مالی از سازمان های انتظامی هستند و تعداد ی از منتخبان فعلی نیز وعده داده اند که تمامی کمک های نیرو های انتظار در گذشته را به خیره اهدا کنند.

محاکمه و مجازات پلیس

پس از اعمال خشونت پلیس در بخش های متعدد امریکا، بازپرسان قضائی مناطق مختلف به دنبال مجازات افسرانی هستند که اعمال خشونت آمیزشان ضبط شده است و همچنین به دنبال این هستند که از محاکمه یا مجازات معترضان در نقض حکومت نظامی و گردهمایی های غیرقانونی جلوگیری کنند. لیسی از لس آنجلس در روز دوشنبه اعلام کرد که چنین پرونده هایی را محاکمه نخواهد کرد. در نیویورک نیز بازپرس قضائی منهتن، سایروس ونس اعلام کرد که چنین جرایم سطح پایینی را محاکمه نخواهد کرد. بازپرسان قضائی چندین حوزه وعده محاکمه مامورانی را داده اند که فیلم خشونت آنها نسبت به معترضان منتظر شده است. دو مامور پلیس در بوفالو نیویورک پس از هل دادن مردی 75 ساله و رها کردن او روی زمین در حالی که کوشش خونریزی می کرد به اعمال خشونت درجه دوم محکوم شدند. در فیلادولفیا نیز یک مامور پلیس پس از کتک زدن یکی از تظاهر کنندگان با باتون به استفاده از خشونت بیش از حد محکوم شد.

اتهامات قضایی قاتلان فلوید

ماموران پلیسی که در قتل جورج لوید نقش داشتند اکنون با اتهام قتل درجه دو و معاونت و همکاری در قتل روبرو هستند. اتهامات درک شوین و سه افسر دیگری که در این موضوع نقش داشتند پس از اعتراضات شدید در نتیجه ی امتنا از محاکمه ی افراد دخیل در مرگ فلوید از سوی دادستان مایکل فریمن افزایش یافت.

تحول در رسانه ها

با اینکه اعتراضات سمت و سوی این چنینی نداشت اما درنتیجه ی همین اعتراضات، نحوه ی پوشش اخبار مربوط به خشونت پلیسی و جنبش "جان سیاه پوستان مهم است" در بسیاری از سازمان های خبری متحول شد و همچنین باعث تغییر عمده در نحوه ی رفتار نسبت به اعضای رنگی پوست این سازمان ها شد. برای مثال جیمز بنت که دبیر بخش نظرات نیویورک تایمز بود، پس از انتشار یادداشت سناتور تام کاتن که در آن وی از ارتش امریکا خواسته بود با تجمعات در شهرها با خشونت رفتار کنند از سمت خود برکنار شد. همچنین در روز دوشنبه نیز کریستن باربریک بنیان گذار و ناظر ریفاینری29،  نیز پس از انتقادات کارکنان رنگی پوست سابقش که وی را به تبعیض نژادی در محیط کاری متهم کردندن از سمت خود استعفا داد.  

نظرات بینندگان