arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

نخست‌وزیر لبنان: طرح کودتا علیه مقابله با فساد شکست خورد

نخست وزیر لبنان طی سخنرانی امروز (شنبه) اظهار کرد، کمتر از یک ماه بعد از شروع کار دولت، لبنانی‌ها جدیت و رویکرد، اصرار و جرات دولت را به طور کل و در سطح وزیران درک کردند. وی اعلام کرد، تمام تلاش‌های کودتا با شکست روبه‌رو شد و تمام نشست‌های محرمانه و علنی در به ثمر رساندن طرح براندازی موفقیتی نداشتند. ما خواستیم به مقابله با توطئه بازی با نرخ لیره (پوند) لبنان بپردازیم تا هرگونه باج‌خواهی از دولت و مردم متوقف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر لبنان طی سخنرانی امروز (شنبه) اظهار کرد، کمتر از یک ماه بعد از شروع کار دولت، لبنانی‌ها جدیت و رویکرد، اصرار و جرات دولت را به طور کل و در سطح وزیران درک کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العهد لبنان، حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان در سخنرانی درباره آخرین تحولات و اعتراضات اخیر در کشورش خطاب به لبنانی‌ها گفت: کمپین خدشه وارد کردن به وجهه دولت از همان زمان تشکیل دولت متوقف نشده است، بسیار سکوت کردیم و به بزرگترین گناهانی که آن‌ها علیه دولت مطرح کردند، گوش دادیم. ما نتایج گذشته را حل و فصل می‌کنیم، اما در برابر سنگینی فاجعه‌ای که کشور را به آن رساندند، سکوت نخواهیم کرد. آیا دیگر کافی نیست درباره سپرده‌های لبنانی‌ها که آن‌ها هدر دادند، بررسی و تفحص کنیم، آیا کافی نیست کشور را غرق بدهی کردند. ما کلید‌های اتاق‌های بسیاری را از آن بنیان سیاهی پیدا کردیم که بوی معاملات از آن به مشام می‌رسید.

نخست وزیر لبنان افزود: امروز در برابر چالش بازگشت به قبل از ۱۷ اکتبر هستیم. آن‌ها مردم را فقیر کردند، صحیح است، اما کشور ناتوان نیست. رسیدن به ساحل امن را می‌خواهیم، اما موانع سیاسی مانع از آن شده‌اند البته تاکید می‌کنم تغییرات حتما خواهند آمد. طرح کودتا علیه سازوکار مقابله با فساد سقوط کرد.

وی اظهار کرد: حقوق سپرده‌گذاران با تضمین دولت محفوظ است.

نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد، تمام تلاش‌های کودتا با شکست روبه‌رو شد و تمام نشست‌های محرمانه و علنی در به ثمر رساندن طرح براندازی موفقیتی نداشتند. ما خواستیم به مقابله با توطئه بازی با نرخ لیره (پوند) لبنان بپردازیم تا هرگونه باج‌خواهی از دولت و مردم متوقف شود.

نخست‌وزیر لبنان اظهار کرد: سپرده‌ها در بانک‌ها به صورت ارقام و اعداد موجود هستند، اما ما هرگز اجازه نخواهیم داد تا در حد عدد و رقم بمانند. می‌دانیم مردم فقیر هستند و مشکل مالی دارند، اما دولت ناتوان نیست. مشکل ما مشکل مالی است. ما نمی‌خواهیم ناکارآمد باشیم. ما مثل آن‌ها نیستیم و هرگز اجازه نخواهیم داد سپرده‌های مردم از بین بروند. سیاست معاملات، هدر دادن و فساد به ضرر سپرده‌گذاران لبنانی در بانک‌ها ادامه یافته است. برخی تلاش می‌کنند مردم را ناامید کنند.

وی اظهار کرد: نمونه‌های بسیاری از کمپین برنامه‌ریزی شده از سوی گروه‌های معروف وجود دارند که کشور را غرق بدهی کردند و می‌بینید که اکنون ما با فروپاشی مالی روبه‌رو هستیم. کسانی هستند که می‌خواهند کلید‌های ساختار فساد را بازگردانند. برخی بار دیگر تلاش می‌کنند با شایعه‌سازی و کشاندن مردم به خیابان اهداف خود را پیش ببرند. وظیفه دولت از بین برداشتن پوششی است روی ساختار فساد قرار داده‌اند.

این در حالی است که تعدادی از معترضان بعد از ظهر امروز در برابر مقر دولت در بیروت تجمع کردند.

در طرابلس در شمال لبنان نیز درگیری‌هایی بین نیرو‌های امنیتی و عناصر ارتش لبنان در حین متفرق کردن آن‌ها درگرفت.

در شمال همچنین معترضان مسیر‌های اصلی را با تایر خودرو‌ها در شهر حلبا بستند، تظاهراتی نیز در شهر صیدا در جنوب لبنان در اعتراض به اوضاع معیشتی برگزار شد.

نظرات بینندگان