arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

بیکار شدن ۵۳ درصد از شاغلان صنعتی در ۱۰ سال گذشته

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: طی ۱۰ سال گذشته، ۴۰ درصد از بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی در ایران با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کرده‌اند. به استناد آمار‌های رسمی مرکز آمار ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه، نه تنها نرخ بیکاری صنعتی در کشور دو رقمی مانده و از ۳۰ درصد اعلام شده در سال ۱۳۸۹، به حدود ۵۳ درصد تا پایان سال گذشته رسیده است که در فاصله اسفند سال گذشته تا آخر اردیبهشت ماه و دلیل به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی اصناف هم به آمار بیکاری در ایران افزوده و این بحران را تشدید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: همه چیز دست به دست هم داده تا معضل «بیکاری» در اقتصاد ایران عمیق‌تر شود. حالا حتی به استناد آمار‌های رسمی مرکز آمار ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه، نه تنها نرخ بیکاری صنعتی در کشور دو رقمی مانده و از ۳۰ درصد اعلام شده در سال ۱۳۸۹، به حدود ۵۳ درصد تا پایان سال گذشته رسیده است که در فاصله اسفند سال گذشته تا آخر اردیبهشت ماه و دلیل به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی اصناف هم به آمار بیکاری در ایران افزوده و این بحران را تشدید کرده است.

با این اوصاف، اما به رسم عادت دیرینه در اقتصاد، مسئولان به جای حل کردن معضل به دنبال از بین بردن صورت مساله هستند؛ چگونه؟ با مخدوش ساختن آمار. این اتفاق به تازگی رخ داده و مورد انتقاد بسیاری از آگاهان اقتصادی قرار گرفته است.

تازه‌ترین اعلام مرکز آمار ایران از وضعیت رشد اقتصادی از این حکایت داشت که نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٨، بدون نفت ٦. ٠- درصد و با نفت ٧- درصد بوده است.

رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٣ درصد، گروه صنایع و معادن (شامل: استخراج نفت خام و گازطبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) ١٤,٧- و فعالیت‌های گروه خدمات ٠.٣- درصد رشد داشته است.

رشد منفی اقتصادی در سال گذشته در حالی رخ داده که آخرین آمار نرخ بیکاری که از سوی مرکز آمار در پایان سال گذشته منتشر کرد نشان داد که با کاهش ۱.۷ درصدی به ۱۰.۶ درصد رسیده است.

اخیرا نیز برخی نمایندگان مجلس در این باره مواردی را مطرح و اعلام کردند که در شرایط کاهش رشد و ایجاد رکود چگونه نرخ بیکار کاهش داشته است؟

آنچه اعلام چنین آمار‌هایی را غیر واقعی جلوه می‌دهد، این نکته است که با استناد به آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بازه سال‌های ۸۹ تا پایان سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد از بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی در ایران با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کرده‌اند و آمار تعدیل نیروهایشان با رشد چشمگیری مواجه بوده است.

همچنین که روند از دور خارج شدن کارخانه‌ها گردونه اقتصاد همچنان ادامه دارد و بدون شک موجب کاهش رشد اقتصادی کشور شده است. از سوی دیگر کاهش درآمد‌های نفتی چالشی است که تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

شاید به همین دلیل است که به باور بسیاری از صاحب‌نظران ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از مخدوش بودن آمار در ایران است؛ و این دور باطل همچنان ادامه دارد…

نظرات بینندگان