arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

واعظی: تروئیکای اروپا به جای نگرانی بی اساس به تعهدات برجامی خود عمل کند

رییس دفتر رییس جمهوری در پیامی نسبت به بیانیه سه کشور عضو برجام درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. وی نوشت: تروئیکای اروپا به جای ابراز نگرانی بی‌اساس و تشویق آژانس بین‌المللی هسته‌ای به تن دادن به فشار‌های آمریکا و ادامه رویکرد سیاسی و تبعیض‌آمیز علیه ایران، تعهدات روی کاغذ مانده خود در برجام را عملی نماید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس دفتر رییس جمهوری در پیامی نسبت به بیانیه سه کشور عضو برجام درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی در واکنش به بیانیه سه کشور باقی مانده در برجام نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران در توییتر نوشت:

«تروئیکای اروپا به جای ابراز نگرانی بی‌اساس و تشویق آژانس بین‌المللی هسته‌ای به تن دادن به فشار‌های آمریکا و ادامه رویکرد سیاسی و تبعیض‌آمیز علیه ایران، تعهدات روی کاغذ مانده خود در برجام را عملی نماید.»

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و المان با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تداوم راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران شدند.

کشور‌های اروپایی خاطرنشان کردند که این تصمیم به معنای قدم گذاشتن در مسیر خودکارِ منتهی به شورای امنیت سازمان ملل متحد نبود.

آن‌ها بدون اشاره به تعلل در اجرای تعهدات در برجام عنوان کردند؛ ما ایران را به تعامل سازنده در این خصوص طی رایزنی‌های جدی با ما و طرف‌های باقی‌مانده در برجام ترغیب می‌کنیم.

تروئیکای اروپایی از «خروج آمریکا از برجام» ابراز تأسف و تصریح کردند؛ «ما در ابراز تأسف و نگرانی در خصوص خروج آمریکا از برجام و از جمله عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های منع اشاعه که از بخش‌های کلیدی برجام بوده و به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده همواره صراحت داشته‌ایم».

آن‌ها ادعا کردند که در کسوت تروئیکای اروپاِ، رفع تحریم‌ها به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام را ادامه داده و با عملیاتی کردن کامل ساز و کار مالی اینستکس تلاش‌هایی اضافه برای تسهیل تجارت مشروع با ایران انجام داده‌اند.

نظرات بینندگان