arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

سازمان انتقال خون: ۶۰ درصدی اهداکنندگان خون، سالی دست کم دو بار خون می‌دهند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۸ شاخص اهدای خون مستمر به نزدیک ۶۰ درصد رسید و شاخص اهدای خون مستمر به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون در دنیا محسوب می‌شود و حتی در برخی استان‌های کشور مانند سمنان این شاخص به ۸۰ درصد نیز می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون شاخص اهدای خون مستمر یعنی اهدا کنندگانی که حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند، در کشور ۶۰ درصد است.

بشیر حاجی بیگی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون با ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم و فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه، شناساندن اهمیت رفتارهای پرخطر در جامعه و تلاش در جهت ارتقای رضایت مندی اهدا کنندگان، جامعه اهداکنندگان خون در حال تبدیل شدن به جامعه اهداکنندگان آگاه و مستمر است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۸ شاخص اهدای خون مستمر به نزدیک ۶۰ درصد رسید و شاخص اهدای خون مستمر به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون در دنیا محسوب می‌شود و حتی در برخی استان‌های کشور مانند سمنان این شاخص به ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

حاجی بیگی افزود: سازمان انتقال خون ایران با تکاپوی بی وفقه علمی و فرهنگی توانسته خون فروشی را که از پیش از تاسیس سازمان سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ رواج داشت به اهدای خون جایگزین و سپس به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت و با اهداف انسان دوستانه و ایثارگرانه بدل کند، به طوری که در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) اهدای خون در کشور به صورت ۱۰۰ داوطلبانه اعلام شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: آمار اهدای خون در بدو تاسیس سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳، نزدیک به ۱۲ هزار و ۳۵۴ واحد بود، در حالیکه این آمار در پایان سال ۱۳۹۸ به دو میلیون و ۴۰۶ واحد افزایش یافت و باید توجه کرد که به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی در سال ۱۳۹۲ و تایید دوباره آن در سال ۱۳۹۶ و تمدید این موضوع برای یک دوره چهار ساله دیگر پس از بازرسی سازمان انتقال خون توسط بازرسان سازمان بهداشت جهانی از موفقیت‌های بزرگ انتقال خون کشور محسوب می‌شود، و اکنون ایران در تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، همکار سازمان بهداشت جهانی است.

حاجی بیگی در ادامه زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی را بارزترین موقعیت های نیاز مبرم به خون عنوان کرد.

وی افزود: همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

نظرات بینندگان