arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تایید رسمی مرگ قاضی منصوری و تایید خودکشی از سوی پلیس رومانی / تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام و به صدا در آمدن ناقوس مرگ برجام / تاکید ترامپ بر احتمال «قطع کامل روابط با چین» / امیدواری سازمان جهانی بهداشت به یافتن واکسن کرونا تا ۵ ماه دیگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تایید رسمی مرگ قاضی منصوری و تایید خودکشی از سوی پلیس رومانی / تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام و به صدا در آندن ناقوس مرگ برجام / تاکید ترامپ بر احتمال «قطع کامل روابط با چین» / امیدواری سازمان جهانی بهداشت به یافتن واکسن کرونا تا ۵ ماه دیگر

زیر پوست اخبار: دیروز -جمعه- کشورهای فرانسه، انگستان و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی قطعنامه ضدایرانی را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی علیه ایران با رای مثبت اکثریت 35 عضو حاضر به تصویب رساندند. این قطعنامه با رای مخالف چین و روسیه همراه بود و ایران نیز با تاکید بر خصمانه بودن این قطعنامه، محتوای آن را فاقد هر گونه کارایی برای تاثیرگذاری بر نحوه تعامل ایران با بازرسان آژانس مورد ارزیابی قرار داد و نسبت به عواقب این تصمیم واکنش نشان داد. واقعیت امر این است که با وجود تاکید تروئیکای اروپایی بر عدم رغبت نسبت به فعال کردن مکانیسم ماشه، قطعنامه جدید تا حدودزیادی در راستای خواست دونالد ترامپ برای نابودی برجام قبل از انتخابات 5 نوامبر آمریکا قرار دارد. در واقع، مشاوران امنیت ملی کاخ سید قصد دارند در صورت عدم ریاست جمهوری مجدد ترامپ، دیگری اثری از برنامه جامع اقدام مشترک برای بازگشت واشنگتن به آن با تصمیم جو بایدن باقی نماند. در سطحی دیگر، مرگ قاضی غلامرضا منصوری در کشور رومانی که اخیرا پرونده فساد اقتصادی او به همراه چند تن دیگر از اعضای ارشد قوه قضائیه در جریان است، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تایید رسمی مرگ قاضی منصوری و تایید خودکشی از سوی پلیس رومانی: رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی گفت که خودکشی و مرگ غلامرضا منصوری از سوی پلیس اینترپل در بخارست تأیید شد. سردار هادی شیرزاد گفت: پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای «غلامرضا منصوری» یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پائین پرت کرده است. وی تصریح کرد: پلیس بخارست با تاکید بر خودکشی آقای منصوری، فوت وی را تائید کرده است.

تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام و به صدا در آندن ناقوس مرگ برجام: قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید. در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

امیدواری سازمان جهانی بهداشت به یافتن واکسن کرونا تا ۵ ماه دیگر: یک کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) امیدوار است که واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۰) با موفقیت تولید شده و صدها میلیون دوز از آن در مرحله اول در اختیار اقشاری که بیشتر در معرض خطر هستند قرار بگیرد.

جزییات واریز چهارمین مرحله یارانه کرونا: چهارمین مرحله کمک حمایت معیشت کرونا ساعت ۲۴:۰۰ فردا شب (روز شنبه) مورخ ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ به حساب سرپرستان خانوار‌های حدود ۳ میلیون نفر واریزخواهد شد.این کمک‌ها بر اساس بعد خانوار از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. علاوه بر کمک حمایتی ویژه ماه مبارک رمضان، سه مرحله قبلی از چهار مرحله کمک بلاعوض دولت برای حمایت از وضعیت معیشتی اقشار آسیب پذیر ناشی از ویروس کرونا در اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ واریز شده بود.

تاکید ظریف بر همدست شدن تروئیکای اروپایی با ترامپ و نتانیاهو: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از ناتوانی محض سه کشور اروپایی عضو برجام در عمل به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، آن‌ها را شریک جرم رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل خواند..

تصادف شدید حمید بقایی: برخی رسانه‌ها خبری را مبنی بر تصادف حمید بقایی مشاور محمود احمدی نژاد در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه منتشر کردند و فرماندار این شهرستان این خبر را تایید کرد. کوروش محمودیان فرماندار گیلانغرب در این باره گفت: حمید بقایی (معاون دولت‌های نهم و دهم) در حوزه استحفاظی شهرستان گیلان غرب به همراه خانواده دچار سانحه تصادف شدند.

تاکید ترامپ بر احتمال «قطع کامل روابط با چین»: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر دولت چین را به قطع روابط واشنگتن با پکن تهدید کرد و گفت که کشورش «گزینه سیاست قطع ارتباط کامل با چین» را نزد خود محفوظ نگه داشته است.  رئیس جمهور ایالات متحده این اظهارات را یک روز پس از آن عنوان می‎کند که جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مدعی شده ترامپ از چین خواسته تا با نفوذ اقتصادی خود در آمریکا برای پیروزی او در دور دوم انتخابات کمک کند.

تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه امارات: جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در سخنانی درباره قانون تحریم‌های کشورش علیه سوریه موسوم به "سزار" اظهار کرد: امارات می‌داند که ما با چنین اقدامات دیپلماتیکی از سوی کشورها (نزدیکی روابط با دمشق) مخالفیم و این یک ایده اشتباه است.جفری ادامه داد: واشنگتن مخالف اقداماتی است که ابوظبی برای نزدیک شدن به دمشق اتخاذ کرده است و تحریم‌های آمریکا علیه سوریه ممکن است شامل طرف‌های اماراتی نیز شود.

اعلام وضعیت قرمز در ۶ استان کشور: دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۸۶ مورد بستری شدند. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۳۹۲ نفر رسید. به گفته وی در مجموع تعداد کل مبتلایان کشور به ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر رسیده است. لاری تاکید کرد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

پیشنهاد تعطیلی ۲۸ روزه خوزستان: ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در جلسه با خبرنگاران پیشنهاد کرد: اگر قرار بر قرنطینه باشد، ضمن در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم، باید حداقل ۲برابر دوره کمون بیماری یعنی ۲دوره ۱۴ روزه طبق استاندارد یا دست کم یک دوره قرنطینه اعمال شود. وی افزود: در این دوره همه فعالیت‌ها باید باهم تعطیل شوند نه اینکه فقط ادارات را ببندیم و بازارچه‌های محلی ما باز باشند.

نظرات بینندگان