arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

«گذر از مه»، روایت یک ماه زندگی با بیماران کرونایی

«گذر از مه» عنوان مجموعه مستندی کوتاه است که با موضوع کرونا و کادر درمان تاکنون از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفته است. «گذر از مه» در حقیقت یک ماه زندگی با ۱۱ سوژه مستقل در بیمارستان کامکار قم را تصویر می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«گذر از مه» عنوان مجموعه مستندی کوتاه است که با موضوع کرونا و کادر درمان تاکنون از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفته است. «گذر از مه» در حقیقت یک ماه زندگی با ۱۱ سوژه مستقل در بیمارستان کامکار قم را تصویر می‌کند.

مهدی امینی ـ یکی از کارگردان‌های مستند «گذر از مه» ـ با بیان اینکه این مستند جزو اولین مستندهای ساخته‌شده درباره کرونا است، درباره ساخت آن گفت: از اوایل اسفند ماه و شروع تب کرونا، مجموعه مستند کوتاه «گذر از مهر» کلید خورد. مستند ۱۱ قسمت است و ما ۱۱ سوژه داشتیم. سوژه‌های این مجموعه مستند همگی از کادر درمان، بیماران و نیروهای جهادی انتخاب شده‌اند. این افراد خودشان بچه‌های کوچک یا پدر و مادر بیمار داشتند اما با تمام وجود زحمت کشیدند و عرصه را خالی نگذاشتند. آن‌ها خیلی گمنام و بدون سرو صدا کار کردند. در بدترین شرایط خطیرترین کار را تقریبا در سکوت محض انجام دادند. بدون ایجاد هیچ موج و کمپین و طلب حق و حقومی. این‌ها فرهنگ ایرانی را به‌خوبی به نمایش گذاشتند و کارشان ما را به یاد تمدن چند هزار ساله خودمان می‌اندازد که پر از مهر و همیاری است.

این کارگردان با بیان اینکه با ساخت مجموعه مستند به گونه‌ای به کادر درمان ادای دین کرده است، گفت: ما بخشی از این لحظات عاطفی انسانی را به تصویر کشیدیم و از این بابت خیلی خرسندیم. ما جزو اولین گروه‌های مستندسازی در زمینه کرونا بودیم و بعد از چند هفته گروه های دیگر هم شروع کردند.

امینی ساخت برنامه در شرایط دشوار شیوع بیماری آن هم در فضای بیمارستان را کاری دشوار عنوان کرد و گفت: من چون ساکن قم هستم از قبل علائم بیماری را داشتم و فکر می‌کنم کرونا را از سر گذراندم برای همین در روزهای ساخت برنامه دچار مشکل نشدم اما ما تمام نکات ایمنی و بهداشتی را طی تصویربرداری که حدودا یک ماه زمان برد رعایت می‌کردیم. ما ماسک، دستکش و عینک‌های مخصوص را استفاده می‌کردیم.

این مستندساز درباره ادامه فعالیت‌هایش برای ساخت مستند با موضوع کرونا، توضیح داد: یک مستند بلند سینمایی هم به اسم «تنگنای» و با موضوع کرونا تولید کردیم که با همکاری مرکز گسترش سینما مستند و تجربی ساخته شده است. قصد ادامه مستند «گذر از مه» را نداریم اما تصمیم داریم در قالب یک مجموعه مستند، برنامه‌ای براساس تاریخ شفاهی و حواشی کرونا بسازیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان