arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

اما و اگرهای انتخابات ۱۴۰۰

نزدیک شدن به برپایی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ خورشیدی باعث شده تا گمانه زنی‌ها در مورد ترکیب نامزدهای احتمالی عمارت پاستور، بیش از گذشته در حال شدت گرفتن باشد اما برخی از چهره‌ها به‌صورت صریح حضور خود را در این عرصه تکذیب می‌کنند، شماری هم نشانه‌هایی از نامزدی در انتخابات نشان می‌دهند و برخی هم برای حضور در این رقابت‌ خود را آماده فداکاری اعلام می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اما و اگرهای انتخابات ۱۴۰۰نزدیک شدن به برپایی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ خورشیدی باعث شده تا گمانه زنی‌ها در مورد ترکیب نامزدهای احتمالی عمارت پاستور، بیش از گذشته در حال شدت گرفتن باشد اما برخی از چهره‌ها به‌صورت صریح حضور خود را در این عرصه تکذیب می‌کنند، شماری هم نشانه‌هایی از نامزدی در انتخابات نشان می‌دهند و برخی هم برای حضور در این رقابت‌ خود را آماده فداکاری اعلام می‌کنند.

با توجه به اینکه تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کمتر از یکسال زمان باقیمانده و کشور از نیمه دوم امسال به طور جدی وارد مباحث انتخاباتی برای تعیین رئیس دولت سیزدهم در اردیبهشت ۱۴۰۰ می‌شود، صحبت‌ها و اما و اگرهای زیادی در این خصوص وجود دارد که جست و گریخته توسط کارشناسان سیاسی مطرح می‌شود. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب می نویسد: طبیعی است که حضور اصلاح‌طلبان در کنار مردم و تکیه به رای و پشتوانه آنها مشی همیشگی اصلاح‌طلبی است و اصلاح‌طلبان راهی جز این ندارند. در ۱۴۰۰ هم اصلاح‌طلبان باید به همین سیاست پیش بروند و حضور بی‌قیدوشرط در انتخابات به خاطر پشتوانه مردمی، اصلاح‌طلبان را در مقابل اصولگرایان در موقعیت برتری قرار می‌داد. اما در شرایط امروز جدا از موضوع انتخابات، مردم نیاز دارند همدلی را در کشور شاهد باشند. مردم نیاز دارند ببینند همه ارکان حاکمیت برای رفع مشکلات‌شان در حال تلاش هستند. نیروهای مسلح، سه قوه و همه نهادها مثل موضوع کرونا باید کنار هم باشند. وقتی در این ماجرا کنار هم بودند توانستند این بحران را مدیریت کنند. بحران کرونا مثال است که همکاری و همدلی میان قوا پاسخگوی نیاز کشور است و مردم هم در این شرایط پشت دولتمردان خود می‌ایستند. جریان اصلاحات باید یک برنامه قوی و کارشناسانه به مردم ارائه بدهند تا اعتماد مردم جلب شود، در غیر این صورت باید قدرت را واگذار کنند و به دنبال ابزارهای دیگری باشند که در اختیار دارند و به وسیله آن می‌توانند تعامل را با جامعه همچنان ادامه بدهند؛ در نهایت اصلاح‌طلبان باید متغیرهای مختلفی را برای تعیین نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ملاک قرار دهند.

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی آورد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم هیچ‌گونه جلسه‌ای نداشته و درباره هیچ نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ صحبتی نداشته است. اسامی که به عنوان نامزدهای اصلاح‌طلبان مطرح شده است، گمانه‌زنی بوده و بیشتر از سوی رقبا با هدف تخریب اصلاح‌طلبان مطرح می شود، زیرا افراد یا باید خودشان برای داوطلبی اعلام آمادگی کنند یا اینکه شورای عالی سیاستگذاری یا احزاب اصلاح‌طلب افرادی را معرفی کنند، ولی تاکنون هیچ حزب اصلاح‌طلبی فردی را برای انتخابات معرفی نکرده است. جریان اصلاحات منتظر است تا ببیند آیا فضا برای انتخابات و حضور حداکثری مردم فراهم می شود یا خیر، زیرا هنوز فضا مانند انتخابات مجلس بوده و زمینه‌ای برای مشارکت حداکثری احساس نمی‌شود. با این حال اصلاحات برای انتخابات پیش‌رو نامزد خود را خواهد داشت و به نامزد جریان رقیب متوسل نخواهد شد.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم رضا جعفری کارشناس ارشد جامعه شناسی آورد: مغلوب شدن اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی دوم اسفند ۹۸ و بازماندن از راهیابی به مجلس و تکیه بر کرسی‌های قانون‌گذاری، نتیجه عدم اقبال هوادارانشان به شرکت در انتخابات و رقم نخوردن قرعه فال به نام آنها در اثر عملکرد ضعیفشان از سویی و ناامیدی موکلان بوده چراکه اگر به‌عنوان وکلای واقعی مطالبه‌گر خواسته‌های مردم بودند، لااقل بخشی از وعده‌های اصلی عملی می‌شد. مجموعه این دلایل سبب شد اگر نگوییم اصلاح‌طلبی را باید به سوگ نشست اما باید در بازگشت از کما، منتظر معجزه‌ای شد. از مقدمه فوق که درگذریم، تنها نقطه امید اصلاح‌طلبان برای ماندن در قدرت، چشم دوختن به انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری است؛ این امر اصلاح‌طلبان را بر آن داشته است که جز عده معدودی که از ذکاوت سیاسی- اجتماعی بیشتری برخوردار بوده، تاملاتی در جامعه‌شناختی و روان‌شناختی اجتماعی شرایط و واقعیات موجود کشور داشته‌اند، واقعیت‌ها را آنگونه که هست دریافته و عرصه سیاست را حداقل برای مدتی ترک نموده تا با نظاره و رصد جریانات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی به برنامه‌ریزی برای حضور در آینده - حداقل چهارسال آینده- بپردازند؛ اما عده کثیری که حاضر به ترک میدان سیاست نشده در تلاش برای حفظ قدرت، سرگردان در انتخاب گزینه‌ای (نامزد یا کاندیدایی) که بتواند پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۴۰۰ شود تا شاید این خود منظری امیدساز برای چهارسال آینده جهت حضور و جلوس مجدد بر کرسی‌های قانون‌گذاری باشد.

جناح های مختلف و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: سال آینده، همزمان با نو شدن قرن هجری شمسی قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری هم برگزار شود. به تقریب می‌توان گفت از نیمه دوم امسال فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌های اصلی که خود را صاحب کاندیدا می‌دانند آغاز خواهد شد. اینکه آیا جریان اصلاحات می‌تواند نامزد احتصاصی خود را معرفی کند یا نه، سوالی است که از امروز نمی‌توان به آن پاسخ داد. در سوی دیگر جریان اصولگرا قرار دارد که از همین امروز می‌تواند نامزد جریانی خود را تاییدشده ببیند. درعین‌حال جناح سومی هم هست که کار خود را در اطراف احمدی‌نژاد آغاز کرده و تلاش دارد او را به مرحله نهایی انتخابات برساند؛ اتفاقی که در سال ۹۶ ممکن نشد. اما سیب سیاست و انتخابات هزاران چرخ خواهد خورد و نمی‌توان به‌روشنی و با دقت بالا تحلیل‌ها و پیش‌بینی روشنی از آینده و روزهای پایانی منتهی با انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ارائه داد. همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، برخی چهره‌ها به‌صورت صریح حضور خود را در این عرصه تکذیب می‌کنند، درباره شماری هم نشانه‌ها از نامزدی حکایت دارد و برخی هم برای حضور در این رقابت‌ها خود را آماده فداکاری اعلام می‌کنند. گفت‌وگوهای رسانه‌ای و مجازی فرصتی برای پرسش و پاسخ از برخی چهره‌های سیاسی درباره آینده آنها فراهم کرده است. باید یادآوری کرد که در هیچ دوره‌ای بازگشت روسای دولت‌های پیشین و تلاش برای به دست گرفتن دوباره دولت، خوش‌یمن نبوده و به نتیجه منجر نشده‌ است، اما با وجود چنین تجربه تاریخی، برخی با تمام توان در حال زمینه‌سازی برای بازگشت رئیس دولت‌های نهم و دهم هستند.

باهنر و انتخابات ۱۴۰۰

پایگاه خبری انصاف نیوز در گزارشی می نویسد: محمدرضا باهنر عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده‌ چند دوره‌ مجلس درباره‌ احتمال نامزد شدنش برای انتخابات سال ۱۴۰۰ می‌گوید: نه همچنین تصمیمی ندارم و کاندید نمی‌شوم. آقای باهنر مشاور علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم بوده ‌است و ریاست فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و عضو هیئت رئیسه‌ مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم و نیابت رئیس مجالس هفتم و هشتم و نهم را بر عهده داشته است.

رسانه‌های اصولگرا

مجلس و انتخابات ۱۴۰۰

پایگاه خبری قدس آنلاین در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس آورد: انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عوامل متعددی بستگی دارد تا بر اساس آن انتخابات پرشور یا با سطح پایین مشارکت رقم بخورد. یکی از مسائل تأثیرگذار این است که اصولاً انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس از اقبال عمومی بیشتری روبه‌رو است؛ زیرا انتخابات ریاست جمهوری انتخاب تنها یک فرد است، اما انتخابات نمایندگان گزینش ۲۹۰ نماینده به‌صورت پراکنده در شهرهای کوچک است و البته در شهرهای بزرگ نیز اصولاً میزان مشارکت نسبت به شهرهای کوچک کمتر است. انتخابات ریاست جمهوری معمولاً با استقبال بیشتری از سوی مردم روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود افراد بیشتری در انتخابات آینده مشارکت کنند. عامل دیگر، عملکرد مجلس یازدهم در یک سال آینده است و این عملکرد می‌تواند در افزایش یا کاهش مشارکت اثرگذار باشد. اگر عملکرد مجلس نتواند موجب برانگیختن عمومی شود، بدون شک تغییر مثبتی را شاهد نخواهیم بود. البته امیدوارم با توجه به رویکردی که مجلس یازدهم دارد و تمرکز خود را بر حل مشکلات اقتصادی مردم قرار داده است، بتواند گام‌هایی را بردارد و از طریق اجرای طرح و برنامه‌های سازنده به‌نوعی مردم را برای حضور در انتخابات امیدوار کند.

خطر روی کار آمدن یک شومن در انتخابات ۱۴۰۰

پایگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: در انتخابات ۱۴۰۰ جریانات سیاسی باید به سمت معرفی نیروهای جدید، اما کارآمد حرکت کنند. الزاما نباید یک نیروی قدیمی جریان اصولگرا رئیس جمهور شود. رئیسی تصمیم دارد تحول در دستگاه قضا را پیش ببرد، اما شاید بنا بر مصالحی دولت جوان با محوریت رئیسی شکل بگیرد. خطر روی کار آمدن یک شومن در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، شورای نگهبان نیز باید اجازه ورود چنین افرادی را ندهد. باید کسانی وارد عرصه انتخابات شوند که پس از به قدرت رسیدن دچار توهم نشوند و تحت تاثیر اطرافیان خود به ارزش‌های اصیل نظام و انقلاب پشت نکنند. باید بپذیریم که ورود احمدی نژاد به عرصه تمام معادلات اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را به هم می‌ریزد.

نظرات بینندگان