arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

خورشید گرفتگی بعدی در ایران چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ 

خورشیدگرفتگی امروز در آسمان ایران که قابل رویت بود، به عنوان آخرین خورشید گرفتگی قرن حاضر شمسی شناخته می‌شود و نزدیک‌ترین خورشیدگرفتگی بعدی دو سال دیگر اتفاق خواهد افتاد. سال آینده در ایران خورشیدگرفتگی نداریم، اما در سال ۱۴۰۱ این پدیده البته به صورت جزئی در کشورمان قابل رویت است. پس از آن نیز تا ۵ سال هیچ کسوفی در ایران رخ نمی‌دهد، اما در آخرین روز سال ۱۴۱۲ یک خورشیدگرفتگی کامل به استقبالمان می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خورشیدگرفتگی امروز در آسمان ایران که قابل رویت بود، به عنوان آخرین خورشید گرفتگی قرن حاضر شمسی شناخته می‌شود و نزدیک‌ترین خورشیدگرفتگی بعدی دو سال دیگر اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش جماران، در طولانی‌ترین روز سال ۹۹، آخرین خورشیدگرفتگی قرن حاضر شمسی در کشورمان قابل رویت بود.

این پدیده شگفت انگیز از ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح آغاز، و اوج آن بین ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه بود و حوالی ساعت ۱۲ ظهر امروز (یکشنبه - ۳۱ خرداد ۹۹) پایان یافت.

اصطلاحا "حلقه گرفت" این خورشیدگرفتگی در مکانی در شمال هند قابل رویت بود، اما در ایران امکان رصد این پدیده وجود داشت که در نقاط جنوب شرقی کشور به ویژه چابهار امکانش قوی‌تر بود.

خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که زمین، خورشید و ماه در یک راستا قرار می‌گیرند و سایه ماه روی زمین می‌افتد؛ خورشیدگرفتگی امروز، از نوع حلقوی بود به این معنا که قطر ظاهری ماه از خورشید کوچک‌تر است و مانع انعکاس نور بیشتری از خورشید می‌شود و ما خورشید را مثل یک حلقه نورانی در آسمان می‌بینیم. هنگام رخ دادن چنین پدیده ای، خواندن نماز آیات واجب می‌شود.

سال آینده در ایران خورشیدگرفتگی نداریم، اما در سال ۱۴۰۱ این پدیده البته به صورت جزئی در کشورمان قابل رویت است. پس از آن نیز تا ۵ سال هیچ کسوفی در ایران رخ نمی‌دهد، اما در آخرین روز سال ۱۴۱۲ یک خورشیدگرفتگی کامل به استقبالمان می‌آید.

نظرات بینندگان