arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۹

بولتون: ترامپ برای فروش اسلحه، از بن سلمان در قضیه قتل خاشقچی حمایت کرد

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در بخشی از کتاب جدید خود مسائل پشت پرده در حمایت آمریکا از ولیعهد عربستان در پرونده قتل "جمال خاشقچی" را افشا کرده و نوشته است که ترامپ به خاطر فروش اسلحه به عربستان بن سلمان را مورد حمایت قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در بخشی از کتاب جدید خود مسائل پشت پرده در حمایت آمریکا از ولیعهد عربستان در پرونده قتل "جمال خاشقچی" را افشا کرده و نوشته است که ترامپ به خاطر فروش اسلحه به عربستان بن سلمان را مورد حمایت قرار داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه الشرق قطر امروز (دوشنبه) با انتشار بخشی از مطالب کتاب جان بولتون نوشت: پس از حدود ۲ سال از بیانیه عجیبی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نوامبر ۲۰۱۸ در دفاع از "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان در پرونده ترور جمال خاشقچی صادر کرد و در صدر عناوین روزنامه‌ها قرار گرفت، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گزیده‌هایی از کتاب خود با عنوان "اتاقی که وقایع مشاهده شد" و قرار است در ۲۳ ژوئن منتشر شود، علت دفاع ترامپ از بن سلمان را بیان کرده است.

بولتون در کتاب جدید خود با اشاره به اینکه همکاری ترامپ با [پرونده] خاشقجی مغایر با ساز و کار معمول تصمیم گیری است گفته که وی (بولتون) در ۸ اکتبر از کوشنر پرسید که چگونه باید با این طوفان فزاینده پاسخ دهیم و توصیه او به سعودی‌ها این بود که بلافاصله حقایق را منتشر کنند و مهم بود که این موضوع را پایان دهند و کوشنر موافق این ایده بود.

در حالی که هیجان در رسانه‌ها ادامه داشت، "ترامپ تصمیم گرفت بیانیه مبهم در حمایت از بن سلمان که عمدتاً توسط پمپئو دیکته می‌شد، صادر کند، متن [این بیانیه] کاملاً غیرقابل قبول بود و به این دلیل که واقعیت‌ها را تغییر داده بود، به ترامپ آسیب ‌رساند.

در تاریخ ۲۰ نوامبر، ترامپ می‌خواست با بن سلمان تماس بگیرد تا به او بگوید که این بیانیه در آستانه صادر شدن قرار دارد و به او گفت که "ما [در بیانیه] از شما فوق العاده تشکر کردیم و به او گفت که حقیقتا" شما این کار را کردید یا نه؟، ما با [این اقدام] عربستان سعودی منفجر شدیم.

بولتون می نویسد، "ما درباره اینکه ترامپ باید بیانیه خود را از تریبون کاخ سفید بخواند یا فقط ما متن بیانیه را بصورت مکتوب صادر کنیم، بحث کردیم.

بولتون به نقل از ترامپ اضافه کرد که این اقدام نگاه‌ها را به "ایوانکا" دختر رئیس جمهور آمریکا معطوف خواهد کرد و اگر بیانیه را شخصا بخواند این موضوع ایوانکا را پوشش خواهد داد، زیرا ایوانکا در نوامبر ۲۰۱۸ با چالش سوء استفاده از ایمیل شخصی خود برای مکاتبات مربوط به کارهای رسمی مواجه شده بود، پس از آنکه ترامپ از یک مورد مشابه در حمله به هیلاری کلینتون رقیب قبلی خود استفاده کرده بود، مبنی بر اینکه هیلاری کلینتون در دوران تصدی خود در وزارت امور خارجه از ایمیل های شخصی برای مکاتبات رسمی استفاده می‌کرد.

در ادامه مطالب بولتون در این کتاب آمده است که ترامپ رو به پمپئو کرد و گفت اگر به ولیعهد سعودی بگویم باور کردنی نیست که چه کار بزرگی انجام دادیم و بعد نظر او را بگیریم و سپس تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری انجام دهیم.

بولتون که در ماه سپتامبر گذشته به دلیل اختلاف درباره سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا بر کنار شد در کتاب خود نوشته است که روز بعد (۹ اکتبر) بولتون و کوشنر با بن سلمان گفت و گو و تاکید کردند که این مساله (قتل خاشقچی) چقدر خطرناک است.

بولتون همچنین خاطرنشان کرد که وی از بن سلمان خواسته است که این موضوع را بطور دقیق بفهمد که چه اتفاقی برای خاشقچی افتاده و سپس گزارش را منتشر کند تا تصور مردم از بین برود و پمپئو نیز در گفت وگوی بعدی با بن سلمان همان نکته را تاکید کرد.

بولتون در ادامه این کتاب با اشاره به اینکه نشت این موضوع به رسانه‌های آمریکا که برخی از آن‌ها خطرناک‌ترین مواضع را دارند، بسیار خطرناک است، نوشت: من پیشنهاد کردم که سفیر عربستان سعودی در واشنگتن برای کسب واقعیت‌ها به ریاض برود و آن‌ها را به ما بدهد، اما این نامتعارف بود و سفیر برادر کوچکتر ولیعهد سعودی بود.

با این حال و بر خلاف بسیاری از مسائل دیگر ترامپ تصمیم گرفته بود که چگونه به این کار در مصاحبه ۶۰ دقیقه‌ای آخر هفته بعد پاسخ دهد و اینکه وی فروش اسلحه را به عربستان قطع نخواهد کرد. روز شنبه هنگامی که ما برونسون را در کاخ سفید پذیرفتیم و در وقت استراحت، من به پمپئو پیشنهاد کردم به جای فرستادن یک مقام کم مرتبه بهتر است وی و ترامپ به عربستان بروند، بنابر این کسی نمی‌تواند بگوید که ما این [موضوع] را جدی نگرفتیم.

در ادامه سعودی‌ها روایات خود از آنچه اتفاق افتاده را منتشر و تعدادی از مقامات عالی رتبه را برکنار کردند، اما گزارش آن‌ها رضایت تحلیلگران بزرگ را در پی نداشت و گزارش‌ها از روایت سعودی‌ها نشان می‌داد که موضع [آمریکا ] به وضوح تغییر نخواهد کرد و در این دوران ترامپ از طریق توئیت کردن و انتشار اظهارات خود در شبکه‌های اجتماعی از روایت‌های سعودی‌ها [درباره اتفاقات قتل خاشقچی] حمایت کرد و از ادامه همکاری با ریاض دریغ نکرد و فروش عمده اسلحه که قبلاً با مقامات عربستان مذاکره شده بود را متوقف نکرد.

به نوشته بولتون، یکی از شکارهای سیاست خارجی آمریکا این بود که ما تصمیم گرفتیم بیانیه‌ای صادر کنیم و پمپئو به سؤالات پاسخ دهد، اما سرانجام پمپئو و ترامپ به سؤالات روزنامه نگاران پاسخ دادند و این کاری بود که ترامپ می‌خواست در هر صورت از آن استفاده کند و هیچ کس در قتل خاشقچی تبرئه نشد.

"به هر حال جدا از اینکه شما عربستان سعودی، یا نظام پادشاهی آن، یا محمد بن سلمان و یا خاشقجی را دوست دارید، منافع بزرگ ملی آمریکا در معرض خطر بود و این (اقدام ترامپ) یک اشتباه کشنده بود."

"عقب نشینی آمریکا [در حمایت از عربستان] بلافاصله منجر به جبران خسارت توسط مخالفان آمریکا در منطقه خواهد شد تا از این وضع بهره برداری کنند، زیرا پوتین پیش از این و با صراحت در مسکو به او گفته بود که روسیه در صورتی که عربستان این کار (قتل خاشقچی) را انجام نداده بود می توانست به سعودی‌ها اسلحه بفروشد.

پیش از این نیز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته بود که بر اساس نتایج به دست آمده، ولیعهد عربستان دستور ترور و قتل جمال خاشقجی که در اوایل اکتبر سال ۲۰۱۸ (دهم مهرماه 97) توسط یک تیم امنیتی سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید را صادر کرده است.

نظرات بینندگان