arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

تمرکز ویژه پلیس بر کاهش دسترسی به مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تشریح راهبردهای اولویت‌دار این پلیس از تمرکز ویژه برای کاهش دسترسی به مواد مخدر خبر داد و گفت: شناسایی و دستگیری عناصر اصلی قاچاق و ترانزیت مواد مخدر را به‌جد دنبال می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تشریح راهبردهای اولویت‌دار این پلیس از تمرکز ویژه برای کاهش دسترسی به مواد مخدر خبر داد و گفت: شناسایی و دستگیری عناصر اصلی قاچاق و ترانزیت مواد مخدر را به‌جد دنبال می‌کنیم.

سرهنگ مجید کریمی با اشاره به برنامه‌های ستاد مقابله با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهارکرد: در کنار برنامه‌های این ستاد، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز برنامه‌های ویژه‌ای را هرساله دنبال می‌کرد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه‌هایی از جمله امحای مواد مخدر به چند استان محدود شده است، به‌طوری که طی روزهای آتی صرفا در چند استان مراسم امحای مواد مخدر انجام می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به تشریح اقدامات این پلیس در مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۸ ، ۸۱۳ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف شد البته این کشفیات صرفا مربوط به اقدام و عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا است در حالی که میزان کشفیات مواد افیونی در سال ۹۸ در کل کشور ۹۵۰ هزار کیلوگرم بود و تریاک در صدر کشفیات ناجا است.

وی با بیان اینکه در مقابل خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر سر تعظیم فرود می‌آوریم، اظهارکرد: با توجه به اینکه بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر یعنی افغانستان در همسایگی کشور ما وجود دارد، با آسیب‌های متفاوتی در این حوزه مواجهه هستیم. براساس اخبار گزارش شده و بررسی‌های صورت گرفته، به‌طور متوسط سالانه ۱۰ هزار تن انواع مواد مخدر در افغانستان کشت و تولید می‌شود که بخش اعظمی از آن مورفین و هروئین است وبه مقصد کشورهای اروپایی و غربی ترانزیت می‌شود.

کریمی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر عزم جدی و راسخی داریم، اظهارکرد: تمرکز بر کاهش دسترسی به مواد مخدر در کشور از اولویت های اساسی ما است. از طرف دیگر دستگیری عناصر اصلی قاچاق و ترانزیت آن و برخورد با خرده فروشان را با اجرای طرح‌های مختلف دنبال می‌کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: دستگیری سرشبکه‌های اصلی قاچاق مواد مخدر از راهبردهای جدی این پلیس است به‌طوری که سال ۹۸ ، ۱۷۰ نفر از عناصر اصلی و قاچاقچیان را با شیوه و شگردهای پلیسی و اطلاعاتی و در تعامل با سایر پلیس‌های تخصصی همچون مرزبانی، پلیس‌های آگاهی و امنیت ناجا شناسایی و دستگیر کردیم.

کشف بیش از ۲۶۶ هزار کیلوگرم انواع مخدر در بهار امسال
وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح دستاوردهای سه ماهه اول سال جاری پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهارکرد: در سه ماهه اول امسال ۲۶۶ هزار و ۱۷۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۲ درصدی داشته است.

کریمی افزود: سال گذشته بخش اعظمی از تمرکز امکانات و عملیات‌های ما و کشف ۷۱ درصدی مواد مخدر در شرق و حاشیه شرق کشور دستاورد تدبیر ویژه فرمانده ناجا بوده است. پیرو اجرای این راهبرد، در سه ماهه اول سال جاری نیز موفقیت‌های بسیاری در کشفیات مواد مخدر حاصل شده که ۶۹ درصد از کشفیات مربوط به این حوزه بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور به اجرای طرح پاکسازی مناطق آلوده به مواد مخدر، خرده‌فروشان و معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ در کلانشهری چون تهران و سایر استان‌ها پاکسازی مناطق خاص دنبال و عملیاتی شد و اجرای چنین طرحی در مناطقی چون شوش، هرندی، دروازه غار و ... موجب رضایتمندی مردم و مسئولان بوده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی چون ساماندهی معتادان متجاهر، برخورد با خرده فروشان و ... با قوت ادامه دارد، تاکید کرد: طرح‌های عملیاتی پلیس در کنار سایر برنامه‌ها تعطیل بردار نیست و با قوت و قدرت برنامه‌هایمان را اجرا می‌کنیم.

کریمی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و اجتماعی این پلیس در فرآیند مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: طرحی چون " نشاط" را به منظور پاکسازی مناطق اطراف مراکز آموزشی و مدارس دنبال کردیم.

وی افزود: در کنار اجرای این طرح، از اواسط سال ۹۷ تاکنون براساس اخبار واصله از مراجع معتمد و مردمی، بر۲۰۰۰ نقطه از مناطق مختلف متمرکز شده‌ایم به‌طوری که با تحت پوشش قراردادن اماکن خاص در شهرها چون بوستان‌ها، مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها، مراکز تجاری و تجمع‌گاه های عمومی ، ترمینال‌ها و گاراژها بیش از ۱۰ تن انواع مواد مخدر را کشف کردیم.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به آموزش چهره به چهره بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ شهروند در راستای آگاه سازی اشاره و اظهارکرد: در تهران و برخی استان‌ها مراکز مشاوره و مددکاری این پلیس ایجاد شده است تا مردم و حتی مصرف کنندگان مواد مخدر جهت دریافت مشاوره و آگاهی عمومی به این مراکز مراجعه کنند.

نظرات بینندگان