arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

چه کسی بلیت سینماها را گران کرد؟/ دردسر «مالیات بر ارزش افزوده»

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، ضمن تأکید بر عدم تغییر سقف قیمت بلیت سینما در سال جدید از سوی این سازمان، درباره افزایش قیمت در برخی سینماها توضیحاتی ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، ضمن تأکید بر عدم تغییر سقف قیمت بلیت سینما در سال جدید از سوی این سازمان، درباره افزایش قیمت در برخی سینماها توضیحاتی ارائه کرد.

محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره افزایش قیمت بلیت سینماهای کشور بیان کرد: واقعیت این است که ما به‌عنوان سازمان سینمایی، مثل سال گذشته افزایش قیمتی نداشتیم، یعنی همان حداکثر قیمت بلیتی که سال گذشته تعیین شده بود، امسال هم اعمال شده است. اما این از اختیارات سینماداران است که می‌توانند سقف قیمت را در نظر بگیرند یا آن را به سمت پایین رُند کنند.

وی افزود: برای مثال قیمت بلیت سال گذشته ۲۰ هزار تومان بود، امسال هم ۲۰ هزار تومان است با این تفاوت که امسال سینماداران گفتند نمی‌خواهیم قیمت بلیت را گران کنیم، ولی ارزش افزوده را به دل بلیت سینما می‌آوریم. به‌طور مثال سینماداران سال گذشته ۲۰ هزار تومان تعیین‌شده به‌عنوان سقف قیمت بلیت را منهای ۹ درصد ارزش افزوده می‌کردند و عددی به دست می‌آوردند. آن عدد قیمت بلیت می‌شد.

فرجی در ادامه توضیحات خود گفت: امسال هم همان روال سال گذشته است با این تفاوت که سینماداران می‌گویند همه اجناس گران شده و فشار زیادی را از نظر اقتصادی متحمل می‌شویم، به همین دلیل ارزش افزوده‌ای که سال گذشته پرداخت آن را خودمان تقبل می‌کردیم، دیگر پرداخت نمی‌کنیم و قیمت بلیت را با ارزش افزوده محاسبه می‌کنند.

بیش از هفتاد درصد سینماهای شهرستان‌ها موافق افزایش قیمت نیستند چون باید وضع اقتصادی مردم را در نظر بگیرند ولی از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که به هر حال اداره کردن سینما سخت و هزینه‌های آن هم زیاد شده بنابراین قیمت بلیت‌ها آنچنان که باید گران نشده استوی افزود: سال گذشته یک سینمای ممتاز می‌توانست بلیت را به قیمت ۱۵ هزار تومان بفروشد اما آن را ۱۲ هزار تومان می‌فروخت. این شرایط امسال هم در بسیاری از سینماها برقرار است و مطمئن باشید بسیاری از سینماهای شهرستان‌ها بلیت را به قیمت نهایی عرضه نمی‌کنند و کمتر از قیمت می‌فروشند، یعنی ۲، ۳ هزار تومان زیر قیمت. البته با توجه به اینکه هزینه و مشکلات تهران متفاوت است، قیمت بلیت‌های سینماها هم فرق دارد. بنابراین سینماداران می‌توانند ارزش افزوده را در دل بلیت‌ها بگنجانند.

فرجی با بیان اینکه ما هم از افزایش قیمت بلیت‌ها در شرایط فعلی ناراحتیم، توضیح داد: ما به سینماداران نگفتیم که بلیت‌ها را با هر قیمتی که می‌خواهند بفروشند. هرچند برخی از سینماداران خود به خود قیمت بلیت را ۲۲ هزار و ۵۰۰ اعلام کردند اما ما گفتیم این موضوع امکان‌پذیر نیست. به نظرم در این شرایط افزایش قیمت بلیت درست نبود. دوستان انجمن سینماداران اگر کمی حرفه‌ای برخورد می‌کردند، هم قیمت بلیت‌ها رُند می‌شد و هم قیمت به سمت پایین تمایل پیدا می‌کرد، کمااینکه متوجه شدند در زمینه اعلام این مبلغ اشتباه کرده‌اند. خیلی از سینماها اختیار فروش بلیت‌ها به قیمت ۲۲ هزار تومان را دارند ولی با توجه به اینکه این سینماها کشش این قیمت را ندارند، بلیت‌ها را با همان قیمت ۲۰ هزار تومان ارایه می‌دهند.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره اینکه قیمت قطعی فروش بلیت سینماها در سال جدید چه میزان تعیین شده است، بیان کرد: حداکثر قیمت بلیت در سینماهای مدرن ۲۰ هزار تومان، ممتاز ۱۵ هزار تومان و درجه یک ۱۲ هزار تومان است که ۹ درصد ارزش افزوده به آن‌ها اضافه می‌شود. به نظرم خوب بود که سینماداران مثل سال گذشته عمل می‌کردند یعنی فعالیت سینماها را با همان ۲۰ هزار تومان آغاز می‌کردند و در ادامه ارزش افزوده را از مخاطبان دریافت می‌کردند.

این مدیر سینمایی عنوان کرد: بیش از هفتاد درصد سینماهای شهرستان‌ها موافق افزایش قیمت نیستند چون باید وضع اقتصادی مردم را در نظر بگیرند ولی از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که به هر حال اداره کردن سینما سخت و هزینه‌های آن هم زیاد شده بنابراین قیمت بلیت‌ها آنچنان که باید گران نشده است.

فرجی در ادامه تأکید کرد: قیمت بلیت‌ها تا پایان سال افزایش پیدا نمی‌کند و همین قیمت‌ها باقی می‌ماند البته پیشنهادی از طرف برخی صنوف برای افزایش قیمت داشتیم ولی مصلحت سازمان سینمایی این بود که فعلاً افزایش قیمت نداشته باشیم به همین ترتیب تا پایان سال قیمت‌ها زیاد نمی‌شود.

وی در پایان درباره تفاوت عملکرد چهار درگاه بلیت‌فروشی عضو «سمفا» در سه روز ابتدایی هم گفت: با توجه به اینکه امروز اولین روز شروع جدی فعالیت سینماها و سامانه‌های فروش است، در نظر داریم در پایان روز ببینیم کدام یک از سامانه‌ها فعال هستند و بعد کارشناس پشتیبانی را فرا بخوانیم تا به لحاظ منطقی و فنی صحبت کنیم. این سامانه‌ها تست دادند و بعد وارد این چرخه شدند البته باید خروجی آنها را بعد از فعالیت رسمی هم بررسی کنیم. اگر این سامانه‌ها نتوانند به درستی فعالیت کنند سامانه‌های دیگر به این چرخه وارد می‌شوند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان