arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

چین: آمریکا حق استفاده از سازوکارهای پیش بینی شده در برجام را ندارد

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی ویدئویی با ظریف ضمن مخالفت پکن با تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تصریح کرد: آمریکا حقی برای توسل به سازوکارهای پیش بینی شده در برجام را ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی ویدئویی با ظریف ضمن مخالفت پکن با تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تصریح کرد: آمریکا حقی برای توسل به سازوکارهای پیش بینی شده در برجام را ندارد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین امروز (چهارشنبه) به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو سید عباس عراقچی معاون سیاسی و غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران نیز حضور داشتند.

در این گفتگوی ویدئو کنفرانسی، ظریف با تحسین عملکرد موفقیت آمیز چین در مبارزه با کرونا، حمایت متقابل دو ملت در این زمینه را فرصتی نوین برای نمایش همدلی دانست و از کمک های دولت و ملت چین در این زمینه قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه چین هم از ابراز همدردی و کمک‌های ایران به مردم چین در مبارزه با ویروس کرونا تشکر کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روابط جامع راهبردی دو کشور ، ابراز امیدواری کرد سند همکاری‌های جامع به زودی به امضای طرفین برسد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری، پیشنهاد کرد تسهیلات ویژه‌ای برای سفر بازرگانان دو کشور در شرایط کرونایی فراهم شود.

ظریف همچنین با محکوم کردن دخالت آمریکا‌ و برخی کشورهای غربی در امور داخلی چین، این رویکرد را موجب تضعیف ثبات بین‌المللی خواند.

وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار از یکجانبه گرایی قلدرمآبانه آمریکا انتقاد کرده و حمایت قاطع خود را از چندجانبه گرایی و اصول حقوق بین‌الملل اعلام کردند.

وزیر خارجه چین با استقبال از پیشنهادات در زمینه توسعه و تسهیل روابط تجاری اظهار داشت: این پیشنهادات و به ویژه تسهیل متقابل سفر تجار به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد‌.

وانگ یی با تاکید بر حمایت قاطع چین از برجام و با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت :چین با هرگونه تلاش برای تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مخالف است و آمریکا پس از خروج از برجام حقی برای توسل به سازوکارهای پیش بینی شده در این رابطه را ندارد.

چین به همراه روسیه به قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه ۳۰ خرداد ماه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رای منفی دادند. سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) پیش نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که این قطعنامه روز جمعه ۳۰ خرداد ماه با ۲۵ رای مثبت، هفت رای ممتنع، یک غایب و دو رای منفی به تصویب رسید.

نمایندگی چین در دفتر سازمان ملل در وین پس از صدور این قطعنامه از آن ابراز تاسف کرد و نسبت به تاثیر چنین اقدامی بر برجام هشدار داد.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی نیز روز (جمعه) بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ درباره مکان‌های مورد نظر ادامه می‌دهد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته (سه‌شنبه) نیز به صورت ویدئو کنفرانس با یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشته به ترکیه و روسیه نیز سفر و با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

نظرات بینندگان