arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

چین، هند را مقصر درگیری مرزی دانست

چین امروز بار دیگر هند را به تحریک درگیری مرزی در اوایل این ماه که کشته شدن دست‌کم ۲۰ سرباز را به همراه داشت، متهم و در عین حال دهلی نو را ترغیب کرد در بازگرداندن صلح و ثبات در مرز مورد مناقشه در ارتفاعات هیمالیا "با پکن توافق کند".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش آسوشیتد پرس، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین توضیح کامل‌تری از دیدگاه کشورش درباره این رویداد ارائه داد، اما اطلاعات جدید زیادی در اختیار نگذاشت.

به گزارش ایسنا، وی مجدداً رویارویی ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) در دره گالوان- بخشی از ناحیه مورد مناقشه لداخ- در بخش خط واقعی کنترل چین را مورد تأکید قرار داد و افزود که نیرو‌های هندی به صورت غیرقانونی به قلمروی چین وارد شده بودند.

ژائو در یک کنفرانس خبری گفت: چین به طور تمام و کمال مسؤول این رویداد نیست.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اقدامات بدون فکر ارتش هند به طور جدی توافق‌های امضا شده بین دو کشور و اصول اولیه روابط بین‌الملل را نقض کرده، چنین اقداماتی در ذات خود هم شر و هم عواقب آن‌ها جدی بوده‌اند.

روز دوشنبه در اولین جلسه بعد از رویارویی، فرماندهان ارتش دو کشور بر سر عدم درگیری نیرو‌های خود توافق کردند.

درگیری که ۱۵ ژوئن بین نیرو‌های هند و چین در منطقه مورد مناقشه اتفاق افتاد، مرگ‌بارترین رویارویی بین دو کشور طی ۴۵ سال گذشته بوده است. در همین رابطه، هند اعلام کرد ۲۰ سرباز این کشور کشته شده‌اند. چین درباره تلفات خود در این درگیری اطلاعاتی منتشر نکرده است.

ژائو همچنین اعلام کرد که مذاکرات روز دوشنبه و سه‌شنبه دو کشور منجر به آن شده که طرفین با انجام اقدامات ضروری برای آرام کردن شرایط و ارتقای صلح و ثبات موافقت کنند.

وی افزود: امیدوار هستیم طرف هندی سرسختانه بر سر حرف خود بماند، توافق مذکور را پیاده‌سازی کرده و با چین به اجماع برسد؛ همچنین از طریق اقدامات عملی، صلح و ثبات را به ناحیه مرزی برگرداند.

زمانی که از سخنگوی وزارت خارجه چین پرسیده شد چرا با وجود آن‌که طرفین نسبت به کاهش تنش‌ها توافق کرده‌اند، چین دست از دفاع از موقعیت خود برنمی‌دارد، وی گفت که این رویه به منظور مقابله با "حجم وسیعی از اخبار جعلی" درباره این موضوع است که از سوی دیپلمات‌های هندی و رسانه‌های این کشور در حال دست به دست شدن است.

نظرات بینندگان