arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۵۶/

۱۳۸۲؛ لابی کانادا با البرادعی علیه ایران / می‌خواهیم اطلاعات حساسی علیه تهران به آژانس دهیم / پای پرونده زهرا کاظمی هم در میان است!

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در کانادا در تلگرافی سری به تاریخ دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ به بحث  لابی کانادا با البرادعی علیه ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: کانادا از قطعنامه Non-compliance (نقض همکاری) ایران در آژانس حمایت می کند اما همچنان در حال بازبینی روابط در سایه مرگ خبرنگار است

طبقه بندی: سری

دوشنبه 21:12 دقیقه هجدهم آگوست 2003 (دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۸۲)

از: کانادا

به: نامشخص

خلاصه

  1. وزیر امورخارجه کانادا روز 15 آگوست به ما اطلاع داد که اگر دولت آمریکا تصمیم به فشار برای تصویب قطعنامه نقض همکاری (Non-compliance) [ایران] در نشست شورای حکام آژانس در ماه سپتامبر بگیرد، کانادا «کاملا و فعالانه» از ما حمایت خواهد کرد. گراهام، وزیر امورخارجه در نامه ای به البرادعی از او خواسته است تا رویکردی سختگیرانه در گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران اتخاذ کند. پرونده مرگ زهرا کاظمی، عکاس - خبرنگار کانادایی، که در ماه ژوئن در زندان های ایران درگذشت، همچنان نقطه تقابل اصلاح طلبان و محافظه کاران تهران است. تحقیقات ایران درباره مرگ کاظمی و بازنگری کانادا در روابط دوجانبه (همچنین بررسی مسئله هسته ای) همچنان ادامه دارد. پایان خلاصه.

    بیشتر بخوانید:

آژانس

  1. روز 12 آگوست وزیر امورخارجه، گراهام نامه ای را به البرادعی، دبیرکل آژانس ارسال کرده و از نگرانی شدید کانادا درباره برنامه هسته ای ایران صحبت کرد که می تواند چالش مهمی برای صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای ایجاد کند. در نامه گراهام به البرادعی گفته شده است، که کانادا و دیگر کشورها برای تامین مالی برنامه های بازرسی و ایمنی آژانس بسیار سختکوشانه عمل کرده اند و در مقابل آژانس باید آماده استفاده از تمامی ابزارهای خود در برابر ایران باشد که شامل بازرسی های ویژه هم می شود.
  2. گراهام همچنین به البرادعی اطلاع داده است که توافقاتی در حال نهایی شدن است تا کانادا اطلاعات حساسی را درباره ایران با آژانس به اشتراک بگذارد تا در گزارش 25 آگوست از آنها استفاده شود. تری وود، معاون مدیر بخش عدم گسترش به ما گفته است که سازمان اطلاعات امنیت کانادا اخیرا یک توافقنامه اشتراک اطلاعات را با آژانس امضا کرده است تا این سازمان یک مامور عالی رتبه خود را در ماه سپتامبر به آژانس بفرستد تا این روند را آغاز کند. در عین حال، سازمان اطلاعات کانادا «برخی اطلاعات بسیار جدید» را درباره برنامه هسته ای ایران از طریق مسئولان آمریکایی یا بریتانیایی به اطلاع دبیرخانه آژانس خواهد رساند.

SIPDIS

  1. کریستیان روی، مسئول میز ایران در وزارت امورخارجه کانادا به ما گفت که مباحث داخلی ایران درباره امضای پروتکل الحاقی همچنان ادامه دارد. او گفت که اصلاح طلبان در تلاش هستند تا تصمیم بگیرند که آیا امضای این پروتکل می تواند از فشارها کم کند یا خیر در حالیکه .... توجهی به نظر بقیه دنیا درباره این موضوع ندارد. «روی» پیش بینی کرده است که دولت شاید تلاش کند با اجرای بالقوه پروتکل الحاقی بدون امضای واقعی آن، ..... را دور بزند.
  2. وود اشاره کرد که تلاش برای تصویب قطعنامه عدم تبعیت در نشست شورای حکام شاید موفق نباشد اما این باید برعهده دیگران باشد تا توضیح دهند که چرا با چنین اقدامی مخالفت می کنند. در صورتی که امکان تصویب قطعنامه وجود نداشته باشد، وود می گوید ما به دنبال دو اقدام موقت خواهیم بود: استفاده از ماده 18 توافقنامه الزامات ایران و/یا ماده 77 آن. وود معتقد است که این دو قدم می تواند فشار را بر ایران حفظ کرده و موجب اتفاق نظر در شورای حکام آژانس شود.

تحقیقات کاظمی

  1. در پرونده کاظمی، روی به ما گفت که سفیر کانادا همچنان در اوتاوا بوده و روابط دوجانبه هنوز در حال بررسی است. از میان پنج مسئول ایرانی که در ماه جولای و در ارتباط با مرگ کاظمی دستگیر شدند دو مسئول زن زندان با وثیقه آزاد شدند. سه نفر دیگر که از وزارت اطلاعات هستند، ظاهرا هنوز در زندان هستند. قاضی اسماعیلی هنوز گزارش خود را درباره مرگ کاظمی منتشر نکرده است. روی اشاره کرد که اسماعیلی شهرت تقریبا خوبی دارد و در جدال میان اصلاح طلبان و محافظه کاران، بی طرف شناخته می شود.
  2. روی می گوید که پروند کاظمی همچنان توجهات بسیاری را در مجلس و رسانه های ایران جلب کرده است. او اشاره کرد که در تظاهرات سالانه در اوایل آگوست به یاد مرگ خبرنگاران ایرانی به دست طالبان، خبرنگاران همچنین یاد کاظمی را هم گرامی داشتند. برخی نمایندگان ایران به گفته او خواستار محاکمه مرتضوی، دادستان کل تهران شده اند که در زمان بازجویی از کاظمی حاضر بوده است.

کلوچی

نظرات بینندگان