arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

رییس مجلس لبنان خواستار اعلان وضعیت فوق العاده به دلیل سقوط ارزش پول ملی در کشورش شد

 "نبیه بری" رییس مجلس لبنان در پی کاهش شدید ارزش پول ملی (لیره)، خواستار اعلام وضعیت فوق العاده در کشورش شد. نبیه بری روز چهارشنبه گفت: فروپاشی مشکوک ارزش لیره در قبال دلار آمریکا ایجاب می‌کند که دولت، بانک مرکزی و اتحادیه بانکداران وضعیت فوق العاده اعلام و در تمامی اقداماتی که تاکنون برای حمایت از پول ملی اتخاذ شده، تجدید نظر کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 "نبیه بری" رییس مجلس لبنان در پی کاهش شدید ارزش پول ملی (لیره)، خواستار اعلام وضعیت فوق العاده در کشورش شد.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نبیه بری روز چهارشنبه گفت: فروپاشی مشکوک ارزش لیره در قبال دلار آمریکا ایجاب می‌کند که دولت، بانک مرکزی و اتحادیه بانکداران وضعیت فوق العاده اعلام و در تمامی اقداماتی که تاکنون برای حمایت از پول ملی اتخاذ شده، تجدید نظر کنند.

وی افزود: پیش از اینکه فرصت از دست برود حوزه برق کشور باید فورا اصلاح، حیف و میل اموال عمومی متوقف، قانون استقلال قضایی هرچه سریع‌تر تصویت و مناقصات عمومی به طور شفاف و معتبر برگزار شود.
رییس مجلس لبنان تاکید کرد: قابل قبول نیست که از این پس مردم لبنان گروگان بازار‌های سیاه ارز، غذا، دارو و سوخت باشند. دارایی کشور و قوت مردم لبنان نباید در حال حاضر به میدانی برای نظریه‌های برخی مشاوران چه در داخل و یا خارج قرار گیرد.
بری خاطرنشان کرد که در سال ۱۹۸۲ در چنین روزهایی، لبنان و بیروت در برابر یورش رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کردند و پرچم سفید (تسلیم) بالا نبردند، بلکه برای همه ما پیروزی به ارمغان آورند و لبنانی‌ها به خاطر آن‌ها پیروز شدند. من امروز نگرانی خودم را پنهان نمی‌کنم که در شرایطی مشابه آن زمان بسر می‌بریم که هدف ساقط کردن لبنان و وادار کردن آن به تسلیم و اشغال کشور با سلاح‌های گوناگون و شاید سلاح نرم است.
وی افزود: لبنان در برابر چالش‌های جدی قرار دارد و سنگ بنای نجات آن در گرو همکاری تمامی نیرو‌های سیاسی و آگاهی و پایبندی آن‌ها به گفت: وگو به عنوان تنها راه حل برای حل و فصل تمامی اختلافات موجود است.
لبنان این روز‌ها بدترین بحران مالی و اقتصادی خود را تجربه می‌کند.
کاهش بی سابقه ارزش پول ملی به یک سوم آن، بیکاری، ضعف در خدمات رسانی در بخش‌های برق و دفع زباله، گرانی‌های افسار گسیخته، کمبود شدید دلار و بالا رفتن قیمت آن و کاهش میزان اعتبار بین المللی مالی لبنان باعث شده تا بخش‌هایی از مردم این کشور پس از چند ماه بار دیگر در خیابان‌ها تظاهرات کرده و علیه گرانی و فساد اقتصادی و دولتی اعتراض کنند.
پیش از ناآرامی ها، هر دلار با یک هزار و ۵۰۰ لیره لبنانی مبادله می‌شد و اکنون این رقم از مرز ۳ هزار و ۲۰۰ لیره در برابر یک دلار نیز فراتر رفته است.
دلیل بخشی از این نابسامانی اقتصادی انتقال غیرقانونی میلیارد‌ها دلار سرمایه‌های مردمی و بانکی این کشور به خارج و به ویژه به سوئیس است و یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسوولان این کشور شناسایی عاملان این موضوع و بازگشت این اموال به داخل لبنان است.
لبنان از اواسط سال ۱۳۹۸ شاهد ناآرامی بود که برای مدتی کاهش یافت و بار دیگر در روز‌های اخیر ناآرامی‌ها در لبنان آغاز شده است.

نظرات بینندگان