arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۹

کنگره آمریکا دخالت دولت ترامپ در پرونده‌های قضایی را بررسی می‌کند

وزیر دادگستری آمریکا پذیرفته با حاضر شدن در مقابل قانون‌گذاران آمریکایی، درباره شبهات آن‌ها در خصوص سیاسی شدن پرونده‌های قضایی در وزارت دادگستری این کشور شهادت دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ویلیام بار» دادستان کل آمریکا روز چهارشنبه قبول کرد برای توضیح درباره «سیاسی‌سازی بی‌سابقه» وزارت دادگستری در کنگره حاضر شود.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «کری کوپک» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت، ویلیام بار ۲۸ جولای (۷ مرداد) در کنگره حاضر شده و ادای شهادت خواهد کرد.

امروز (چهارشنبه) «دونالد آیر» معاون پیشین دادستان کل آمریکا با حضور در مجلس نمایندگان شهادت داد: «مفتخر هستم به وزارت دادگستری آمریکا در زمان دو رئیس جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه خدمت کرده‌ام».

آیر در ادامه گفت: «امروز اینجا هستم، زیرا باور دارم ویلیام بار بزرگ‌ترین تهدید علیه حاکمیت قانون و اعتماد عمومی به این وزارتخانه را در طول آنچه در عمرم شاهد بوده‌ام مرتکب شده است».

«آرون زلینسکی» از وکلای تیم» رابرت مولر» بازرس ویژه رسیدگی به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ که منتج به پیروزی ترامپ شد نیز پس از آیر به ادای شهادت پرداخت.

زلینسکی گفت: او و تیمش هنگام بررسی تخلفات «راجر استون» مشاور سابق ترامپ، از طرف او تحت فشار قرار گرفته بودند؛ اما رفتاری که پس از تأیید محکومیت استون به‌خاطر روابط و دوستی با ترامپ با وی شد، با دیگر محکومین متفاوت بود.

این وکیل آمریکایی افزود: «به من گفته شد دادستان کل وقت از ترس رئیس‌جمهور، به شکل بی‌سابقه‌ای با او خوش‌رفتاری می‌کند».

علاوه بر این شهود، سه مقام دیگر وزارت دادگستری همزمان با حضور بار در کنگره درباره فشار سیاسی ویلیام بار به قضات برای کمک به تبرئه دوستان و نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، ادای شهادت خواهند کرد.

حضور معاون پیشین ویلیام بار در جمع قانون‌گذاران آمریکایی هم‌زمان با اعلام دستور رفع اتهام از «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید انجام می‌گیرد.

روز چهارشنبه یک دادگاه تجدید نظر در آمریکا، از قاضی فدرال پرونده فلین دستور داد به توصیه وزارت دادگستری عمل کرده و از او رفع اتهام کند. پیش‌تر ویلیام بار آمریکا مستقیماً از فلین رفع اتهام کرده بود، اما پرونده او در دادگاه فدرال باز مانده بود.

مایکل فلین ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا است و دوران کوتاه انتصاب او به عنوان حلقه مشاوران نزدیک ترامپ در سال ۲۰۱۷ هنوز با پس‌لرزه‌های حقوقی همراه است و پرونده قضایی او می‌توانست به حبس طولانی مدت منتهی شود.

فلین بعد از اقرار به دروغگویی به بازرسان مولر درباره تماس‌هایش با مقام‌های روسیه‌ای، موافقت کرده بود در ازای سبک‌تر شدن محکومیت خود با دادستان‌های آمریکایی همکاری کند.

پیش از فلین، راجر استون که قرار بود ۹ سال را در زندان سپری کند، با مداخله وی به تنها ۴۰ ماه حبس محکوم شد.

همچنین وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش در اقدامی دیگر اعلام کرد «جفری برمن» دادستان نیویورک از سمت خود کنار گذاشته خواهد شد. تیم برمن بسیار مصرانه به تحقیقات درباره «مایکل کوهن» وکیل شخصی سابق ترامپ ادامه داد تا سرانجام او به دلیل جرایم مالی و دروغگویی به کنگره مجرم شناخته شد. کوهن شهادت داد که از طرف ترامپ به دو زن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ حق السکوت داده است تا از روابط غیراخلاقی خود با رئیس‌جمهور آمریکا حرفی نزنند.

شماری از چهره‌های دموکرات در واکنش به اخراج برمن، استیضاح ویلیام بار را خواستار شدند. «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیته قضایی مجلس نمایندگان فوراً تحقیقاتی را درباره این رخداد و به‌عنوان بخشی از تحقیقات گسترده‌تر درباره سیاسی کردن غیرقابل قبول وزرات دادگستری توسط [ویلیام]بار، به راه خواهد انداخت».

با این حال نادلر با رد احتمال استیضاح ویلیام بار گفت: «فکر می‌کنم او (ویلیام بار) مستحق استیضاح است، اما دوباره می‌گویم، این کار وقت تلف کردن است. زیرا جمهوری‌خواهان در سنا به آنچه در دست داریم توجهی نخواهند کردو ما راه‌های دیگری در این خصوص پیش خواهیم گرفت».

نظرات بینندگان