arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۹

آموزش و پرورش: خیلی از تنبیه‌بدنی‌ها در مدارس گزارش نمی‌شود / "هراس از تنش در مدت تحصیل" مانع شکایت می‌شود / گزارشی از هتک حرمت معلم توسط دانش‌آموز نداشتیم

مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش گفت:‌ تنبیه بدنی در داخل کلاس درس اتفاق می‌‎افتد و تا زمانی که گزارش آن را به ما ندهند یا ثبت شکایت نکنند، ما هیچ دسترسی برای رسیدگی و پیگیری نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش گفت:‌ خیلی از دانش‌آموزان گزارش تنبیه بدنی خود در مدارس را نمی‌دهند.

به گزارش ایلنا، «زهرا مظفر» مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش، درباره اولویت‌بندی شکایات به نسبت اهمیت آنها توضیح داد: زمان رسیدگی به شکایات ۷ تا ۱۰ روز تعیین شده و این فرآیند از منطقه، ‌استان و در نهایت ستاد باید طی شود، به همین خاطر از نظر ما همه شکایات فوری هستند، مگر در مواردی که نخواهیم این فاصله زمانی را طی کنیم.

مظفر ادامه داد: در مواقعی که نخواهیم طی بازه زمانی مشخص شکایت را دنبال کنیم، می‌توانیم از دو طریق یعنی با ارسال نامه یا تماس تلفنی به استان مربوطه کار پیگیری از شکایت را انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ما هفته گذشته موردی در یکی از استان‌ها داشتیم که بلافاصله پس از اینکه من شکایت را خواندم با استان تماس گرفتم و کارشناس را به استان فرستادم. کارشناس قبل از اینکه پاسخ را به صورت اداری ارسال کند، نتیجه پیگیری‌ها را به من اعلام کرد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته در خصوص تنبیه بدنی، پیش از آذر ماه یک بخشنامه تدوین و به استان‌ها فرستادیم که مربوط به فرهنگیان و دانش آموزان است. این بخشنامه مبنی بر این بود که معلمان برای تنبیه بدنی مجاز نیستند و در مقابل آن دانش‌آموزان نیز به هیچ عنوان حق هتک حرمت به معلم خود را ندارند. بعضا پیش آمده که برخی از دانش آموزان به معلمان خود هتک حرمت می‌کنند که در آن بخشنامه جزئیات این مساله را مشخص کردیم.

او افزود: برخی از موارد شکایت‌ها در زمینه انتصاب مدیران، دارای یک سری دستور العمل است که ما در خصوص این دستورالعمل‌ها اعتراض‌های زیادی داریم که بلافاصله اقدام به اصلاح می‌کنیم.

مظفر خاطرنشان کرد: تنبیه بدنی در داخل کلاس درس اتفاق می‌‎افتد و تا زمانی که گزارش آن را به ما ندهند یا ثبت شکایت نکنند، ما هیچ دسترسی برای رسیدگی و پیگیری نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی افرادی که در مدرسه تنبیه می‌شوند، شکایت خود را به شما اعلام نمی‌کنند؟ گفت: بله، خیلی از دانش‌آموزان هستند که گزارش نمی‌دهند، به طور مثال شاید دانش‌آموزی باشد که کار اشتباهی کرده و توسط معلمش تنبیه شده، اما برای اینکه در مدت تحصیلش در مدرسه دوباره دچار تنش نشود، شکایتش را اعلام نمی‌کند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش گفت: به طور کل در سال گذشته آمار تنبیه بدنی بسیار اندک بوده و می‌توان گفت که از سال گذشته تاکنون کمتر از سه مورد به ما مراجعه کردند که مربوط به مهر ماه تا بهمن سال ۹۸ بوده است. به محض اینکه این شکایت‌ها با ما گزارش شد ما نیز وارد کار شدیم و حتی استان مربوطه را پای کار آوردیم و به صورت مسالمت‌آمیز آن را حل کردیم.

او افزود: شکایت معلمان از دانش آموزان در خصوص هتک حرمت قابل رسیدگی است و در همان دستورالعمل همه شرایط و ضوابط ذکر شده است. در این دستورالعمل گفته نشده که دانش‌آموز اخراج می‌شود، بلکه شکایت در این زمینه فرآیندی دارد که باید طی شود. البته تا الان شکایتی نداشتیم مبنی بر اینکه یک دانش‌آموز با معلم خود زد و خرد داشته است.

مظفر درباره رسیدگی به شکایت معلمان از دانش آموزان گفت: سال گذشته به صورت شفاهی به ما گفته شد؛ ما مدافع حقوق دانش آموزان هستیم، اما دانش‌آموزان خیلی راحت با معلمان برخورد می‌کنند و بعضا رفتارهای ناشایستی دارند، ولی معلمان هیچ قانونی در این باره ندارند از این رو ما این بخشنامه را فرستادیم که جایگاه معلمان نیز حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد تنبیه بدنی خیلی کاهش پیدا کرده و به حدود سه تا چهار مورد رسیده گفت: این چند مورد در مقابل ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز یا بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه اتفاق افتاده است. گرچه آمار اندک است، اما همین تعداد تنبیه بدنی نیز باید پیگیری شود و ما حتی یک مورد آن را تایید نمی‌کنیم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش تاکید کرد: به هر حال در یک جامعه آماری ۱۵ و نیم میلیون نفری دانش آموزان دو سه مورد تنبیه بدنی نیز رخ می‌دهد که البته مورد تایید ما نیست و ما برای این کار بخشنامه فرستادیم که سریعا در خصوص آن پیشگیری شود.

مظفر درباره اینکه پاسخ شکایت‌های درج شده در سامانه شکایت آموزش و پرورش چگونه به شاکی منتقل می‌شود؟ گفت:‌ پس از رسیدگی به شکایات من پاسخ را می‌بیینم و اگر آن پاسخ مورد تایید من بود آن را به شاکی ارسال می‌کنیم و اگر مورد تایید نبود مجددا به شخص پاسخ دهنده و کارشناس ارسال می‌کنیم تا مجددا بررسی شود.

نظرات بینندگان