arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۹

درخواست آمریکا، استرالیا و ژاپن از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکره

وزرای دفاع آمریکا، ژاپن و استرالیا در بیانیه‌ای مشترک از کره شمالی درخواست کردند تا به میز مذاکرات خلع سلاح اتمی بازگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزرای دفاع آمریکا، ژاپن و استرالیا در بیانیه‌ای مشترک از کره شمالی درخواست کردند تا به میز مذاکرات خلع سلاح اتمی بازگردد.

به گزارش فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، «کونو تارو» وزیر دفاع ژاپن و «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا در بیانیه‌ای مشترک از کره شمالی درخواست کردند تا به میز مذاکرات خلع سلاح اتمی بازگردد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، در این بیانیه که پنتاگون روز گذشته آن را منتشر کرد، آمده است: «لیندا رینولدز وزیر دفاع استرالیا، کونو تارو وزیر دفاع ژاپن و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در تاریخ هفتم ژوئیه (به وقت واشنگتن) یک نشست سه‌جانبه مجازی در سطح وزرا دفاع تشکیل دادند».

در ادامه این بیانیه در خصوص محور گفت‌وگوهای سه جانبه آمده است: «وزرای سه کشور، نگرانی شدید خود را از یکسری آزمایشات موشک‌های بالستیک کره شمالی که تهدیدی جدی برای امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند، به اشتراک گذاشتند و اقدام این کشور در نقض مداوم چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کردند».

آنطور که در این بیانیه ذکر شده است، مقام‌های سه کشور آمریکا، استرالیا و ژاپن در خصوص بیانیه کره شمالی مبنی بر اینکه دیگر خود را موظف به توقف آزمایشات اتمی و پرتاب موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای نمی‌داند، ابراز نگرانی کردند.

وزرای دفاع سه کشور مذکور در ادامه از پیونگ‌یانگ درخواست کردند تا اقداماتی را که به «افزایش تنش‌ها منتهی می‌شود و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد، بپرهیزد» و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و گام‌های شفافی را برای دستیابی به هدف از بین بردن کامل و غیرقابل بازگشت سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک بردارد.

این بیانیه با اشاره به تأکید وزرای دفاع سه کشور آمریکا، استرالیا و ژاپن برای بازگشت کره شمالی به میز مذاکرات خلع سلاح اتمی توضیح داد: «به همین منظور، آنها تلاش‌های دیپلماتیک برای تعامل با کره شمالی را مورد تقدیر قرار داده و از کره شمالی درخواست کردند که به میز مذاکرات بازگردد و تعهد پایداری به گفت‌وگو داشته باشد. در عین حال، آنها برتعهد خود برای اجرای تحریم‌های کره شمالی تأکید کردند که این شامل همکاری مداوم برای نظارت و مقابله با انتقال غیرقانونی کشتی به کشتی نفت تصفیه شده، ذغال سنگ و کالاهای تحت تحریم (به کره شمالی) می‌شود».

اظهارات وزرای دفاع آمریکا، استرالیا و ژاپن در حالی مطرح شده است که اوایل هفته جاری، کره شمالی احتمال ازسرگیری مذاکره با ایالات متحده را رد کرد و واشنگتن را به در پیش گرفتن «سیاست خصمانه» در قبال پیونگ‌یانگ و بی‌توجهی به توافقات قبلی متهم کرد.

بر اساس این گزارش، روابط میان دو کشور آمریکا و کره شمالی بعد از شکست نشست ماه فوریه ۲۰۱۹ «هانوی» رو به تیرگی رفته است. نشست هانوی در تاریخ ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) بدون حصول هرگونه توافقی به واسطه عدم توافق در خصوص زمانبندی کاهش تحریم‌های کره شمالی به پایان رسید و مذاکرات درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی از آن زمان به بعد متوقف شده است.

رهبر کره شمالی در حالی سال ۲۰۲۰ را آغاز کرد که قول داد بازدارندگی هسته‌ای کشورش در مقابل تحریم‌ها و فشارهای «گانگستری» آمریکا را تقویت کند. کره شمالی پیش از این اعلام کرده بود دیگر به ترامپ اجازه نخواهد داد از این دیدارها به عنوان دستاورد سیاست خارجی خود بهره‌برداری کند.

امروز (چهارشنبه) خبرگزاری یونهاپ در گزارشی نوشت که معاون وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات شبه‌جزیره کره در دیدار با رئیس تیم مذاکره‌کننده کره جنوبی، گفت واشنگتن آماده است از سئول در رسیدن به اهدافش با پیونگ‌یانگ، حمایت کند.

نظرات بینندگان